Citat:
Ursprungligen postat av
ArgaChefen
Vad säger ni jurister - föreligger dolt samägande i detta fall?
A Har ett barn med B. Har köpt bostad och står på alla lån och formella dokument. Är skriven i bostaden tillsammans med barnet.
B Har ett barn med A. Är gift och skriven med annan person. Har satt in drygt hundra tusen till A i samband med flytten till bostaden samt satt in pengar till A månatligen motsvarande ungefär halva driftkostnaden. Har varit på besök cirka 30 dagar per år. Är inte skriven på adressen.
Det är extremt sparsam information du lämnar.
För att dolt samägande skall kunna komma ifråga måste tre rekvisit vara uppfyllda
Bostaden skall ha inköpts för gemensamt bruk.
Det skall ha varit båda parters avsikt att bostaden skall samägas
Den eventuella dolda samägaren skall ha erlagt ekonomisk kompensation när bostaden köptes.
Om dessa tre är uppfyllda kan ett dolt samägande föreligga.
Det faktum att en större summa överförts till den registrerade ägaren och att halva driftskostnaden betalats månadsvis tyder på att bostaden köpts gemensamt.
Det faktum att den "dolda" parten inte bor i bostaden utan endast besöker den ca 30 dagar om året tyder på att den inte köpts för gemensamt bruk. Men de 30 dagarna ger ändå en viss indikation på att så ändå kan vara fallet.
Om den dolda parten kan ge en rimlig förklaring till det sparsamma boendet i den, enligt denne, gemensamt ägda bostaden, så är mitt stalltips att en domstol kommer att köpa dennes argument, mot bakgrund av överföringen av det större beloppet samt månadsbetalningarna.
Det får ju ses som mycket generöst av den dolda parten att stå för halva driftskostnaden i en bostad denne inte bor i, och extremt generöst om det dessutom gäller en bostad som denne varken bor i eller äger.
Det förefaller då mig som att samägande var tänkt från början och det tror jag att en domstol också skulle anse, bara det finns en vettig förklaring till de "30 dagarna" per år.