Citat:
Ursprungligen postat av
Prinzezzan
Ja, jag har svårt att tänka mig att han hittar på saker utan att ha någon som helst grund. Sedan har han haft fel förut. Men man tycker att lämnar man något till tryckning, då borde det komma från en i alla fall någotsånär säker uppgift.
Jag tycker att det f ö är synd att utredande polis (tidigare, om fallet vilar just nu) inte kollat med GW om de uppgifter och tankar som han har. (Om de inte har gjort det nu.) Vem vet, han kanske inte är ute och seglar... ⛵ den här gången. 🤔
Jag svarar en till gång på ditt inlägg.
Jag ska erkänna att jag hittills inte har tagit GW Perssons uttalande om att Helena skulle ha varit på dåligt humör när hon lämnade Stadt på särskilt stort allvar. Men i och med ditt inlägg så har jag faktiskt tänkt lite mer ingående på det.
Låt oss säga att GW Persson har rätt om Helenas usla humör när hon lämnade Stadt och att Ulrika har rätt om att Helena var glad när hon ringde hem vid cirka 01:30. I det här fallet bör ju någonting ha hänt inne på Stadt mot slutet. Jag har - som sagt - svårt att tro att den uteblivna responsen från "han" skulle ha fått Helena på uselt humör. Då är det mer sannolikt att Helena hade blivit sur för att KM hade jagat efter henne hela kvällen - eller att någon annan hade gjort henne sur, för den delen.
RFT har ju efterfrågat en diskussion om
varför i stället för bara en diskussion om
hur allt hände. Låt oss alltså säga att någon person på Stadt gjorde Helena sur. Då är ju sannolikheten stor att den personen som gjorde Helena sur, också blev sur. Alltså: Upprinnelsen till vad som senare skulle komma att hända, skulle ha kunnat ligga just i en schism som inträffade inne på hotellet. Frågan
varför skulle då kunna få ett svar: Det blev osämja inne på Stadt, och denna osämja "följde sedan med ut" när Stadt stängde, så att säga. Den likaså grinige mannen tänker att han minsann ska ställa Helena mot väggen, alternativt försöka att prata henne till rätta - och detta sker då antingen under promenaden hem eller under en skjuts som de båda kan varit med på.
I det här scenariot skulle vi kanske kunna få ett svar på just frågan
varför hände det som skulle komma att hända. Faktum är att vi också kanske får ett svar om motivet, som ju några i tråden tjatar om. Således: Varför? Jo, för att det hade uppstått en schism på Stadt mot slutet. Motivet: En i schismen inblandad mansperson känner sig inte klar med Helena. Aktuell mansperson är ju då återigen KM, som enligt vittnen på Stadt hade uppvaktat Helena intensivt under kvällen, och som själv har sagt att han var med Helena på trappan utanför Stadt efter stängning. En annan potentiell mansperson är ju PU. Ytterligare någon kan inte uteslutas. Men vi vet faktiskt att KM hade uppvaktat Helena intensivt under kvällen på Stadt, så tanken är ju inte särskilt långsökt att det kan ha varit just han som hade gjort Helena på uselt humör.
GW Persson kan ha rätt om Helenas usla humör, men han verkar inte ha tagit reda på varför. Att hans två gubbar utanför Stadt skulle ha kommit in i bilden efter det att Stadt hade stängt kan givetvis inte uteslutas, men varför skulle Helenas usla humör ha legat till grund för att hans två gubbar utanför Stadt skulle ha gett sig på Helena?
Jag tänker alltså som så att om GW Persson har rätt om Helenas usla humör, bör någon ha triggat det humöret under den sista halvtimmen. Då ligger det nära till hans att tro att den manspersonen som hade gjort Helena sur, hängde efter Helena när Stadt hade stängt. Och resten är "historia". "Problemet", schismen som hade uppstått på Stadt följde alltså med ut efter stängning.
Kanske har vi alltså ett svar på
varför, samt ett svar om
motivet?