2024-07-11, 18:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Nu är det ju inte direkt random släkting som har avlidit. I de fallen håller jag dock med dig. Här är det fråga om självmord, mord och mordförsök. Alltså allvarliga brott där man nog ska vara mer återhållsam med att outa identiteter. Du ser ju själv på diskussionen i den här tråden. Och att det ändå klurats vilka de inblandade är hjälper inte.

Dessutom, om man ska vara petig, är uppgiften om att det bl.a. är hennes ex som avlidit en personuppgift en personuppgift eftersom han kan identifieras och mig veterligt ska enligt GDPR hans tillstånd inhämtas till det. Vilket blir svårt. Facebook saknar utgivningsbevis.

En död person åtnjuter inte integritetsskydd, ge dig.
Citera
2024-07-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Problemet här är att det som vanligt stormar in attackfeminister som ska förstöra alla möjligheter till en sund diskussion. Allt är med automatik mäns fel och de är den största pesten på jordens yta. Vi är i princip bara användbara för avel.

Det här ett växande och allt större problem i all debatt. MeToo borde ha fått samhället att vakna när män fick löpa galopp och minst en drevs till självmord. Ingen fälldes i de moderna häxprocesserna. Så när en råfeminist stormar in i tråden och försöker den vanliga taktiken är det bäst att klippa av direkt. Annars för alla möjligheter till seriös debatt.

Det finns en god möjlighet att det faktiskt kan vara kvinnan som drivit honom till galenskap. Det finns antagligen även ett antal andra alternativ.

För mig är det det ett inlägget på Facebook snudd på sinnessjukt. Men det står för mig och du har givetvis rätt till den egen åsikt.

Varje människa har ett ansvar för sitt eget handlande. Det kan inte läggas på en annan person. Så. Kände han att han började gå i tankar att döda sina egna barn och sedan ta sitt eget liv, så var det han som behövde stoppa sig själv. Kunde han inte göra det för egen maskin, så skulle han sökt vård ögonblickböj! För att skydda sina barn. Sett till att de kom i säkra händer. Jobbat med sig själv, stärkt sig själv.

Visst kan folk driva varandra till galenskap, absolut. Men vi vet inte om fallet är så här.

Denna man var psykiskt skör redan från sin barndom. Han har själv skrivit detta. Sedan beskriver han faktiskt inte vad som han anser är felet med exfrun, mer än att hon har lämnat honom och dejtat andra. Att lämna någon och sedan dejta andra är inte att driva en person till galenskap. Drivs denna till galenskap av en skilsmässa och av att exet dejtar andra efter skilsmässan, så att denna dödar sitt ena barn/gör mordförsök på sitt andra barn och sedan tar sitt eget liv. Så tja, då är den rejält sjuk redan från start. En normal person kan bli sårad/bitter och arg. Men den dödar fan inte sina egna barn för det!

Han är skyldig till mord och mordförsök, på sina egna barn dessutom... Detta kan faktiskt inte skyllas över på någon annan.
Citera
2024-07-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
De e så DU fattar, ja vi fattar olika här och det det kan vi sitta å dividera in absurdum.

Ja, jag tänker som så att den som mördar sitt ena barn och utför mordförsök på sitt andra barn, är den som är ensam skyldig till mord och mordförsök. Men du kanske anser annat?
Citera
2024-07-11, 18:27
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En död person åtnjuter inte integritetsskydd, ge dig.

Låter som anti-terror:
Begreppet personlig integritet
tillträde till och genomsökande av privata lokaler eller annan egendom;
kroppsundersökning;
medicinska undersökningar, psykologiska tester osv.;
intrång i en persons privata sfär genom skuggning, spionerande, telefonterror o.d.;
En död person har inga känslor.. men oftast har anhöriga det som gör anspråk.
Citera
2024-07-11, 18:28
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GissarBara
Vem har gett henne skulden för att HAN döda sitt barn?
Det vara bara HAN som gjorde det, ingen annan.
Har inte läst att någon annan är av en annan uppfattning.
Och det var totalt vidrigt gjort av honom.
Ingen skyller mordet på henne.

