2024-07-10, 12:10
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Killarnas fokus var gissningsvis samtal om tjejer, bilar, fotboll, filmer, livet i största allmänhet. De sitter inte och väntar på att en bil ska komma förbi. Därför kan deras tidsangivelse om när bilen kom resp åkte tillbaka ha ett visst mått av osäkerhet.

Detta har jag påpekat vid flertalet tillfällen, killarna var ju tonåringar som sitter o lyssnar på musik o snackar om brudar o allt annat som intresserar en tonåring, de satt ju för faaan inte på vaktpost!

Vad som skulle vara intressanta vittnesmål är iakttagelser utanför Stadt där vid 0205-0220, vem pratade hon med, vems bil kan Helena ha hoppat in i, för det finns egentligen inte ett enda spår av Helena efter Stadt, vilket med största sannolikhet beror på att hon har åkt bil därifrån. (Även de med insyn i utredningen tror ju att hon åkte bil och inte gick från Stadt. )

Nästa sak som skulle vara intressant är vem som var den "upptagne älskaren" som Helena tydligen hade ett hemligt förhållande med, kan det varit just denna kille som plockade upp Helena?

Eller var det så osannolikt att hon t.o.m kommit hem?
Citera
2024-07-10, 12:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
God morgon Ugglan!
Låt mig utan några som helst ambitioner om att ha rätt, framföra en synpunkt om den tid H kom ut från Statt och sedan gick från torget. Kl 02.05 känns lite för tidigt om discot stängde kl 02.00. Detta förutsatt att hon var kvar till stängning. Mina egna erfarenheter säger mig att det borde tagit längre tid. Bara att ta sig ut från lokalen (om det är mycket folk) tar minst 5 min. Om hon dessutom samtalade med någon (BW?) så känns det mer troligt att hon lämnade torget tidigast runt 02:15. Att du provgått sträckan ger en viss indikation, men H går sträckan med en person (KM) som hon är bekant med och känner att hon litar på. Ett antagande som man nog måste göra är att paret inte skyndade på stegen, snarare tog man det nog väldigt lugnt. En man och en kvinna är ute och går en varm sommarnatt, även om de inte känner attraktion till varandra, så uppskattar de nog varandras sällskap. Och sådant saktar ner stegen. Det kanske du Ugglan har egen erfarenhet av.

Brovittnet: Jag tvivlar inte på att brovittnet sett ett par på bron. Du skriver själv: ”de (polisen) inte är helt säkra på att det var Helena som vittnet såg”. Detta är ju centralt. Här finns ett stort mått osäkerhet. Både H och syster U hade likadana eller i alla fall snarlika byxor, köpta i Grekland veckan innan. Vet vi att det denna kväll var första gången som H hade på sig sina byxor? Därför, menar jag, är det en brist i ditt resonemang när du tar vittnets uppgift om byxornas utseende som ”bevis” för att det var H och en man (KM?) som gick på bron.

Jag skrev "om" Helena lämnade torget 02:05. Om Helena lämnade torget 02:10, var hon lätt framme i Kohagen vid cirka 02:23. Fortfarande ryms alltsammans i både "Hannas" vittnesmål samt i "Killarnas" vittnesmål. Sedan tror jag inte alls att "paret" (Helena med oönskat promenadsällskap) gick sakta och "lullande". Jag tror tvärtom att Helena gick med raska steg mot hemmet.

Det är fullständigt osannolikt att brovittnet skulle ha sett Helenas nya byxor före festkvällen på Stadt. Till syvende och sist är det ju just minnesbilden från bron som hon refererar till. Och igen, då: Ingen annan kvinna har hört av sig till polisen och sagt "det var kanske mig som hon såg". Så: Nej!
Citera
2024-07-10, 12:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Låt mig när det gäller vittnesmål anknyta till egna erfarenheter.
Jag var för länge, länge, länge sedan under en period nämndeman i tingsrätten. Under den tiden lärde jag mig att vittnesutsagor kan vara väldigt osäkra både vad gäller tid, plats och vad man hör och ser. Om du bevittnar en händelse som du inte är förberedd på ska inträffa, då tenderar ditt vittnesmål att ha en inte obetydlig grad av osäkerhet. Detta naturligtvis p g a att ditt fokus just då låg någon annanstans.

