Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Helt sant och i ett sådant här oklart fall tror jag det skulle kunna bedömas lite hur som helst beroende på vad aktuella domare väljer att lägga mest vikt vid.
Själv lutar jag mot dolt samägande då jag har svårt att se ett person A bara skulle gett bort 100 000kr sådär.
Förklaringen skulle vara "Omkostnader i samband med flytt och för gemensamt barn." enligt TS.
Men personen betalar löpande vilket torde täcka omkostnader för barnet och en flytt kostar då inte 100 000 så den förklaringen känns inte riktigt rimlig för mig.
Ja det är ett klurigt fall och vi har ju fått väldigt lite sakinformation att gå på.
TS nämner följande i ett inlägg (där detta hamnat inne i ett citat av misstag, som jag uppfattar det)
Citat:
A o B fick barn långt innan detta bostadsköp och har varit typ särbo länge. B har bott mest på andra ställen och besökt A och barn men aldrig flyttat ihop på riktigt.
Och jag inser att det mycket väl kan vara så att att B har givit A 100 000kr som gåva i samband med att A har köpt en bostad till sig och barnet. Det hade ju inte varit första gången någon hade varit snäll i ett skede i en relation för att i ett senare skede i relationen ångra sig.
Att pengarna skulle vara någon form av bidrag till en flytt förefaller som du är inne på lite tveksamt. Jag googlade lite och hittade en flyttkalkylator, trodde att jag skulle kunna finna ett scenario som kostade 100 papp. Men jag kunde inte ens nå en flyttkostnad på 50 000 papp. Vid en flytt på 200 mil landade kostnaden på strax under 50 000 papp.
Utifrån den lilla information som framkommit, så får jag ändå känslan av att den gemensamma avsikten inte varit att A och B skulle bo tillsammans i bostaden. B är fortfarande gift på annat håll, har sitt huvudsakliga boende på annat håll och bor fortfarande ihop med sin maka (eller i alla fall någon annan person än A).
För A's del gäller det nog att huvudsakligen förklara de 100 000kr och försöka bevisa förklaringen, för att nå framgång.
För B's del gäller det nog att huvudsakligen bevisa att det fanns en gemensam partsavsikt att bostaden skulle vara gemensam egendom.
För bägges delar är det antagligen så, om inget finns skrivet, att det "enklaste/bästa" sättet att bevisa sin sak är vittnen som känner till och hört A och B berätta om bostadsköpet och de 100 000kr när det begick sig.
Jag får intrycket att B har det betydligt bättre ekonomiskt ställt än A. Betalar 100 000kr vid bostadsköpet och halva driftskostnaden per månad, som jag uppfattar då inte bara avser underhållet för det gemensamma barnet. Det leder mig att tro att B ändå har eller borde ha en viss grundläggande kompetens om ekonomi och fastighetsaffärer, och alltså i förlängningen borde ha vetat att se till att skriva sig själv som delägare på bostaden vid köpet, om avsikten var att B skulle vara samägare.
Dock så inbillar jag mig att B inte ville stå som delägare, eftersom banken då hade krävt att B också skulle stå som solidariskt betalningsansvarig för lånen på bostaden. Och det ville nog inte B.
Kanske finns lösningen till denna tvist just där, som jag tror jag varit inne på i något tidigare inlägg, med lånen. Den gemensamma partsavsikten var att A skulle äga bostaden själv, och detta visas av att A är ensam låntagare på bostaden. Finns inga andra bevis för A för sin sak, så hade jag nog lagt mycket tyngd på detta vid en eventuell domstolsförhandling. Givet så klart då att det finns lån på bostaden.
Om A därtill, till och med kan visa att de 100 000kr inte behövdes för införskaffandet av bostaden, och att A hade minst 100 000kr kvar på sitt sparkonto efter att bostaden köpts så är det någon som också kan framläggas från A's sida, även om det egentligen inte bevisar någonting.
För B's det gäller det, om annan bevisning saknas, att påtala "det uppenbara", att B har inte bara betalat för en andel i bostad motsvarande de 100 000kr, utan att B också löpande betalat för bostadens underåll och drift, och att det således är "uppenbart" att B är en dold samägare.
För min del är det helt omöjligt att se vartåt det här skulle luta i en domstolsförhandling utan att få höra de bägge parterna.
Rent moraliskt skulle jag antagligen luta åt att ge A rätt, men moralen skall läggas åt sidan i juridiken, och då kan det här precis som du skriver luta åt vilket håll som helst.
Det jag skulle vilja höra från parterna är A's förklaring till varför B betalat en så hög summa för flytten, och varför B betalat för flytten och varför pengarna inte också skall betraktas som en gåva som också bidrar till inköpet av bostaden. Sedan skulle jag vilja höra B's förklaring till varför denne inte registrerades som ägare på bostaden vid köpet om det nu var den gemensamma avsikten att de skulle äga bostaden tillsammans. Om det finns lån på bostaden så har B frånsluppit ett solidariskt betalningsansvar för dessa lån genom sitt agerande och påstådda dolda ägande, och det skulle jag nog lägga ganska stor vikt vid om inte B har en bra förklaring här.