2024-07-11, 23:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Hon lär enligt de flesta insatta (inkl Polisman P Jenvén, Professor L GW Persson m fl) i fallet åkt bil från Stadt däromkring 0210-0230, sen är frågan om hon fick skjuts hela vägen hem eller om hon gick sista biten, nu ponerar jag att hon kom hem.

Nej, Pelle Jenvén säger INTE att Helena skulle ha fått skjuts från Stadt. Han säger att det är verifierat att hon syntes på torgplattan. Pelle Jenvén nämner eventuell skjuts hem, men han lägger också tid på att med karta i handen förklara vilken väg Helena skulle ha gått hem om hon gjorde det. Pelle Jenvén är alltså helt öppen för båda varianterna. Har du förstått texten eller ska jag skriva om den?

Vid cirka 16 minuter: https://www.google.se/search?q=veckans+brott+helena&sca_esv=15a9157023f0 7e80&sca_upv=1&ei=CU2QZtbXI83UwPAPw-2P-A0&ved=0ahUKEwiWgP7b9Z-HAxVNKhAIHcP2A98Q4dUDCBA&uact=5&oq=veckans+brott+h elena&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAaAhgCIhR2ZWNrYW5zIG Jyb3R0IGhlbGVuYTIFECEYoAEyBRAhGKABMgUQIRifBTIFECEY nwVIsB lQgQZYjRBwAXgBkAEAmAGhAaABkwaqAQMzLjS4AQPIAQD4AQGY AgigAoEHwgIKEAAYsAMY1gQYR8ICDRAAGIAEGLADGEMYigXCAg 4QABiwAxjkAhjWBNgBAcICExAuGIAEGLADGEMYyAMYigXYAQLC Ag4QLhiABBijAxioAxiLA8ICCBAAGIAEGIsDwgIKEAAYgAQYQx iKBcICDhAuGIAEGKgDGJoDGIsDwgIFEAAYgATCAh0QLhiABBij AxioAxiLAxiXBRjcBBjeBBjgBNgBA8ICBhAAGBYYHsICCBAAGI AEGKIEwgIEECEYFcICBxAhGKABGAqYAwCIBgGQBhK6BgYIARAB GAm6BgYIAhABGAi6BgYIAxABGBSSBwMyLjagB5En&sclient=g ws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:1624e58e,vid:TkHe3MU9vHg, st:0
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-11 kl. 23:33.
Citera
2024-07-11, 23:31
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Välkommen in i den matchen på de förutsättningarna! Det kopplar väl till frågan om det är möjligt att Helena nådde hemmet på ett eller annat sätt.
Jag tänker om den bortre tiden, att hon borde kommit hem innan någon vaknade i huset?
Det blir ett stökigare scenario om hon kommer hem till ett vaket hus och därefter försvinner.
Citera
2024-07-11, 23:37
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ponera är det vi gör just nu. Mitt ponerande är att hon kan ha kommit hem senare, så sent att hon kan ha hunnit med något annat på vägen - lättare om hon åkte bil med någon, förstås. Det kan betyda att bilen har kört en omväg av någon anledning, eller att man har stannat någonstans, eller förstås en kombination av båda.

Hon kan ju mkt väl idkat älskog med ngn innan hemkomst och därav kommit hem lite senare, men annars bör hon varit hemma innan 03, dock ska tilläggas att killarna i bilen satt ju inte vaktpost så de kan mkt väl ha missat henne, även om de alltid gick in via ytterdörren eller om ngn altandörr användes.

Vilka som befann sej i huset denna natt är inte heller fastslaget, rykten säger ju att Ulrikas pojkvän inte var i Mariestad aktuell kväll/natt.
Det finns fler frågor som Ulrika inte velat förklara, ingen vet väl ännu vem som var den okände kille som delade Taxi med dem från Festen, var det ngn som Ulrika ev vänsterprasslade den kvällen, frågorna är många?
Citera
2024-07-11, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Fint. Låt oss gemensamt, utan Ugglans medverkan/sabotage gå igenom det scenariot. Du börjar bra med frågor kring tiden det kan handlat om.
Hon kan inte kommit hem 02.00 Det förstår nog alla! Låt oss säga 02.10 var hon med största sannolikhet ännu inte hemma. Tidsspannet framåt kan var långt. Vad hindrar att hon tog sig hem 09.00?

Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Jag tänker om den bortre tiden, att hon borde kommit hem innan någon vaknade i huset?
Det blir ett stökigare scenario om hon kommer hem till ett vaket hus och därefter försvinner.

Jag har inte föreställt mig att hon kom hem mer än någon timme eller högst två efter de iakttagelser som har diskuterats mest, alltså kanske senast omkring fyra. Men om man tänker sig att hon alls kom hem är det troligen folktomt på gatorna i ett villaområde en söndagsmorgon fram till sju eller åtta, hundägare undantagna. Och även med hänsyn till dem är det förstås inte säkert att hon hade blivit iakttagen.
Citera
2024-07-11, 23:44
Medlem
Citat:
Hon kan ju mkt väl idkat älskog med ngn innan hemkomst och därav kommit hem lite senare, men annars bör hon varit hemma innan 03, dock ska tilläggas att killarna i bilen satt ju inte vaktpost så de kan mkt väl ha missat henne, även om de alltid gick in via ytterdörren eller om ngn altandörr användes.

Vilka som befann sej i huset denna natt är inte heller fastslaget, rykten säger ju att Ulrikas pojkvän inte var i Mariestad aktuell kväll/natt.
Det finns fler frågor som Ulrika inte velat förklara, ingen vet väl ännu vem som var den okände kille som delade Taxi med dem från Festen, var det ngn som Ulrika ev vänsterprasslade den kvällen, frågorna är många?

Ja, det är en tänkbar anledning att det tog tid att komma hem, i varje fall längre tid än en direkt promenad eller bilresa.

Frågan hur hon tog sig in är intressant. Eftersom familjen Anderssons hus ligger sist på gatan är det i alla fall potentiellt möjligt att komma in i trädgården utan att behöva synas på gatan, och i så fall är det också möjligt att ta sig in genom en altandörr. Den kan ha stått öppen eller också öppnats inifrån av någon.
Citera
2024-07-11, 23:50
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, Pelle Jenvén säger INTE att Helena skulle ha fått skjuts från Stadt. Han säger att det är verifierat att hon syntes på torgplattan.

Äntligen Ugglan har du förstått, P Jenvén säger att den senaste säkra iakttagelsen av Helena är på Torgplattan efter att man lämnat Stadt, sen är hon fullständigt bortblåst, vilket givetvis är för att Helena hoppade in i en bil och fick skjuts.

Jag kan garantera dej ditt gamla fågelfä att OM Helena hade gått hem så skulle det inte bara kommit in ett vittnesmål utan en uppsjö av vittnesmål som hade sett henne. Nu kommer det ett vagt Kalle Anka vittnesmål om att hennes byxor från Grekland varit synliga på en bro, dessutom en lång tid i efterhand!
Citera
2024-07-11, 23:54
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Jag har inte föreställt mig att hon kom hem mer än någon timme eller högst två efter de iakttagelser som har diskuterats mest, alltså kanske senast omkring fyra. Men om man tänker sig att hon alls kom hem är det troligen folktomt på gatorna i ett villaområde en söndagsmorgon fram till sju eller åtta, hundägare undantagna. Och även med hänsyn till dem är det förstås inte säkert att hon hade blivit iakttagen.
Jag var otydlig. Jag tänker med "vaket hus" ett där alla hunnit somna först.
Ja precis. Tidsfönstret är öppet en lång tid för att komma hem. Ju senare, ju färre observatörer.
Hon kan ju dessutom kommit hem i mycket varierande tillstånd.
Har vi några uttalanden från Ulrika när hon kan ha vaknat o tagit sig en titt i Helenas rum? Den tiden är intressant och kan ge oss en fingervisning om den "bortre tiden" då Helena borde kommit hem.
Citera
2024-07-11, 23:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Äntligen Ugglan har du förstått, P Jenvén säger att den senaste säkra iakttagelsen av Helena är på Torgplattan efter att man lämnat Stadt, sen är hon fullständigt bortblåst, vilket givetvis är för att Helena hoppade in i en bil och fick skjuts.

Jag kan garantera dej ditt gamla fågelfä att OM Helena hade gått hem så skulle det inte bara kommit in ett vittnesmål utan en uppsjö av vittnesmål som hade sett henne. Nu kommer det ett vagt Kalle Anka vittnesmål om att hennes byxor från Grekland varit synliga på en bro, dessutom en lång tid i efterhand!

