2024-07-09, 20:42
Medlem
libbens avatar
Sålde av min warrant idag. Gjorde 11k snabb vinst. Går in vid stängning igen troligen med samma option eller runt lunchtid imorgon beroende på hur kursen utvecklat sig. Alltid trevligt med lite lekpengar.
Citera
2024-07-09, 20:46
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Såg ut som det kom en reaktion på att 265 bröts och kursen gick brant ner till 262. Verkar ladda om och ta ny fart uppåt nu så ja det är spännande

Liquidity grab. Blir som en liten mini bulltrap. Men björnarna är smått nervösa så vi får se hur snabbt de lämna ifrån sig sina positioner. Om de blir skraja så kan det elda på uppgången istället.

Jag väntade mig ett par misslyckade försök att bryta nivån, inte för att jag kortar just nu. Bara en idiot kortar Tesla just nu, innan någon slags bekräftad trend-vändning.
Citera
2024-07-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Cool 😎
Stor eller liten del av din portfölj?

Har du en stop-loss på?
Hur långt rider du den nedåt om den vänder ner?

De e relativt liten del, jag har kort position på Coinbase och nu tesla som hedge mot långpositioner inom tech.

Har stopp kring 300$.

Stora delen av uppgången kommer ifrån att folk börjar extrapolera 100% uppgångar QoQ i energi när det är helt timingberoende. Tillväxten stod still i typ 2 år sen ett jättekvartal och nu tror bullsen att detta är tillväxten vi får se framgent 🤣
Citera
2024-07-09, 23:24
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
De e relativt liten del, jag har kort position på Coinbase och nu tesla som hedge mot långpositioner inom tech.

Har stopp kring 300$.

Stora delen av uppgången kommer ifrån att folk börjar extrapolera 100% uppgångar QoQ i energi när det är helt timingberoende. Tillväxten stod still i typ 2 år sen ett jättekvartal och nu tror bullsen att detta är tillväxten vi får se framgent 🤣

Bara en idiot tror att energi kommer öka med 100% varje kvartal framöver. Men Tesla har länge hävdat potentialen i energisegmentet där även där konkurrensen är tveksam, marginalerna goda och efterfrågan hög. Tesla är också unikt positionerade då de kan skifta batteritillgång mellan biltillverkning och energi beroende på hur efterfrågan svänger i bilmarknaden. Energimarknaden är också betydligt mindre cyklisk för att inte säga helt icke-cyklisk.

Så potentialen där är enorm, och om detta kvartalsresultat innebär att proppen börjat gå ur i tillverkningen där så är det en big deal absolut, även om vi i vanlig ordning inte kan gissa exakt hur tillväxtkurvan kommer se ut. Så finns absolut skäl att handla upp aktien på det.
Citera
2024-07-10, 07:26
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge

Har stopp kring 300$.

Jag håller mina aktier(av den enkla anledningen att jag sällan lyckas med mina shorts på Tesla)
Men med det sagt tror jag inte alls det är omöjligt att se en sub 200 nivå igen innan fx start september.
Men efter det gissar jag på att det sticker av uppåt igen.
Kul när det händer lite i aktien så denna tråd inte endast är en tävling i förolämpningar 😅
Citera
2024-07-10, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jag håller mina aktier(av den enkla anledningen att jag sällan lyckas med mina shorts på Tesla)
Men med det sagt tror jag inte alls det är omöjligt att se en sub 200 nivå igen innan fx start september.
Men efter det gissar jag på att det sticker av uppåt igen.
Kul när det händer lite i aktien så denna tråd inte endast är en tävling i förolämpningar 😅

Meet Kevin gissade på att om folk är lyriska nu inför 8/8 så tror han på att priset går upp till nånstans mellan strax under 300 till i bästa fall 375, men bästa fallet är om folk blir lika tokiga som slutet av 2021.

Jag håller nog och ser vad som händer. Om priset fortsätter en bra bit till så lär det bli sell the news den 8/8.
Citera
2024-07-10, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Meet Kevin gissade på att om folk är lyriska nu inför 8/8 så tror han på att priset går upp till nånstans mellan strax under 300 till i bästa fall 375, men bästa fallet är om folk blir lika tokiga som slutet av 2021.

Jag håller nog och ser vad som händer. Om priset fortsätter en bra bit till så lär det bli sell the news den 8/8.

