Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-10, 20:12
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Minnet börjar vakna.

Tidigt i PU kom ett tips om en belgisk legosoldat- Jean Claude Darville. Det visade sig dock att han satt i fängelse då Palme mördades. Ölvebro kommenterade saken i en tv-intervju.

I mina efterforskningar upptäckte jag att denne JCD hade en bror - Robert Darville. Gissa en gång vem Haemers i januari 86 försökte värva för ett kontraktsmord. Just det, Robert Darville. Men RD sade sig ha tackat nej.

Om någon av dessa belgiska herrar stod med en revolver på Tunnelgatan lägger jag min hundring på Lacroix eller Bajrami.

Men det är långt mellan lösa spekulationer och Basfakta.😊

Ja, men du tillför mycket i tråden då jag själv efter 15 år insett att det var en konspiration - det är för mig ett faktum inte en spekulation. Däremot undrar jag hur allting hänger ihop i persongalleriet som sagt men skall sätta mig in mer i det du tidigare skrivit om Haemers och gänget då det var länge sedan jag skummade genom detta. Ot var har Mvagrippa tagit vägen, hoppas det inte hänt något dåligt...
Citera
2024-07-10, 20:28
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det har jag faktiskt ingen uppgift om. Vet inte om han själv skrev något om det i sin bok "Olof Palme Är Skjuten".

Fast tänker man efter så är det en självklarhet att göra för att "hinna" till starten i Sälen kl.08.00.
Sista natten ser man till att tillbringa i någorlunda närhet till Sälen för att inte slippa gå upp allt för tidigt.

Tillägg:
I det större perspektivet så har vi då "Dallas" Dahlgrens historia om att Holmér inte alls var i väg utan att han var i Sthlm. Att "Dallas" skulle ha skjutsat runt Holmér i stan vid tiden för mordet.

Detta också bekräftat av honom själv genom en intervju av TV3(?) genom hans brevinkast.

Men sedan har vi som sagt den andra sidan där Dahlgren till polisen inte alls bekräftar den storyn.
Holmérs "kreditkortsslip" från Scandic i Borlänge o.s.v.
Tack för svaret! När jag tänker efter så verkar det klokt att dela upp bilkörningen i två etapper, tre och en halv timme på fredag, tre och en halv timme på lördag med gott om tid för återhämtning i Borlänge och Sälen.
Citera
2024-07-10, 20:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ja, men du tillför mycket i tråden då jag själv efter 15 år insett att det var en konspiration - det är för mig ett faktum inte en spekulation. Däremot undrar jag hur allting hänger ihop i persongalleriet som sagt men skall sätta mig in mer i det du tidigare skrivit om Haemers och gänget då det var länge sedan jag skummade genom detta. Ot var har Mvagrippa tagit vägen, hoppas det inte hänt något dåligt...

Tack, vi gör vad vi kan. Även du.

Apropå research är det en grej jag vill ha hjälp med av tråden:

Hade Bosse Holm på Säpo en pappa som hette Nils Holm? Var Bosse Holms pappa en tid ordf i Märsta IK?

Guldstjärna av första storleken utlovas. Och ytterligare info i frågan.
Citera
2024-07-10, 20:48
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det där är ju faktiskt likt! Särskilt Törnemans bild, i synnerhet den högra som hon var mer nöjd med. Men STs observation är ju en av de mer osäkra också. Men intressant med så uppenbara likheter.

Vi får väl hoppas att det är dom så att det blir snygga tidningsomslag.

Du har rätt i att den högra bilden är mycket lik. Förövrigt var ju Nederländerna med i NATO långt innan mordet på Palme och gänget kan mycket väl varit dem som utförde själva mordet med hjälp av de vanliga gänget i polisspåret som var Stay-behind anknutna: PG Näss, Holmer, Alf Karlsson, CGÖ m fl.
Senast redigerad av riskybizzy 2024-07-10 kl. 21:37.
Citera
2024-07-10, 20:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Minnet börjar vakna.

Tidigt i PU kom ett tips om en belgisk legosoldat- Jean Claude Darville. Det visade sig dock att han satt i fängelse då Palme mördades. Ölvebro kommenterade saken i en tv-intervju.

I mina efterforskningar upptäckte jag att denne JCD hade en bror - Robert Darville. Gissa en gång vem Haemers i januari 86 försökte värva för ett kontraktsmord. Just det, Robert Darville. Men RD sade sig ha tackat nej.

