2024-07-12, 07:55
Medlem
Förstår inte grejen och uppståndelsen. Det är väl jätte bra att Orban besökte både Ukraina och Ryssland och snackade med båda parter. Det var ju inte så att han satt och förhandlade med dom, utan mer hörde sig för vad som krävs för att få slut på kriget. Och jag är ganska övertygad att om kriget fortsätter i sig 1år till så kommer de bli så att Ukraina kommer antingen få ge upp olika delar eller så får dom ge upp hela Ukraina. Land efter land kommer börja tröttna att ge dom pengar och börjar kräva förhandlingar, det är nånstans där de kommer sluta.
Citera
2024-07-12, 08:16
Medlem
Sa vår statsminister verkligen att så mycket som 80% av allt material som förs till fronten i Ryssland kommer från Kina? Sätter allt i nytt ljus i så fall. Det går inte att ge sig med stöd till Ukraina isf för då ryker Taiwan.
Citera
2024-07-12, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Sa vår statsminister verkligen att så mycket som 80% av allt material som förs till fronten i Ryssland kommer från Kina? Sätter allt i nytt ljus i så fall. Det går inte att ge sig med stöd till Ukraina isf för då ryker Taiwan.
Ja, väldigt mycket av utrustningen kommer från Kina. En stor del av vapnen är byggda med delar och teknologi från Kina. Självklart kommer det även en hel del grejer av varierande kvalitét från Nordkorea och Iran.

Ryssland producerar givetvis egen krigsutrustning, men skickar inte allt de har till fronten. De rustar upp och förbereder sig för att kriga mot Nato.

Kina har räknat ut allt redan. Förmodligen tänker de roffa åt sig Taiwan medan vi är upptagna med äckelryssen.
Citera
2024-07-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Förstår inte grejen och uppståndelsen. Det är väl jätte bra att Orban besökte både Ukraina och Ryssland och snackade med båda parter. Det var ju inte så att han satt och förhandlade med dom, utan mer hörde sig för vad som krävs för att få slut på kriget. Och jag är ganska övertygad att om kriget fortsätter i sig 1år till så kommer de bli så att Ukraina kommer antingen få ge upp olika delar eller så får dom ge upp hela Ukraina. Land efter land kommer börja tröttna att ge dom pengar och börjar kräva förhandlingar, det är nånstans där de kommer sluta.

Problemet med det är bara det att ingen längre tror att ett avtal med Ryssland är meningsfullt. Ryssland har erkänt Ukrainas integritet två gånger och ändå gör man detta. Ukraina och omvärlden kommer att ha svårt att tro att ett avtal Ryssland blir hållbart. Enda möjligheten för att Ukraina och omvärlden ska kunna lita på att ett avtal håller är nog att en del i avtalet är att Putin avgår och överlämnar sig till Haag.
Citera
2024-07-12, 09:08
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Min gissning är att det inte är bra för moralen för de Ukrainska trupperna om man börjar prata om fredsavtal.
Varför ska dom gå till anfall eller riskera sina liv om man ändå ska göra en uppgörelse med fienden?
Det blir risk för att dom viftar med vit flagg eller undviker strid.
Citera
2024-07-12, 09:09
Medlem
Citat:
Vad ger en förhandling? Det blir ju bara ett andrum för Ryssland att återhämta sig och sedan hitta på nya orsakar att börja kriga. Putin struntar ju i avtal. Tyskland knäcktes helt, Hitler dog och sedan har vi inte haft krig i västeuropa. Tänker mig en liknande lösning på detta, Putin måste bort, Ryssland delas och sedan är det slut på krig i Östeuropa också.
Citera
2024-07-12, 09:10
Medlem
Tilteds avatar
Citat:

Land efter land inser förhoppnings snarare att det är en bra investering för sin egen säkerhet att stödja Ukraina.

Fattar inte varför länder som Ungern stödjer Ryssarna. De har ju själva tidigare varit en förtryckt stat under Sovjetunionen och vet hur mycket bättre det blivit i landet sen se slapp detta ok.
Citera
2024-07-12, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Vad ger en förhandling? Det blir ju bara ett andrum för Ryssland att återhämta sig och sedan hitta på nya orsakar att börja kriga. Putin struntar ju i avtal. Tyskland knäcktes helt, Hitler dog och sedan har vi inte haft krig i västeuropa. Tänker mig en liknande lösning på detta, Putin måste bort, Ryssland delas och sedan är det slut på krig i Östeuropa också.