Det som är intressant att få reda på är vad som fått honom
att må så fruktansvärt dåligt, så han beslutade sig för att utföra
ett självmord och ett mord.
Uppenbarligen mådde han så dåligt så han såg ingen annan utväg.
Och jag tror att hon är starkt bidragande till hans dåliga mående.
Det ursäktar inte hans dåd, eller skuldbelägger henne för nåt mord.
Men hon är uppenbarligen en stor anledning till hans mående.

När mamman som ställde sig på spåret med sina två barn dog var det oerhört många spekulationer om vad ex-maken/fadern och dennes familj gjort mot henne. Det kom beskyllningar om misshandel, gaslightning, misslyckade flyktförsök, stalking etc etc.

Att mamman som tog med sig sina barn i döden liksom den här pappan, hade uppenbara brister i huvudet är helt uppenbart.

Vad som också är uppenbart är att de dock har fungerat som samhällsmedborgare och synbart omtänksamma föräldrar före morden. Så något har utlöst dessa hemska mord och efterföljande suicid.

Som första steg har något skapat totala hopplöshetskänslor hos dessa föräldrar. Något har gjort att de själva tappat lusten att leva, gjort dem suicidala.
Det är i det sammanhanget diskussionen om hur exen betett sig kan komma in.
Inte om exet i sig kan vara orsaken till mord. Vilket är rena dumheter - för ansvaret för morden har bara mördaren och ingen annan

Varför en övergiven partner går ner sig så totalt av en separation att den vill suicidera, kan däremot ha stort samband med hur separationen och tiden efteråt handläggs av den som lämnar.

Om exet visat hänsynslöshet eller empati, försökt göra skilsmässan initialt så barmhärtig som möjligt eller postat nätet fullt av glada utrop och berättelser hur exet själv går vidare, kanske träffar någon ny, ska ta över vårdnaden på heltid av barnen osv.

Allt det där är inte förbjudet utan fullt tillåtet att göra.
Men kanske inte så trevligt och hänsynsfullt mot någon som är så pass under isen som denne man framstod som, av vad han postade.

Visst kan barnamorden vara inget annat än ren hämnd - som hos Dalaröpappan.
Men mycket tyder på att det ofta ligger en bukett av flera känslor och orsaker bakom dessa filicid med suicid. Om det är altruism - ”barnen kommer få ett helvete om jag försvinner”, eller om det rör sig om hämnd, är så här efteråt för oss utomstående väldigt svårt att sia om.

Däremot kan man fundera över varför den ene partnern ville suicidera i nära anslutning till separationen. I det här fallet sticker i vart fall i mina ögon, alla dessa maniska, ekonomiskt förlustbringande upprepade årliga flyttar hos en småbarnsfamilj. De flesta familjer med barn mår inte bra av det, varken vuxna eller barn. Det är både ovanligt och olämpligt.

Därtill sticker det även ut att man postar så mycket om sitt nya liv på näten - medan separationen fortfarande är urfärsk och bläcket knappt torkat på dokumenten. Medan exet fortfarande krälar i separionstraumat och mår skit.
Då tycker jag att en hänsynsfull empatiskt person som lämnar någon helst bör låta bli att göra så. Om inte för exets skull, så för barnens rätt till en fungerande far.

Men vi är alla olika och har olika grad av egoismen eller narcissistiska delar i våra personligheter. Den här mamman verkar haft en hel del av den varan av vad som framkommit på nätet. Det är dock varken förbjudet eller straffbart.