Låt mig ta Hanna och killarna i bilen på Hällsristningsvägen som exempel; utan att för den skull hävda att deras vittnesmål är fel.
Hannas fokus var att vara ute med hunden så att den fick göra sina behov. Vad klockan var när hon gick ut med hunden var antagligen oväsentligt för henne. Plötsligt hör hon bråk. Det är hon inte förberedd på. Det är inte säkert att hon kan säga exakt var hon befann sig, varifrån bråket kom eller vad klockan var, just i detta ögonblick. Däremot kan hon efteråt försöka rekonstruera situationen, med en viss grad av osäkerhet.
Killarnas fokus var gissningsvis samtal om tjejer, bilar, fotboll, filmer, livet i största allmänhet. De sitter inte och väntar på att en bil ska komma förbi. Därför kan deras tidsangivelse om när bilen kom resp åkte tillbaka ha ett visst mått av osäkerhet.

Skrämmande om du har varit nämndeman.

"Hanna" har detaljerat beskrivit vad hon gjorde innan hon gick ut med hunden. Hon hade somnat vid tv:n, vaknade och gick ut i köket. Då passerade hon väggklockan som visade cirka 02:00. Hon gav katten mat, plockade lite i köket, gjorde en skorpa och saft med mera. Det är inte särskilt svårt att räkna fram en hyggligt vettig tidpunkt för när hon gick ut med hunden. "Hanna" har med 100 procents säkerhet kunnat säga var hon befann sig med hunden: Vid en papperskorg bara kanske 20 meter söder om vändplatsen Vikingavägen/gångvägen. "Hanna" har också kunnat visa i vilken riktning hon hörde bråket. Detta visar till och med polisen Pelle Jenvén i Veckans brott.

"Killarna" har fördelen av att ha sett bilen två (2) gånger inom ett tidsfönster på cirka tio minuter. De har i polisförhöret sagt att de kom till platsen vid cirka 01:50. Att de anger tiden för när bilen passerade första gången till cirka 02:30 (även om 02:40 har förekommit) kan bero på en så enkel sak som att ett vid 01:50 påsatt kassettband på 90 minuter (45 minuter per sida), av en slump kan ha tagit slut just vid cirka 02:30. Eller så hade någon av dem tittat på sitt armbandsur av en slump vid en tidpunkt som var ganska nära 02:30, och med ledning av det kunnat uppskatta tiden till "cirka 02:30".
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-10 kl. 13:02.
Citera
2024-07-10, 12:52
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är fullständigt osannolikt att brovittnet skulle ha sett Helenas nya byxor före festkvällen på Stadt

Förklara gärna för mig på vilket sätt detta är helt osannolikt. Är det osannolikt att ett par nyinköpta byxor inte används omgående?

Ugglan och IB! En allvarligt menad uppmaning till er:
Eftersom ni nu löst brottet, kontakta polisens ”Kalla fall-grupp” och gå igenom med folk där, vad ni kommit fram till. Om jag vore någon av er, så skulle jag inte bemöda mig om att försöka övertyga de ”icke-troende” i tråden. Jag skulle anse att det är meningslöst slöseri med tid att försöka förklara skeendena för folk som ändå inte vill tro. Jag skulle välja att lämna tråden omgående och istället via mail ta en inledande kontakt med ”Kalla fall-gruppen”, och låta oss som fortfarande inte har löst gåtan fortsätta med att bolla olika scenarior och infallsvinklar med varandra.
Citera
2024-07-10, 12:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Skrämmande om du har varit nämndeman

Förklara gärna för mig på vilket sätt du anser att det är skrämmande.
Citera
2024-07-10, 12:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Killarna på Hällristningsvägen kunde inte redogöra för bilmodellen av den enkla anledningen att deras fokus låg på annat håll, vad det var för bilmodell som körde förbi var inte viktigt för dem, inte heller klockslaget när bilen kom var viktigt för dem.

