2024-07-12, 11:38
Medlem
sebastian66s avatar
Lika bra att köra ända in i väggen verkar det som
Vi måste införa cykelskatt elskoterskatt båtskatt. Kattskatt extra kyrkoskatt.
Man kan även satsa på shoppingskatt dvs man får betala extra när man handlar på köpcentra.
Ha en trevlig helg.
Citera
2024-07-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Staten utfattig så det behövs mera pengar in. Alla till buds stående medel gäller för politikerna, så man använder bulvaner likt elbolagen för att driva in mer.

Det är ju inte staten som får dessa pengar. Det går till el/nätbolagen.
Citera
2024-07-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Det är inte så konstigt. Ett energibolag som ska leverera el till konsumenterna behöver dimensionera nätet efter hur mycket effekt konsumenten maximalt förbrukar. Så därför försöker man med priset styra så att topparna sänks.

Jag har 25A huvudsäkring idag.

Jag betalar för det redan. Jag förväntar mig då att kunna använda det.

Dvs energibolaget kan dimensionera baserat på folks huvudsäkringar redan idag.
Behövs inga ytterligare avgifter.
Citera
2024-07-12, 12:09
Avslutad
Det är inget att bry sig om SD har ju lovat oss ett pristak på el. Så Jimmy tar notan för detta.
Citera
2024-07-12, 12:11
Medlem
Många som idag effektoptimerar värmepumpar, elbilsladdning baserat på timmar med lågt elpris (vilket är samma sak som låg belastning). Förutom att konsumenten får lägre elhandelspris så sprider man även ut effektbehovet över hela dygnet.

Med dessa effektavgifter så blir det nästintill lönlöst att optimera stora energiförbrukare på de billiga timmarna eftersom avgifter för effekttopparna som blir då tar ut hela vinsten (typ). Incitamentet att sprida effektbehovet över dygnets billigaste timmar (vilket nästan alltid är nattetid) kommer att minska.

Vinnarna i detta blir de som eldar huset med ved eller annat fastbränsle och kör en fossilbil som aldrig får en effekttopp mer än vad spisen och ugnen genererar som kommer få lägre avgifter än vad de har idag. Förlorarna blir hushåll med värmepump eller direktverkande el och/eller elbil/hybridbil.
Senast redigerad av sunnis 2024-07-12 kl. 12:14.
Citera
2024-07-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen

Ännu en avgift för att tvinga oss svenskar att ändra på vårat beteende. Sverige börjar likna en kommuniststat.

Vad tycker ni om detta?

Nja, det är inte en ny avgift. Det är ett annat sätt att ta betalt. Idag betalar man efter hur stor säkring man har, och nyheten är att man istället ska betala efter högsta förbrukning. Har man jämn förbrukning utan höga toppar, så blir det i många fall billigare.
Citera
2024-07-12, 12:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Har du någon källa? Det vore logiskt och dessutom innebära att bastun fortfarande är användbar

Källan är ett utskick som jag har fått från min nätägare. Hittar inte utskicket nu dock.

Förresten vid närmare eftertanke är jag inte säker på huruvida effektuttaget på dagtid kommer att påverka nattpriset eller inte.
Citera
2024-07-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://lidkopingsnytt.nu/2024/06/24/ny-avgift-for-el-ska-snart-inforas/

Ännu en avgift för att tvinga oss svenskar att ändra på vårat beteende. Sverige börjar likna en kommuniststat.

Vad tycker ni om detta?
Dags att köpa batterier för att hantera effektuttaget.
Citera
2024-07-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nä, detta är EU direktiv om jag inte minns fel.

Ska bli spännande att se valdebatterna till kommande val. Ska även bli intressant att se om svennen köper högerns lögner igen
Citera
2024-07-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det är ju inte staten som får dessa pengar. Det går till el/nätbolagen.
Hört om ordet moms?
Citera
2024-07-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Samtidigt så sänks ju den fasta avgiften och ibland även överföringsavgiften.

Jag har inte fått det nya systemet än men ser fram emot det då jag med största sannolikhet kommer sänka min elräkning.

Har kollar de som infört det på några ställen runt om i Sverige och jämfört med den tidigare prislistan och det är oftast ganska rejäla sänkningar.

De som drabbas är de som har kraftiga toppar i sin förbrukning - snackar inte om att sätta på spisen utan mer ladda bilen samtidigt som elpatronen till elpannan går för fullt.

Ett exempel från Dala Energi som infört effekttaxa:

Innan - 20A säkring:
Fast avgift 7 839 kr, 19,38 öre i överföringsavgift.

Efter (med effektttariff) - 20A säkring:
Fast avgift 6 240 kr, 12,50 öre i överföringsavgift.

Har du någon länk till detta?
Citera
2024-07-12, 12:41
Medlem
Allt detta helvete tack vare steffe o gönamöglet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in