2024-07-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Hemnet aktien är ett mysterium! Ett PE på 93 förutsätter kraftig tillväxt, men de har i stort sett hela marknaden idag. Då återstår prishöjningar och ju större prishöjningar desto troligare att det dyker upp konkurrenter?
Nej hela marknaden har inte ett PE på 93 i snitt men det är väldigt högt. Dock kan de säkert höja priserna då deras plattform är välkänd och populär bland hus-spekulanter. Då har de en otroligt stor konkurrens fördel mot uppstickare. Själv skulle jag inte köpa Hemnet på dessa nivåer men inte heller blanka aktien.
Citera
2024-07-11, 01:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej hela marknaden har inte ett PE på 93 i snitt men det är väldigt högt. Dock kan de säkert höja priserna då deras plattform är välkänd och populär bland hus-spekulanter. Då har de en otroligt stor konkurrens fördel mot uppstickare. Själv skulle jag inte köpa Hemnet på dessa nivåer men inte heller blanka aktien.

De har redan höjt priserna kraftigt, kan kosta upp emot 20k att annonsera där. Då får du en listning med en länk till mäklarens egna sida. Ska de höja till 40k och ligga med PE 46 bara?

Blankning är mest en risk för att kursen är manipulerad och aktien har låg likviditet/omsättning.
Citera
2024-07-11, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
De har redan höjt priserna kraftigt, kan kosta upp emot 20k att annonsera där. Då får du en listning med en länk till mäklarens egna sida. Ska de höja till 40k och ligga med PE 46 bara?

Blankning är mest en risk för att kursen är manipulerad och aktien har låg likviditet/omsättning.
Annonser lär väl öka när transaktionerna på bostäder kommer igen? Men nej självklart kan de inte öka så mycket. Hemnet är ett större bolag med hög likviditet? Ägarlistan är inte koncentrerad till några få storägare vad jag kan se. Jag tror inte på att den är manipulerad vad har du för belägg?
Citera
2024-07-11, 08:42
Medlem
Jag är faktiskt förvånad över, med tanke på det självreglerande system marknaden är, att Hemnet inte har mer seriös konkurrens.
Borde definitivt gå att pressa marginalerna på annonser från en större aktör (kanske Meta?). Tycker Booli ger ganska tafatt intryck.

Är Hemnet så marknadsdominanta att andra ser det som poänglöst att ta upp kampen?
Citera
2024-07-11, 09:29
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Han skrev inte att marknaden har 93 i P/E. Han skrev att Hemnet i stort sett har hela marknaden…
Citera
2024-07-11, 10:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Annonser lär väl öka när transaktionerna på bostäder kommer igen? Men nej självklart kan de inte öka så mycket. Hemnet är ett större bolag med hög likviditet? Ägarlistan är inte koncentrerad till några få storägare vad jag kan se. Jag tror inte på att den är manipulerad vad har du för belägg?

Bättre ta vidare diskussion i aktietråden men kort:

1. Antalet annonser har legat konstant de senaste 10 åren.
2. Du kan själva se antalet omsatta aktier jmf med totala antalet, är ofta under 0.1% vilket är lite.
3. Att bolaget köper sina egna aktier för lånade pengar (står uttryckligen i senaste rapporten) är manipulation enligt mig.
Citera
2024-07-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Bättre ta vidare diskussion i aktietråden men kort:

1. Antalet annonser har legat konstant de senaste 10 åren.
2. Du kan själva se antalet omsatta aktier jmf med totala antalet, är ofta under 0.1% vilket är lite.
3. Att bolaget köper sina egna aktier för lånade pengar (står uttryckligen i senaste rapporten) är manipulation enligt mig.
Hum. Okej du kan ha rätt på punkt 1 och 2?
Men på punkt 3 håller jag inte med dig alls.
De får hävstång om de kan göra så. Inget konstigt med det. Over and out!
Citera
2024-07-12, 17:08
Medlem
Lifewringers avatar
Jag har tagit en kort position i Addlife.

Brinner den så är det inte hela världen, tog lite av vinsten från en annan affär.

Addlife rapporterar 15/7
Citera
2024-07-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Jag har tagit en kort position i Addlife.

Brinner den så är det inte hela världen, tog lite av vinsten från en annan affär.

Addlife rapporterar 15/7
Varför har du gjort det?
Citera
2024-07-12, 17:47
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Varför har du gjort det?

Därför jag tror att Addlife går ner på rapportdagen?
Citera
2024-07-12, 17:49
Medlem
Citat:
Precis men varför tror du det?
Citera
2024-07-15, 19:54
Medlem
Citat:
Så blev det ju tyvärr inte för din del utan upp nästan 5 % idag på en bra rapport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in