Självklart så måste Putin bort, de råder de inga tvivel om. Men frågan är vem som kommer efter honom, någon som är likadan eller kanske ännu värre. Jag är inte av uppfattningen som många politiker och "journalister" pratar om att, efter att han tagit över Ukraina så kommer han gå vidare till ett annat land. Jag tror tvärtom, jag tror det kommer bli lugnt ett tag eller så är han nöjd så.
Citera
2024-07-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Land efter land inser förhoppnings snarare att det är en bra investering för sin egen säkerhet att stödja Ukraina.

Fattar inte varför länder som Ungern stödjer Ryssarna. De har ju själva tidigare varit en förtryckt stat under Sovjetunionen och vet hur mycket bättre det blivit i landet sen se slapp detta ok.

Jag tror inte Ungern stödjer Ryssland speciellt mkt nu, det var mer förut, innan invasionen. Sen ska man komma ihåg och inte glömma att det även är taktik. Som ordspråket säger "Håll dina vänner nära, men dina fiender ännu närmare". Det var ju lite så Trump kör/körde, innerst inne så tror inte jag att han gillar Putin överhuvudtaget, men han vet även om vad som kan hända om dom skulle bli fiender
Citera
2024-07-12, 09:22
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Man har större frihet i Ryssland än i England att säga vad man vill. Det skall vara en hel grupp eller skrivna pamfletter mot den ryska staten, som gör att du blir fasttagen och förhörd och kanske satt i fängelse.
I England behöver du bara skriva ett ord på facebook, så kommer polisen på besök, du ställs inför rätta och får sen sitta i fängelse!

Rätt skall vara rätt.
https://svenska.yle.fi/a/7-10060304

Citat:
En domstol i Moskva dömde på måndagen två kulturarbetare till långa fängelsestraff. Båda stod anklagade för att ha ”rättfärdigat terrorism

Åtalet rörde en prisbelönt pjäs om ryska kvinnor som rekryteras online för att gifta sig med radikala islamister i Syrien.

Fallet har chockerat den ryska kulturvärlden. Åtalet var också ett startskott för en våg av nya rättsfall mot konstnärlig frihet i Putins Ryssland
.
Citera
2024-07-12, 09:31
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Självklart så måste Putin bort, de råder de inga tvivel om. Men frågan är vem som kommer efter honom, någon som är likadan eller kanske ännu värre. Jag är inte av uppfattningen som många politiker och "journalister" pratar om att, efter att han tagit över Ukraina så kommer han gå vidare till ett annat land. Jag tror tvärtom, jag tror det kommer bli lugnt ett tag eller så är han nöjd så.

Putin ska inte bort, han är så inkompetent så att ta bort honom kan vara en katastrof, tänk dig om de tillsätter en kompetent person. Putin påminner lite om Hitler, skillnaden är att Hitler var ideologisk styrd medan Putin bara är en simpel kriminell person, Hitler tillsatte kompetenta personer i sin omgivning, var rätt inkompetent själv. Putin tillsätter enbart nickedockor, inkompetenta idioter vilket gynnar Ukraina och västvärlden.
Citera
2024-07-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Putin ska inte bort, han är så inkompetent så att ta bort honom kan vara en katastrof, tänk dig om de tillsätter en kompetent person. Putin påminner lite om Hitler, skillnaden är att Hitler var ideologisk styrd medan Putin bara är en simpel kriminell person, Hitler tillsatte kompetenta personer i sin omgivning, var rätt inkompetent själv. Putin tillsätter enbart nickedockor, inkompetenta idioter vilket gynnar Ukraina och västvärlden.

Kan bara hålla med. Den personen som kommer gå till historien som den som förstörde det så kallade "ryska imperiet" är Putin.

Ingen i väst hade kunnat förstöra ryssland så totalt som han gjort. Inte bara tillfälligt utan för generationer. Vi som vill att ryssland försvinner för gott hade inte kunnat göra det bättre själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in