2024-07-11, 15:47
Medlem
kolven17s avatar
Hej kompisar! Jag har införskaffat mig en ny laptop och undrar då ifall den kommer att klara Autocad. Jag frågar här då jag inte kunde hitta något svar som svarade konkret på frågan.
Specsen är AMD Ryzen 7 8845HS med Radeon 780m grafik. 32 gb ram och en m2 1tb ssd.
Citera
2024-07-11, 16:07
Medlem
Du kan ju alltid kolla med Autodesk. Där får du ett bättre svar än gissningar här.
https://www.autodesk.se/support/syst...ments/overview
Citera
2024-07-11, 17:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetUsynlige
Wtf är det där för grafikkort? Nej det kommer inte fungera...
Det är ett grafikkort integrerat i processorn. Prestanda i nivå med ett GTX 1060 eller däromkring.
Citera
2024-07-11, 21:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag vet, jag kollade upp det, och det räcker absolut inte för Autocad. Standard är 3090+.
Du har inte den blekaste aning vad du snackar om.
Citera
2024-07-11, 23:11
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Jag vet, jag kollade upp det, och det räcker absolut inte för Autocad. Standard är 3090+.

Standard som hobbyutövare kanske.
Garanterar dig att företag har NVIDIA Quadro RTX 6000 eller kort i liknande prestanda och pris.
Citera
2024-07-12, 01:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolven17
Hej kompisar! Jag har införskaffat mig en ny laptop och undrar då ifall den kommer att klara Autocad. Jag frågar här då jag inte kunde hitta något svar som svarade konkret på frågan.
Specsen är AMD Ryzen 7 8845HS med Radeon 780m grafik. 32 gb ram och en m2 1tb ssd.

Från länken du fick:

Citat:
Display Card
Basic: 2 GB GPU with 29 GB/s Bandwidth and DirectX 11 compliant
Recommended: 8 GB GPU with 106 GB/s Bandwidth and DirectX 12 compliant

DirectX 12 with Feature Level 12_0 is required for Shaded (Fast), Shaded with edges (Fast), and Wireframe (Fast) visual styles. Please be sure to use the latest drivers from the video card manufacturer's website.

Note: AutoCAD uses your computer's display card for a variety of essential graphics operations including but not limited to view manipulation, line smoothing, and text/linetype generation. It is recommended that you have a display card with dedicated VRAM to support these operations at optimal speeds.

Har laptopen bara den grafiken? Vad är det för laptop?
Citera
2024-07-12, 06:15
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Standard som hobbyutövare kanske.
Garanterar dig att företag har NVIDIA Quadro RTX 6000 eller kort i liknande prestanda och pris.

Inte för 2D-CAD.
Citera
2024-07-12, 12:57
Medlem
kolven17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Från länken du fick:

Har laptopen bara den grafiken? Vad är det för laptop?

En Lenovo IdeaPad 5 Pro. yes, laptopen har endast den grafiken.
Citera
2024-07-12, 13:34
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag tror det går alldeles utmärkt, så länge det bara handlar om skoluppgifter, eller att göra lite modeller hemma på fritiden.
Jag har inte kört just 3D-delen i AutoCad, men har kört diverse andra CAD-program på betydligt värre datorer än så där.
Det har inte varit några som helst problem med sånt man skapar själv på några dagar. Däremot har det inte fungerat när jag har tagit med modeller från jobbet, dvs. modeller som har tagit månader, för flera personer tillsammans att ta fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in