Resultat: Vad tycker du att jag ska göra i detta läge?
Låna inte ut en spänn. De för lösa denna soppa själva.
69,00%
385 röster
Låna ut pengarna men kräv att hon gör sig av med åtminstone hästarna först.
24,91%
139 röster
Ställ inga krav och låna ut pengarna. Räkna inte med att få tillbaka något.
6,09%
34 röster
2024-05-05, 19:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Min bror med sambo kan inte hantera pengar. Vem som är värst vet jag inte då jag bara får höra hans version. Hon har genom åren dragit på sig usla blancolån omkring totalt 700k och han kring 1,2 miljoner, dock med betydligt bättre villkor då han har bättre inkomst och klarar av sina lån. Mycket av brorsans lån kommer sig dessutom av att han hjälpt sin sambo att lösa tidigare lån för att få bättre villkor.
Tillsammans har de barn. Hon äger tre hästar samt tre hundar och vill inte göra avkall på något. Deras situation är exakt som han med hästarna i Lyxfällan. Sök på "Lyxfällan - Hästarna Rörs Inte". Vår gemensamma bedömning är att djuren tillsammans med amortering o räntor kostar långt med är vad hon har i inkomst, så varje månad går hon back.

Eftersom de har lite belåning på huset och det är värt långt mer än lånet ser brorsan en möjlighet att lösa i princip alla sina skulder genom att belåna upp på huset, men det har visat sig vara krångligt då hans sambo står som halv ägare på huset och har usel kreditvärdighet.

Nu har dock en bank gått med på att öka huslånet men i samma veva fick min bror reda på att sambon måste ut med 67k akut. Eftersom jag har väldigt god ekonomi o inte en krona i lån kontaktade han mig o undrade om inte jag kan hjälpa henne för stunden så att inte hon hamnar i knipa. För vad jag förstått tar kronfogden huset om hon inte kan betala för sig(?) och min bror har ju inte längre råd att hjälpa henne hålla sig flytande då han får stå för alla gemensamma fasta kostnader.

Hur hade ni agerat här? Inte ens min bror kan ju lita på henne när det gäller pengar så garantin för mig är väl noll i det här läget förutsatt man inte kan göra någon smart deal vid utlåning?
Brorsan pratade med en budget- och skuldrådgivare idag och fick då tips om att man kan säkra upp bostaden på mig men de hade inte riktigt koll på detaljerna.
Om du lånar ut pengarna kommer du aldrig att få se dem igen. Din brorsa verkar någorlunda ansvarsfull, men hans sambo kan inte hantera pengar och ska således inte ta lån överhuvudtaget. Dessa hästar och hundar är något som måste säljas.
Citera
2024-07-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du lånar ut pengarna kommer du aldrig att få se dem igen. Din brorsa verkar någorlunda ansvarsfull, men hans sambo kan inte hantera pengar och ska således inte ta lån överhuvudtaget. Dessa hästar och hundar är något som måste säljas.

Att hästarna borde säljas tycker de flesta, men hon vill tydligen inte. Nu hörde jag rykten om att hon ska börja studera. Med andra ord ingen inkomst längre och massor med utgifter. Vi får se hur länge det håller.
Citera
2024-07-12, 14:22
Medlem
Du gör dem ingen tjänst om du finansierar deras missbruk !
Citera
2024-07-12, 14:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Säg att du gärna hjälper och stöttar dem på alla tänkbara sätt, men inte genom att ge/låna ut pengar.
Det löser inga problem, men riskerar att skapa nya.
Citera
2024-07-12, 14:51
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Att hästarna borde säljas tycker de flesta, men hon vill tydligen inte. Nu hörde jag rykten om att hon ska börja studera. Med andra ord ingen inkomst längre och massor med utgifter. Vi får se hur länge det håller.

Hur löstes de 67 tusen då, är det fortfarande i limbo?

Till skillnad från många här tycker jag absolut inte de ska sälja hästarna och hundarna. Är man djurägare så vet man att det är fullständigt orimligt, då dessa är ett stort skäl till att man ens tar sig upp på morgonen och har någon slags drivkraft. Jag förstår att det är tuffa tider, men om jag var tvungen att sälja min hund så skulle jag bli totalt deprimerad och göra ännu mer desperata, destruktiva saker eftersom en stor del av livsgnistan var borta.
Citera
2024-07-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hur löstes de 67 tusen då, är det fortfarande i limbo?

Till skillnad från många här tycker jag absolut inte de ska sälja hästarna och hundarna. Är man djurägare så vet man att det är fullständigt orimligt, då dessa är ett stort skäl till att man ens tar sig upp på morgonen och har någon slags drivkraft. Jag förstår att det är tuffa tider, men om jag var tvungen att sälja min hund så skulle jag bli totalt deprimerad och göra ännu mer desperata, destruktiva saker eftersom en stor del av livsgnistan var borta.

Förr eller senare ryker hästarna ändå om de inte kan lösa sina utgifter, oavsett om de vill det eller inte.
Senast redigerad av Camarosmurfen 2024-07-12 kl. 18:04.
Citera
2024-07-12, 17:52
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Fört eller senare ryker Hästarna ändå om de inte kan lösa sina utgifter, oavsett om de vill det eller inte.

Då kommer det här paret att kollapsa fullständigt. Jag skulle på riktigt checka ut från livet ifall jag var tvungen att göra mig av med min hund.
Citera
2024-07-12, 18:06
Medlem
Citat:
Då kommer det här paret att kollapsa fullständigt. Jag skulle på riktigt checka ut från livet ifall jag var tvungen att göra mig av med min hund.

Det är dock skillnad på en hund och en häst, hästar säljs ju hela tiden, men det är sällan folk säljer sina hundar.

Men jag förstår det helt att det vore jobbigt, men då får man ju se till att inte hamna i den sitsen också
Citera
2024-07-12, 18:10
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Hästtjejen får väl för fan hyra häst en gång i veckan som de flesta småflickor gör på ridklubbar? Hoppas idioten får bo i en papperskartong så jävla dum hon är.
Citera
2024-07-12, 18:36
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Det är dock skillnad på en hund och en häst, hästar säljs ju hela tiden, men det är sällan folk säljer sina hundar.

Men jag förstår det helt att det vore jobbigt, men då får man ju se till att inte hamna i den sitsen också

Är du säker på det? Jag tror att hundar säljs ganska ofta. Hästar säljs hela tiden men vissa älskar hästar precis lika mycket som andra älskar katt och hund. Har en tjej på Facebook som postar hästbilder varje dag.
Citera
2024-07-12, 18:44
Medlem
Citat:
Då har du ju andra grava problem att ta tag i med den livsinställningen.
Citera
2024-07-12, 18:54
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Då har du ju andra grava problem att ta tag i med den livsinställningen.

Om du är förälder och ditt barn går och dör. Hur munter är du då på livet?

Kanske folk tycker att det inte går att jämföras, men i min värld så är det ungefär samma sak. Inte på pränt såklart - men rent emotionellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in