Om någon av dessa belgiska herrar stod med en revolver på Tunnelgatan lägger jag min hundring på Lacroix eller Bajrami.

Men det är långt mellan lösa spekulationer och Basfakta.😊
Du är en guldgruva!

Jag försökte hitta något om farfar Holm och Märsta IF som tack. Det gick ju sådär. Frågan är om man kan maila dom och fråga. Om man låtsas att man är journalist kanske de inte tycker att man är helt dum i huvudet. När borde han ha varit ordförande ungefär?
Citera
2024-07-10, 21:00
Medlem
Citat:
Jag erkänner utan att passera gå! 😊 Som jag sagt var det här ett uppslag jag granskade ingående för ett antal år sen.

Ja, den här bilen. Känner igen det du skriver.

Artikeln som du nämnde om Carl Magnus Torsten Armfelts roll i belgiska Stay Behind rotade jag också rätt på (se länk) och tyckte den var intressant. Lustigt nog heter artikeln "De Zweedse connectie". Från vårt håll sett blir det då "den belgiska förbindelsen" som du talade om. Vilken roll (om någon) som de här Stay Behind-nätverken kan tänkas ha spelat i Palmemordet är förstås öppet för diskussion.

https://www.groene.nl/artikel/de-zweedse-connectie
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-07-10 kl. 21:40.
Citera
2024-07-10, 21:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Du är en guldgruva!

Jag försökte hitta något om farfar Holm och Märsta IF som tack. Det gick ju sådär. Frågan är om man kan maila dom och fråga. Om man låtsas att man är journalist kanske de inte tycker att man är helt dum i huvudet. När borde han ha varit ordförande ungefär?

Om du eller någon har tillgång till register, folkbokföringen, släktforskning eller nåt i den stilen. Vi avvaktar med mejl tycker jag.
Citera
2024-07-10, 22:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Om du eller någon har tillgång till register, folkbokföringen, släktforskning eller nåt i den stilen. Vi avvaktar med mejl tycker jag.
Jag har det via en bekant. Jag kan kolla det imorgon.
Citera
2024-07-10, 22:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag har det via en bekant. Jag kan kolla det imorgon.

Utmärkt. Det här kan vara riktigt betydelsefullt nämligen.
Citera
2024-07-10, 22:25
Leif Tell ,polismannen som förekommer i utredningen och även i Machnowfallet var/är ju stor som en jätte och var blond då.

Nedan i länken från twitter eller X numera kan man ju konstatera hans fysik.MEN,MEN, maken till hyllning utav en kollega är ju helt otrolig.Vad har karl'n åstadkommit i sitt yrkesverksamma och "privatliv" 😉 för att åtnjuta detta????

https://x.com/P_Stridsman/status/908981347439521794
Citera
2024-07-11, 02:19
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Leif Tell ,polismannen som förekommer i utredningen och även i Machnowfallet var/är ju stor som en jätte och var blond då.

Nedan i länken från twitter eller X numera kan man ju konstatera hans fysik.MEN,MEN, maken till hyllning utav en kollega är ju helt otrolig.Vad har karl'n åstadkommit i sitt yrkesverksamma och "privatliv" 😉 för att åtnjuta detta????

https://x.com/P_Stridsman/status/908981347439521794

Han blev väl hyllad för mordet på Machnow. Vilken vidrig människa och hur kan hans kollegor visa sin uppskattning så intensivt när de flesta borde känna till hans bakgrund. Mycket märkligt och osmakligt
Citera
2024-07-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
"Vittne X"

Både PV och LB pratar om en ljushårig person, i närheten av AH, så det måste vara KJ.

Möjligen är hennes kappa grå, svårt att urskilja i Aftonbladet. Den kan vara grå.

Konstigt att båda uppfattar KJ som en kille i så fall, eftersom hon är söt och feminin.

Som grädde på moset pekar SE ut KJ som AH.
Det verkar som om den ljushåriga killen som LB pratar om är Per V. Den ljushåriga killen som Per V pratar om är alltså någon annan. Det fanns ett handskrivet brev som LB skrivit till PU, där hon beskrev en episod där den ljushåriga killen misstolkade hennes illamående som ett flin, och PV beskriver just detta. Jag vet inte var jag såg det, men det kan ligga i arkivet någonstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in