"Killarna" hade två tillfällen på sig att se bilen. Var deras fokus låg är helt ointressant. Det finns två förklaringar till varför två unga män - sannolikt hyggligt bilintresserade som killar brukar vara i den åldern - inte kunde ange exakt bilmodell:

1) Bilen passerade under ogynnsamma ljusförhållanden i en smal öppning nere vid vändplatsen/gångvägen under ett tidsspann så kort som cirka 1,3 sekunder per gång - och på ett avstånd av cirka 100 meter. De förutsättningarna skulle ställa till det för de allra flesta.
2) Bilen skulle ha kunnat var av en lite udda modell.

Det hade således inte hjälpt om "Killarna" hade varit förvarnade om att "snart kommer det en bil".
Citera
2024-07-10, 13:28
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Och igen, då: Ingen annan kvinna har hört av sig till polisen och sagt "det var kanske mig som hon såg". Så: Nej!

Här gör du samma ”misstag” som de som är övertygade om att bilen i Trankärr har med Helena att göra.
”Bilen måste helt enkelt ha med H att göra, vad skulle annars en okänd bil, körande sakta, innehållande nervösa män, göra ute i obygden vid halv nio morgonen efter brottet.”
Jag har tidigare givit flera olika möjliga förklaringar till att bilen fanns där och då.

”Ingen annan kvinna har hört av sig…”
Ja, jag kan direkt ge en möjlig anledning till att vare sig en annan kvinna eller man hört av sig: de var otrogna med varandra.
En annan möjlig anledning: de var utländska turister som stannat till i Mariestad.

För att komma fram till målet, handlar det om att vända på alla stenar som finns och några till, att tänka utanför boxen inte en, två eller tre gånger, utan 100 x 100 gånger.

Jag vill absolut inte hävda att du och IB är fel ute; ni kan mycket väl vara något på spåren; men ni bestämmer er lite för fort för en uppfattning och väljer att ignorera andra scenarior som faktiskt kan vara tänkbara.
Citera
2024-07-10, 13:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Förklara gärna för mig på vilket sätt detta är helt osannolikt. Är det osannolikt att ett par nyinköpta byxor inte används omgående?

Ugglan och IB! En allvarligt menad uppmaning till er:
Eftersom ni nu löst brottet, kontakta polisens ”Kalla fall-grupp” och gå igenom med folk där, vad ni kommit fram till. Om jag vore någon av er, så skulle jag inte bemöda mig om att försöka övertyga de ”icke-troende” i tråden. Jag skulle anse att det är meningslöst slöseri med tid att försöka förklara skeendena för folk som ändå inte vill tro. Jag skulle välja att lämna tråden omgående och istället via mail ta en inledande kontakt med ”Kalla fall-gruppen”, och låta oss som fortfarande inte har löst gåtan fortsätta med att bolla olika scenarior och infallsvinklar med varandra.

Blanda inte ihop mig med IB03! IB03 verkar vara helt säker på hela upplägget med danskarna, händelseförloppet, skeendena och allt det där. Jag är inte lika säker på händelseförloppet och skeendena utan resonerar utifrån sånt som är känt i fallet samt använder mig av sannolikheter. Dessutom är jag långt från övertygad om "danskarna" - särskilt i rollen som "skjutsare" om Helena skulle ha fått skjuts.
Citera
2024-07-10, 13:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Här gör du samma ”misstag” som de som är övertygade om att bilen i Trankärr har med Helena att göra.
”Bilen måste helt enkelt ha med H att göra, vad skulle annars en okänd bil, körande sakta, innehållande nervösa män, göra ute i obygden vid halv nio morgonen efter brottet.”
Jag har tidigare givit flera olika möjliga förklaringar till att bilen fanns där och då.

