2024-07-11, 02:22
Medlem
skatteverk1s avatar
Hej fb,

har lite funderingar kring detta med smittspårning. Om jag hade testat positivt för någon könssjukdom, måste man också ange någon som förgripit sig på en? Är både nyfiken rent teoretiskt men är också orolig själv för att behöva gräva tillbaka i sånt när man processar ett resultat. Jag vet vem min förövare är men har inte anmält något.

(ps, är inte helt säker på om detta är rätt forum men om inte så får ni gärna flytta den till där den borde höra hemma!)
Citera
2024-07-11, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverk1
Hej fb,

har lite funderingar kring detta med smittspårning. Om jag hade testat positivt för någon könssjukdom, måste man också ange någon som förgripit sig på en? Är både nyfiken rent teoretiskt men är också orolig själv för att behöva gräva tillbaka i sånt när man processar ett resultat. Jag vet vem min förövare är men har inte anmält något.

(ps, är inte helt säker på om detta är rätt forum men om inte så får ni gärna flytta den till där den borde höra hemma!)

Ja för de sjukdomarna som är allmänfarliga sjukdomar eller annars smittspårningspliktiga enligt smittskyddslagen och smittskyddsförordningen så måste man uppge vem man tror det kan ha kommit ifrån och vilka man kan ha smittat i den mån man kan.
Spelar ingen roll om det var ett övergrepp eller inte.

Lagen syftar till att förhindra vidare spridning, en person som har förgripit sig på dig kan sprida det vidare lika mycket som andra så för detta syfte så är det totalt irrelevant om det har handlat om övergrepp eller inte.
Citera
2024-07-11, 03:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Personen kommer inte få reda på att du angivit hen som en kontakt. Det råder strikt sekretess.
Citera
2024-07-11, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Personen kommer inte få reda på att du angivit hen som en kontakt. Det råder strikt sekretess.

Om denne bara haft en sexuell kontakt så fattar ju den vem som ligger bakom det hela.
Citera
2024-07-11, 06:39
Medlem
Ghastens avatar
En sån person ska du inte nämna. Rätt åt personen.

Tråkigt att du inte anmält. Men det läggs väl oftast ändå ner tyvärr.
Citera
2024-07-12, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
En sån person ska du inte nämna. Rätt åt personen.

Tråkigt att du inte anmält. Men det läggs väl oftast ändå ner tyvärr.

Är det även rätt åt andra som personen kan ha sex med?
Citera
2024-07-13, 02:29
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om denne bara haft en sexuell kontakt så fattar ju den vem som ligger bakom det hela.

Jag råkar veta att hon haft väldigt få om än någon sån kontakt sen dess. Så är väl därför jag är extra nojjig

Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Är det även rätt åt andra som personen kan ha sex med?

Det är just detta jag hatar att behöva tänka på. Men fan, vet ju egentligen att jag borde, hade bara vart skönt att undvika om möjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in