2024-07-10, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Självklart är ett sjukhus på tio våningar byggt i armerad betong.

Sjukhus byggs normalt för att tåla stora explosioner och kunna stå kvar i krigstillstånd.

Jag tror att du blandar ihop den stora huvudbyggnaden, som enbart träffades av splitter, med byggnaden missilen träffade.

https://i.guim.co.uk/img/media/2bd262f6d7515385c7009a7f7ac1a7507c85c2f1/0_0_5888_3929/master/5888.jpg?width=620&dpr=2&s=none

Här är bilden från The Guardian med den träffade byggnade i högerkant. Som du ser är det ett tvåvåningshus byggt av tegel. Det ser ut som en historisk byggnad från omkring förra sekelskiftet, så antingen trästomme. Taket är enligt bilden mycket tunnt och av trä, vilket kan förklara hur en AIM 120 kan penetrera det, vilket någon annan skribent frågade.
Citera
2024-07-10, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är bara i negerland och muslimska länder man bygger hus av oarmerad betong...
Det går inte att bygga tio vångar utan armering.
Se svar till Conception ovan.
Citera
2024-07-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Bifogar också en källa till:

https://www.gichd.org/fileadmin/uploads/gichd/Publications/Explosive_weapon_effects_web.pdf

Sida 93:
"Some munitions pose particular targeting concerns. A single Mk 82, for example,
contains 89 kg of high explosive. It creates a tremendously powerful blast,
making collateral damage mitigation measures a complex task in a populated
area. Owing to the powerful blast wave it produces, it can destroy reinforced
concrete structures within 16 m of the point of detonation, and will easily flatten
the houses and apartment buildings that civilians inhabit. Non-reinforced buildings
offer almost no protection from a direct hit from a Mk 82. This is clear from the
5 April 2003 case study from Al-Tuwaisi, Basra (E1), when an attempt was made
to kill a high-value individual in his house. The house was destroyed, but so were
the houses on either side, killing 17 people and injuring another 5."

Mk 82 har alltså halva vikten jämfört med den stritsspets som sitter in en Kh 101. Ser det mer ut som denna beskrivning med husen runt omkring förstöra, eller mer som de förstörda husen med en T62-mina ovan?

Bilder på sjukhuset.
https://www.reuters.com/world/europe/kremlin-says-kyiv-childrens-hospital-was-hit-by-anti-missile-fire-not-by-russia-2024-07-09/

Som kh-101 vilken man också kunde identifiera på videos och rester av hittades under spillrorna.
Citera
2024-07-10, 12:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag tror att du blandar ihop den stora huvudbyggnaden, som enbart träffades av splitter, med byggnaden missilen träffade.

https://i.guim.co.uk/img/media/2bd262f6d7515385c7009a7f7ac1a7507c85c2f1/0_0_5888_3929/master/5888.jpg?width=620&dpr=2&s=none

Här är bilden från The Guardian med den träffade byggnade i högerkant. Som du ser är det ett tvåvåningshus byggt av tegel. Det ser ut som en historisk byggnad från omkring förra sekelskiftet, så antingen trästomme. Taket är enligt bilden mycket tunnt och av trä, vilket kan förklara hur en AIM 120 kan penetrera det, vilket någon annan skribent frågade.
Oj, om en AIM-120 orsakar så mycket skador som vi ser på bilden så borde Ukraina skicka dessa mot Ryssland och inte mot sina egna hus.

Inte en chans att skadorna vi ser på bilden skulle komma från en luftvärnsmissil som är avsedd att plocka ner flygplan.
https://www.youtube.com/watch?v=fVOY529k3z4

Som någon skrev innan, det är som att tro att en Kinapuff skulle kunna demolera en bil.
Citera
2024-07-10, 12:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det realistiska är fred utifrån de respektive styrkeförhållandena. Jag tycker inte att det är orimligt att Ukraina måste göra vissa eftergifter; neutralitet och säga hejdå till de fyra oblasten i östra Ukraina.

Jag tvekar i bemärkelsen att jag inte tror att de medvetet försökte träffa barnsjukhuset. Detsamma gäller för badstranden.
Jo du förespråkar den starkes rätt eftersom du tycker att Ukraina ska ge sig för att Ryssland enligt dig är den starkare parten. Då ska den principen också gälla allt annat också.

Att du älskar Ryssland men bor i trygghet i väst visar vilken patetisk nolla du är. Att du sen inte ser att Ryssland är både en terrorstat och en oligarki beror på att du är en lågintelligent idiot, inget annat. Men här kommer ett fredsförslag som kommer innebära ett slut på kriget, att inga fler ukrainare dör samt att båda måste ge vika:
1. Ryssland drar tillbaka sina trupper från de ockuperade delarna av Ukraina och överlåter området åt FN (inte Ukraina).
2. Ryssland och Ukraina bjuder in FN-trupper för att försäkra om att påstådda övergrepp mot den ryska minoritetsbefolkningen i östra Ukraina inte förekommer.
3. Förhandlingarna kan börja. Walla!
Hur låter det? Kriget stoppas, alla mord på ukrainare stoppas och Ryssland slipper tappa ansiktet utan visar att de är seriösa när de säger att de vill skydda den ryska minoritetsgrupper.

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jag tvekar i bemärkelsen att jag inte tror att de medvetet försökte träffa barnsjukhuset. Detsamma gäller för badstranden.
Nej, du skrev det där i ditt senaste inlägg och det var enbart för att jag blottade ditt hyckleri. Du ska visa upp ett inlägg där du skrev om det när eller strax efter att det inträffade! För så aktiv som du är här på forumet och så mycket skit som du skriver borde det ju inte vara några problem att hitta ett inlägg där du tvekar om Ukrainas skuld i bombningarna av badplatsen på Krim, eller hur?