Nej, inget säger att Helena är som bortblåst efter torgplattan. Det finns två vittnesmål som sannolikt såg just Helena: Ett på Österlånggatan och ett på Marieholmsbron.

Brovittnets vittnesmål kom in bara dagar efter försvinnandet, kanske på tisdagen eller på onsdagen - inte "lång tid i efterhand".

Du fortsätter med dina sjuka förvanskningar.
Citera
2024-07-11, 23:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, jag har svårt att tänka mig att han hittar på saker utan att ha någon som helst grund. Sedan har han haft fel förut. Men man tycker att lämnar man något till tryckning, då borde det komma från en i alla fall någotsånär säker uppgift.

Jag tycker att det f ö är synd att utredande polis (tidigare, om fallet vilar just nu) inte kollat med GW om de uppgifter och tankar som han har. (Om de inte har gjort det nu.) Vem vet, han kanske inte är ute och seglar... ⛵ den här gången. 🤔

Det som är lite märkligt är att polisen aldrig har sagt något om att Helena skulle ha varit på dåligt humör när hon lämnade Stadt. Enligt Ulrika ska Helena ha varit glad när hon ringde hem vid cirka 01:30, och enligt BW ska hon ha varit glad med trött när han mötte henne. (Nu får vi ju inte nämna Ulrika och BW som referenser, för de båda ligger ju bakom den "mörka familjehemligheten" ... ) Om GW Persson har rätt, måste någonting ha hänt under den sista halvtimmen. Jag har svårt att tro att den uteblivna responsen från "han" skulle ha fått Helena på dåligt humör. Då är det mer sannolikt att Helena hade blivit sur för att KM hade jagat efter henne hela kvällen.

Om GW Persson har rätt om Helenas humör - som vi inte har en aning om varifrån han har fått den uppgiften (hoppas att det här insticket inte blev för svårt för gänget att läsa och förstå) - så skulle möjligen upprinnelsen till vad som senare skulle komma att hända, kunna ligga just i en schism som inträffade inne på hotellet och som sedan "följde med ut", så att säga. Dock blir problemet då att GW Perssons båda gubbar inte ska ha varit på Stadt utan befunnit sig utanför. I det läget får vi "bara" Helenas usla humör kvar. Men faktum kvarstår: I GW Perssons scenario måste någon ha triggat Helenas dåliga humör inne på Stadt. Men varför skulle då det ligga till grund för att hans två gubbar utanför Stadt skulle ge sig på Helena? Jag tror mer på att "problemet" följde med ut från Stadt.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-12 kl. 00:08.
Citera
2024-07-12, 00:08
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Nej, inget säger att Helena är som bortblåst efter torgplattan. Det finns två vittnesmål som sannolikt såg just Helena: Ett på Österlånggatan och ett på Marieholmsbron.

Brovittnets vittnesmål kom in bara dagar efter försvinnandet, kanske på tisdagen eller på onsdagen - inte "lång tid i efterhand".

Du fortsätter med dina sjuka förvanskningar.

Nu LJUGER du igen, OM det funnits SÄKRA vittnesmål på att Helena synts till dessa gator så skulle INTE polisman Jenvén säga att sista iakttagelsen är utanför Stadt, då hade han nämnt dessa gator, så detta är ännu en saga i Walt Disney klass av dej.
Citera
2024-07-12, 00:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nu LJUGER du igen, OM det funnits SÄKRA vittnesmål på att Helena synts till dessa gator så skulle INTE polisman Jenvén säga att sista iakttagelsen är utanför Stadt, då hade han nämnt dessa gator, så detta är ännu en saga i Walt Disney klass av dej.

Den gatan (Österlånggatan) nämns i stället i P4 Skaraborgs radiodokumentär från 2017 (plus då Marieholmsbron) - uppgifter som Pernilla och Mats hade fått av polisen.

Sedan sa inte Pelle Jenvén att den sista säkra iakttagelsen av Helena var utanför Stadt, utan ute på torgplattan. Du vet, Helena hade ju sagt att hon skulle hem ...
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-12 kl. 00:16.
Citera
2024-07-12, 00:13
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
De gatorna nämns i stället i P4 Skaraborgs radiodokumentär från 2017 - uppgifter som Pernilla och Mats hade fått av polisen.

Den dokumentären är ju ett praktfiasko, möjligt även tillrättalagd, hon är ju ett fullkomligt pk-vrak.

Varför skyddas BW i den, kan du svara på det ditt fågelfä?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in