2024-07-12, 07:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Blir till att börja köra spansk tid här också, matlagning börjar tidigast klockan 20:00 och äts därefter.

Vansinne med alla dessa jävla extra skatter, är det inte lättare och bättre att försöka ta bort skatter och istället ha en plattskatt som alla betalar lika mycket av som i sin tur delas ut till alla olika saker som behöver pengar.
Hela sveriges system är snart bara skatter.
Citera
2024-07-12, 07:39
Medlem
grey.eagles avatar
Staten utfattig så det behövs mera pengar in. Alla till buds stående medel gäller för politikerna, så man använder bulvaner likt elbolagen för att driva in mer.
Citera
2024-07-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberheimXI
Så vi bör beskattat politiker och konglomeraten runt 90% skatt så det blir ordning på världen. Check
Är du drogad?
Vad var det där för svar?
Citera
2024-07-12, 07:41
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan man anta att det finns risk att folk börjar köra tvättmaskiner och diskmaskiner som låter in hos grannarna mer under natten då?

Garanterat.

För att inte tala om att stå och slamra vid spisarna hela nätterna. Alla har ju inte ett jobb att gå till på dagtid.
Citera
2024-07-12, 07:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej, tvärt om. En straffskatt på allt som måste utföras dagtid. Och du blir straffad för hela dygnet även om du bara kör vattenkokaren i fem minuter samtidigt som du har spisen på under 30 min.

Mellan kl 20-06 så får du grilla hur mycket el som helst utan att effekttaxan påverkas.

Iallafall i informationsbladet jag läste.
Har du någon källa? Det vore logiskt och dessutom innebära att bastun fortfarande är användbar
Citera
2024-07-12, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Tror du på riktigt att hon Ebba Bush håller på med sådant.. Nää det är allt andra människor (tjänstemän) som sitter och filar på sådant här….

Jag tror energiministern har ett eller två fingrar i detta. Vem tror du själv?
Citera
2024-07-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Redan i dag betalar man en avgift satt efter hur stor effekt man maximalt vill ta ut. Så jag förstår inte riktigt vitsen med den nya avgiften.

Det är för att hantera de skenande kostnader man har i driften och underhållet av elnäten på grund av vindkraftsutbyggnaden. Dock vill man inte berätta detta i klartext då det skulle påverka opinionen negativt avseende idiotin med suboptimeringen av det Svenska kraftsystemet.

Samtidigt skriker SvK i falsett över behovet av ny baskraft utan att det händer något.

Jag funderar på att damma av oljecisternen hemma igen...
Citera
2024-07-12, 09:39
Medlem
MarcoStars avatar
Det är väl ett bra förslag om det ökar medvetenheten.

Lär nog inte märkas för oss som har IMD dock. Vi betalar ju bara förbrukningen.
Citera
2024-07-12, 09:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://lidkopingsnytt.nu/2024/06/24/ny-avgift-for-el-ska-snart-inforas/

Ännu en avgift för att tvinga oss svenskar att ändra på vårat beteende. Sverige börjar likna en kommuniststat.

Vad tycker ni om detta?

Vad pratar vi om i pengar?
Detta är väl kanske enda sättet att få folk att tänka om när det gäller att använda el?
Kanske dags att folk börjar tänka på hur dom använder el och se över sin elförbrukning.

Dom som satt med höga elräkningar den vintern som elpriset stack iväg, vissa hade elräkningar uppåt 20000 kr för 1 månad. Själv hade jag 1600 kr som mest den vintern fast jag bor i villa.
Så vissa människor får nog börja tänka om och är väl det dom vill förmodligen med denna höjning.
Tror inte jag själv kommer bli påverkad så mycket av detta.😁
Citera
2024-07-12, 09:46
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Är du drogad?
Vad var det där för svar?

Tror du att höja skatten ytterligare på el påverkar rika eller politiker nämnvärt? Att de skulle förändra deras beteende och kännas i plånböckerna?
Citera
2024-07-12, 09:52
Moderator
Sun Rulers avatar
Politiker nedmonterar sex reaktorer och försämrar således energiproduktion samt ökar vikten av balanskraft i systemet till följd av bl.a. vindkraften.

Men likväl välkomnar många den utökade energifattigdomen och det är viktigt att äldre har 12-grader inomhus, så att de lär sig att hushålla med elen...
Citera
2024-07-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Tror du att höja skatten ytterligare på el påverkar rika eller politiker nämnvärt? Att de skulle förändra deras beteende och kännas i plånböckerna?
Rika och politiker är minoriteter, spelar ingen roll vad de gör. Det är den stora massan som har betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in