Men varken mamman här eller fadern till barnen som mördades på tågspåret är på minsta sätt skyldiga till att barnen mördades.
Senast redigerad av coli 2024-07-11 kl. 18:48.
Citera
2024-07-11, 18:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hon visste säkert om hans trasiga uppväxt och vilka problem det kan ge i vuxenlivet.
Hon kanske trodde att det skulle fungera som bäst om han fick bestämma allt.
När det inte fungerade så tröttnade hon väl till slut och började fundera på separation.
När hon väl tog upp beslutet att hon ville skiljas så hade hon redan hunnit bearbeta det ett tag skulle jag tro. Beslutet kom nog som en chock för honom medans hon såg sitt nya liv framför sej.
Ja, fast samtidigt är det ju han som begärt skilsmässan. Det har ju inte varit en ansökan från båda - vilket är det normala, att båda skriver på.
När sedan slutdelgivningen sker skriver däremot båda på.
Det väcker en del frågor om vem som egentligen tog initiativ till själva skilsmässan.
Citera
2024-07-11, 18:32
Medlem
i.doserings avatar
Ja, jag hoppas att pojken får den hjälp han behöver. Ett oerhört trauma när ens pappa som ska vara den tryggaste personen i världen försöker döda en. Pojken kommer behöva mycket psykologhjälp i många år framåt. Han kan också drabbas av skuld, ”varför överlevde jag men inte min syster?”.
Det är svårt att föreställa sig vad mamman och pojken genomlever nu.
💔

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Desperat var han garanterat som suicidal. Motiv eller drivkraft (hämnd eller pseudoaltruism) är dock svårt att sia om då fakta saknas.

Mina tankar går konstant till det överlevande barnet de sen kunnat förhöra.
Jag får ståpäls bara att tänka på vad han kan ha genomlidit i mordförsöket och som förlorat sitt syskon under fasansfulla omständigheter.
Hans mamma är givetvis jätteviktig nu och bevare mig väl för det hon behöver gå igenom likaväl.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Desperat var han garanterat som suicidal. Motiv eller drivkraft (hämnd eller pseudoaltruism) är dock svårt att sia om då fakta saknas.

Mina tankar går konstant till det överlevande barnet de sen kunnat förhöra.
Jag får ståpäls bara att tänka på vad han kan ha genomlidit i mordförsöket och som förlorat sitt syskon under fasansfulla omständigheter.
Hans mamma är givetvis jätteviktig nu och bevare mig väl för det hon behöver gå igenom likaväl.
Citera
2024-07-11, 18:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Låter som anti-terror:
Begreppet personlig integritet
tillträde till och genomsökande av privata lokaler eller annan egendom;
kroppsundersökning;
medicinska undersökningar, psykologiska tester osv.;
intrång i en persons privata sfär genom skuggning, spionerande, telefonterror o.d.;
En död person har inga känslor.. men oftast har anhöriga det som gör anspråk.
'
Den anhöriga i det här fallet som äger talan är i så fall sonen - och han står under sin mors målsmanskap.
Men GDPR gäller som sagt var för företag och organisationer -- inte för familjemedlemmar, bekanta, vänner och släkt.

När det gäller förtal så kan man stämma för förtal av avliden - det ligger då i händerna på sonen, hans föräldrar och möjligen hans syskon.
Det fungerar ju dock inte här - för hon har inte förtalat honom.

Det framstår som om du söker alla möjliga och omöjliga vägar för att kunna klandra mamman.
Varför?
Citera
2024-07-11, 18:35
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, fast samtidigt är det ju han som begärt skilsmässan. Det har ju inte varit en ansökan från båda - vilket är det normala, att båda skriver på.
Det väcker en del frågor om vem som egentligen tog initiativ till själva skilsmässan.
Han lämnade in som ett hot mot C* ihop om att något (antar jag) skulle avstyras.
Då hon redan var klar med flytt mentalt så signerade även hon den ansökan.
Citera
2024-07-11, 18:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
När mamman som ställde sig på spåret med sina två barn dog var det oerhört många spekulationer om vad ex-maken/fadern och dennes familj gjort mot henne. Det kom beskyllningar om misshandel, gaslightning, misslyckade flyktförsök, stalking etc etc.

Att mamman som tog med sig sina barn i döden liksom den här pappan, hade uppenbara brister i huvudet är helt uppenbart.

Vad som också är uppenbart är att de dock har fungerat som samhällsmedborgare och synbart omtänksamma föräldrar före morden. Så något har utlöst dessa hemska mord och efterföljande suicid.