Vad händer den 8/8?
Citera
2024-07-10, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Vad händer den 8/8?

Tesla ska ha ett event om Robotaxis. De kommer troligen visa upp live hur det fungerar att via deras app beställa en Robotaxi och få se den komma via appen och live för att sedan hämta upp någon och köra dom dit de vill. Vem vet vad mer kring detta som kan visas upp eller om vi får några datum etc..

Oavsett om det är fantastiskt imponerande så är det troligt att aktien går ner efter det just på grund av Sell the news effekten.

Det som skulle kunna göra att den fortsätter stiga efteråt är om de säger något i stil med att de har fått tillstånd att köra Robotaxis på vägarna autonomt och kommer göra det inom de närmaste månaderna.
Citera
2024-07-10, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tesla ska ha ett event om Robotaxis. De kommer troligen visa upp live hur det fungerar att via deras app beställa en Robotaxi och få se den komma via appen och live för att sedan hämta upp någon och köra dom dit de vill. Vem vet vad mer kring detta som kan visas upp eller om vi får några datum etc..

Oavsett om det är fantastiskt imponerande så är det troligt att aktien går ner efter det just på grund av Sell the news effekten.

Det som skulle kunna göra att den fortsätter stiga efteråt är om de säger något i stil med att de har fått tillstånd att köra Robotaxis på vägarna autonomt och kommer göra det inom de närmaste månaderna.

Intressant. Kände till det där med Robotaxis och att man även utvecklar en robot för hemmabruk (har jag för mig iaf?), men kände inte till datum för lansering. Automatiseringen är på stark frammarsch och Tesla ligger i framkant. Ja jag kan tänka mig att det blir en sell the news-event men tror också på stark uppgång för Tesla över tid.
Citera
2024-07-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Bara en idiot tror att energi kommer öka med 100% varje kvartal framöver. Men Tesla har länge hävdat potentialen i energisegmentet där även där konkurrensen är tveksam, marginalerna goda och efterfrågan hög. Tesla är också unikt positionerade då de kan skifta batteritillgång mellan biltillverkning och energi beroende på hur efterfrågan svänger i bilmarknaden. Energimarknaden är också betydligt mindre cyklisk för att inte säga helt icke-cyklisk.

Så potentialen där är enorm, och om detta kvartalsresultat innebär att proppen börjat gå ur i tillverkningen där så är det en big deal absolut, även om vi i vanlig ordning inte kan gissa exakt hur tillväxtkurvan kommer se ut. Så finns absolut skäl att handla upp aktien på det.

Det finns jättepotential i stationära BES system och speciellt när priserna på LFP havererat men inträdesbarriären är också väldigt låg. teslas usp inom BES är egentligen varumärket. De köper batterierna från BYD som själva tar en cut och ger sig själva in i businessen.

Är också en bransch med rejäl prispress i nuläget (se tesla senaste månaderna).

Min största rädsla på kortsidan dvs (bullish) är hur priserna på batterier fullkomligt havererat senaste 6 månaderna. Vet inte hur kontraktcyklerna ser ut där men kan garanterat komma en positiv påverkan på COGS som drar upp marginalerna i Q2
Citera
2024-07-10, 15:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Memeaktie?

Citat:
Tesla
Bill Gross: Tesla beter sig som en memeaktie - CNBC (Finwire)
2024-07-10 14:43

Den amerikanska investeraren Bill Gross tycker att beteendet på elbilstillverkaren Teslas aktie kan liknas vid en memeakties. Det rapporterar CNBC med hänvisning till ett inlägg på investerarens X-konto.

Tesla-aktien har stigit i tio dagar i rad och har ökat 43,6 procent sedan 24 juni, skriver CNBC. Rallyt startade i samband med att elbilstillverkaren rapporterade en fordonsproduktion och leveranssiffror över analytikernas förväntningar för andra kvartalet.

Gross jämför aktien med Gamestop och Chewy, som nyligen blev stämplad som en memeaktie. Uttalandet tyder på att Gross inte anser den starka rapporten vara tillräcklig för att förklara aktiens utveckling den senaste tiden, skriver CNBC.
Citera
2024-07-10, 15:47
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Om 265-266 ger efter nu kan björnarna säga bye bye till sina shorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in