”Ingen annan kvinna har hört av sig…”
Ja, jag kan direkt ge en möjlig anledning till att vare sig en annan kvinna eller man hört av sig: de var otrogna med varandra.
En annan möjlig anledning: de var utländska turister som stannat till i Mariestad.

För att komma fram till målet, handlar det om att vända på alla stenar som finns och några till, att tänka utanför boxen inte en, två eller tre gånger, utan 100 x 100 gånger.

Jag vill absolut inte hävda att du och IB är fel ute; ni kan mycket väl vara något på spåren; men ni bestämmer er lite för fort för en uppfattning och väljer att ignorera andra scenarior som faktiskt kan vara tänkbara.

Då var det det där med sannolikheterna igen ...

Och igen: Blanda inte ihop mig med IB03!
Citera
2024-07-10, 14:06
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Jag och några andra nöjer oss inte med bara "att Helena är försvunnen" utan tycker att det finns tillräckligt mycket att gå på i fallet för att vi ska tycka att det är meningsfullt att fortsätta dryfta och göra efterforskningar i fallet. Därför ska tråden finnas kvar. Men om vi alla bara skulle konstatera att Helena är försvunnen och inget mer - ja, då är ju tråden helt överflödig. Men nu är det inte så.

Det är väl inte svar på min fråga VARFÖR du Uggla ville att denna tråd om Helenafallet skulle stängas samt alla inlägg från fjolåret raderas, du upprepade i inlägg efter inlägg att så borde ske, dessutom i fet skrift, varför? Vad är det för information vilken inte passade in för dej som uppdagades under första delen av 2023 i denna tråd?
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-07-10 kl. 14:09.
Citera
2024-07-10, 14:24
Medlem
Citat:

[...]

"Hanna" har detaljerat beskrivit vad hon gjorde innan hon gick ut med hunden. Hon hade somnat vid tv:n, vaknade och gick ut i köket. Då passerade hon väggklockan som visade cirka 02:00. Hon gav katten mat, plockade lite i köket, gjorde en skorpa och saft med mera. Det är inte särskilt svårt att räkna fram en hyggligt vettig tidpunkt för när hon gick ut med hunden. "Hanna" har med 100 procents säkerhet kunnat säga var hon befann sig med hunden: Vid en papperskorg bara kanske 20 meter söder om vändplatsen Vikingavägen/gångvägen. "Hanna" har också kunnat visa i vilken riktning hon hörde bråket. Detta visar till och med polisen Pelle Jenvén i Veckans brott.

]...}

Och även detta är förstås helt orealistiskt, men desto mer realistiskt som beskrivning av en efterhandskonstruktion. Vittnet agerar på alla sätt som någon som desperat vill vara till hjälp, alternativt placera sig själv i centrum för uppmärksamhet. Då är det förstås av vikt att man kan tidfästa det som händer, men handen på hjärtat - hur ofta går ni och tittar på väggklockan hemma om ni inte har en tid att passa?
Citera
2024-07-10, 15:13
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Och även detta är förstås helt orealistiskt, men desto mer realistiskt som beskrivning av en efterhandskonstruktion. Vittnet agerar på alla sätt som någon som desperat vill vara till hjälp, alternativt placera sig själv i centrum för uppmärksamhet. Då är det förstås av vikt att man kan tidfästa det som händer, men handen på hjärtat - hur ofta går ni och tittar på väggklockan hemma om ni inte har en tid att passa?

Hela Hannas vittnesmål är som alla förstår (förutom Ugglan med bihang) bara fabler. Hon säger inte ett ord om detta när hon först blir konfronterad av polis ang just Helenas försvinnande, för att sedan ngr dagar senare ha en fullt detaljerad berättelse om skorpor, saft, klockslag mm, vilken idiot som helst fattar ju att detta inte stämmer, inte ens polisen tog ju hennes ord seriöst.

Det finns åtminstone två vittnesmål som är av sekunda värde för Polis och Åklagare, det är dels detta med Hannas fantasier samt brovittnet som sett ett par färgglada byxor promenera en varm sommarnatt i juni 92, men hon inte har en aning om vem som bar dessa.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-07-10 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in