Som första steg har något skapat totala hopplöshetskänslor hos dessa föräldrar. Något har gjort att de själva tappat lusten att leva, gjort dem suicidala.
Det är i det sammanhanget diskussionen om hur exen betett sig kan komma in.
Inte om exet i sig kan vara orsaken till mord. Vilket är rena dumheter - för ansvaret för morden har bara mördaren och ingen annan

Varför en övergiven partner går ner sig så totalt av en separation att den vill suicidera, kan däremot ha stort samband med hur separationen och tiden efteråt handläggs av den som lämnar.

Om exet visat hänsynslöshet eller empati, försökt göra skilsmässan initialt så barmhärtig som möjligt eller postat nätet fullt av glada utrop och berättelser hur exet själv går vidare, kanske träffar någon ny, ska ta över vårdnaden på heltid av barnen osv.

Allt det där är inte förbjudet utan fullt tillåtet att göra.
Men kanske inte så trevligt och hänsynsfullt mot någon som är så pass under isen som denne man framstod som, av vad han postade.

Visst kan barnamorden vara inget annat än ren hämnd - som hos Dalaröpappan.
Men mycket tyder på att det ofta ligger en bukett av flera känslor och orsaker bakom dessa filicid med suicid. Om det är altruism - ”barnen kommer få ett helvete om jag försvinner”, eller om det rör sig om hämnd, är så här efteråt för oss utomstående väldigt svårt att sia om.

Däremot kan man fundera över varför den ene partnern ville suicidera i nära anslutning till separationen. I det här fallet sticker i vart fall i mina ögon, alla dessa maniska, ekonomiskt förlustbringande upprepade årliga flyttar hos en småbarnsfamilj. De flesta familjer med barn mår inte bra av det, varken vuxna eller barn. Det är både ovanligt och olämpligt.

Därtill sticker det även ut att man postar så mycket om sitt nya liv på näten - medan separationen fortfarande är urfärsk och bläcket knappt torkat på dokumenten. Medan exet fortfarande krälar i separionstraumat och mår skit.
Då tycker jag att en hänsynsfull empatiskt person som lämnar någon helst bör låta bli att göra så. Om inte för exekt skull, så för barnens rätt till en fungerande far.

Men vi är alla olika och har olika grad av egoismen eller narcissistiska delar i våra personligheter. Den här mamman verkar haft en hel del av den varan av vad som framkommit på nätet. Det är dock varken förbjudet eller straffbart.

Men varken mamman här eller fadern till barnen som mördades på tågspåret är på minsta sätt skyldiga till att barnen mördades.

1) Jag tycker du besöker tråden och läser den så får du se hur lite förståelse det fanns för det hon gjorde.

2) Hennes anhöriga gick ut och berättade om hur hennes tillvaro sett ut med barnens pappa - och vilket tvist och kamp som funnits mellan dem.

I det här fallet är det bara rena spekulationer för att smutskasta ett brottsoffer - mamman.
Citera
2024-07-11, 18:36
Medlem
i.doserings avatar
Vet vi det med säkerhet att han inte fick en psykos med vanföreställningar?
Någon i min närhet (fullt fungerande) fick sin första psykos 38 år gammal. Inga förvarningar what so ever.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns absolut ingen grund för att anta att mördaren trodde på riktigt att detta var det bästa för alla. För att tro det krävs vanföreställningar av allvarlig art och det finns inga skäl att anta att mannen led av det. Annars vet man att det är fel att döda, att barnen inte vill dö för att man själv vill det och att det skadar den andra föräldern.

Det skall mycket till för att inte motivet till mordet var egoism och ondska och om det var påverkat av depression kan hjälpa till att förklara hur mannen tog beslutet, men det är inte motivet och det är inte en förmildrande omständighet som gör någonting mer förståeligt.
Citera
2024-07-11, 18:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja.
Men jag får ändå känslan av att mamman hade kommit längre i bearbetningen av skilsmässan. Han kanske hoppades in i det sista ändå att det skulle bli bra medans hon långt tidigare hade lämnat detta rent mentalt.
Hon börjar planera för sitt nya liv och han kollapsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in