(Jag vet att enda gången du visat den här tvekan är nu när Ryssland begått ett fruktansvärt krigsbrott, inte när Ukraina gjort något, men det är bara kul att blotta för alla vilken patetisk hycklare du är. För varenda gång du känner ångest njuter jag, och det är därför skönt att veta vilket ensamt och patetiskt as du är i det privata)

Och slutligen: OM nu detta är ett påhitt för att ge stöd för fler sanktioner mot Ryssland och mer stöd till Ukraina, varför ljuger de inte om att Ryssland istället använt kemiska vapen? Det skulle innebära ett totalt internationellt stöd för mer sanktioner mot Ryssland och mer stöd till Ukraina.
1. Samtliga länder i världen, frånsett de mest rysstrogna, skulle direkt agera om Ryssland använde kemiska vapen och det skulle skada Ryssland mer än någonsin innan.
2. I Europa och USA finns redan stöd för sanktioner mot Ryssland och stöd till Ukraina. Det behövs inga fler övertygelser och alla vet att oavsett hur jävligt det är med att barnsjukhus bombas kommer det glömmas bort förr eller senare! Det som istället skulle förändra situationen på riktigt och skapa en reell ilska även hos länder som står neutrala skulle vara om Ryssland använde kemiska vapen eller rentav kärnvapen. Så varför ljuga om att ryssarna bombat ett barnsjukhus och inte att de använt kärnvapen eller kemiska vapen? För om målet är att krossa Ryssland skulle ett sånt påstående verkligen kunna skada Ryssland för all framtid.
Jag vet att ni Putinrunkare är lågintelligenta, men någonstans måste väl ändå också ni fatta detta?
Citera
2024-07-10, 12:34
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Skrev medan jag höll på o somna 🤣 dock kvarstår faktum att Ukraina dödade 2 polacker och nato bombade inte skiten ur Ukraina då vilket är konstigt. Glöm inte nordstream heller, det var ryssar som gjorde det 🤣
Nej det är inte konstigt då Ukraina försvarade sig mot rysk raketeld. Som Jens Stoltenberg sade då han kommenterade händelsen, hela skulden ligger på Ryssland. Korkade vatnik-imbecill.
Citera
2024-07-10, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Som kh-101 vilken man också kunde identifiera på videos och rester av hittades under spillrorna.
Man kan identifiera dem utifrån manipulerade bilder som inte finns på videon. Se mina andra inlägg i tråden eller se videon själv och jämför med bilderna.
Citera
2024-07-10, 12:49
Medlem
Fyfaans avatar
Råttorna från bananrepubliken Ryssland gräver sitt hål djupare. De saknar verkligen ryggrad, moral och samvete. Ska bli fint när deras skräp till land havererar, igen. Som de alltid gör.
Citera
2024-07-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Oj, om en AIM-120 orsakar så mycket skador som vi ser på bilden så borde Ukraina skicka dessa mot Ryssland och inte mot sina egna hus.

Inte en chans att skadorna vi ser på bilden skulle komma från en luftvärnsmissil som är avsedd att plocka ner flygplan.
https://www.youtube.com/watch?v=fVOY529k3z4

Som någon skrev innan, det är som att tro att en Kinapuff skulle kunna demolera en bil.

Det syns på videos att det inte är AIM-120 och experter som analyserat säger samstämmigt att det är kh-101.
Skadorna är för omfattande för att kunna ha orsakats av AIM-120s laddning vilket bla McBeth kommenterat.
Rester av kh-101 har hittats under spillrorna.
Pro-ryska apologeter på Flashback, ökända för att hitta på och förneka sanning, påstår att det var AIM-120.
Citera
2024-07-10, 12:52
Medlem
Citat:
Man kan identifiera dem utifrån manipulerade bilder som inte finns på videon. Se mina andra inlägg i tråden eller se videon själv och jämför med bilderna.

” However, the jet engine was still visible in lower quality versions of the video, including the ones used in the analysis in this article”
Citera
2024-07-10, 12:55
Medlem
Snubchurps avatar
Användaren mordroteln och en rad användare i tråden tror inte på rapporteringarna kring bombningarna av barnsjukhushet. Jag skulle vilja veta vilka källor ni anser tillförlitliga och varför just dessa skulle vara tillförlitliga?

Om en bred skara av media från vänster till höger som ni anser lurar oss ger en samlad bild av det som hänt, varför finns inte ett starkt värde i att så många rapporterar om samma sak snarare än obskyr media som är väldigt liten som säger det motsatta?
Citera
2024-07-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det syns på videos att det inte är AIM-120 och experter som analyserat säger samstämmigt att det är kh-101.
Skadorna är för omfattande för att kunna ha orsakats av AIM-120s laddning vilket bla McBeth kommenterat.
Rester av kh-101 har hittats under spillrorna.
Pro-ryska apologeter på Flashback, ökända för att hitta på och förneka sanning, påstår att det var AIM-120.

DN skrev nu att "troligen" är det en rysk missil.. och Ukraina "hävdar" bevis ....
Somsagt vad Ukraina hävdar vet vi sedan tidigare inte alltid stämmer.. tex missilen i Polen som döda polacker och missilen som träffa marknaden i Donetsk och döda ett dussintal människor.

Dom bevis med fragment på bilder kan lika gärna vara från annat håll från en helt annan händelse .. vi kommer aldrig få se konkreta bevis som filmer eller liknade från platsen.
Man förväntar sig ju mer något liknade när Ukraina tjattrar om sina bevis.. https://www.youtube.com/watch?v=2Z5JUaXbCzo&t=170s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in