Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-09, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Nu har det gått 7 v, minskningen har avstannat, pendlat upp o ner 1 kg senaste 2-3 v. Totalminskning 5kg, 6%av startvikten.
Kanske bara bra, men jag märker om det är bara en dag jag äter mer "normalt" då går jag upp direkt!! Det gör mig deprimerad.
Kämpigt. Jag har märkt av lite sämre effekt av medicinen senaste två veckorna. Vet inte om det sitter i huvet eller om jag behöver gå upp i dos. Ska gå på en ny penna på fredag och hoppas att det kanske är så att min gamla var "för gammal" och hade tappat lite i effekt per mg.

Vad ligger du på för dos idag och hur länge har du legat där?
Citera
2024-07-09, 12:58
Medlem
Hej! Här kommer min första uppdatering. Jag tog dos nr 2 igår och kör veckovägning på tisdagar.
Wegovy 0,25.

Start 2024-07-01
Kvinna 37 år
Längd: 175 cm
Vikt: 92,7 (-2,3kg)
BMI: 30,3

Det stora minuset denna vecka tror jag till största del beror på att jag började röra på mig igen efter 2v stillasittande i sviterna av envis influensa. Mest vattenvikt mao.

Känner INGENTING av Wegovy, inga symptom så som illamående eller något. Är inte heller mindre hungrig eller har mindre sötsug. Magen fungerar som den ska.
Äter precis som vanligt och har en rätt ok kosthållning sedan innan. Denna vecka ska jag försöka komma tillbaka till gymmet efter 3 v uppehåll pga den här jäkla hostan.
Var på festival i lördags och konsumerade rätt många öl, vilket jag trodde skulle hindra viktminskningen lite eftersom jag väldigt lätt binder vatten vid intag av salt mat samt alkohol.

Ska bli spännande att se vad som händer efter en vecka till…
Senast redigerad av Badgurl 2024-07-09 kl. 13:50.
Citera
2024-07-09, 13:22
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Kämpigt. Jag har märkt av lite sämre effekt av medicinen senaste två veckorna. Vet inte om det sitter i huvet eller om jag behöver gå upp i dos. Ska gå på en ny penna på fredag och hoppas att det kanske är så att min gamla var "för gammal" och hade tappat lite i effekt per mg.

Vad ligger du på för dos idag och hur länge har du legat där?

Haft från början 3v 0,25, och nu ligger på 0,5 i 4 v. Jag vill inte öka, tänkte det blir bara värre när man vill sluta
Citera
2024-07-09, 14:14
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Drugs like Ozempic, Wegovy linked to eye condition causing vision loss
...

The authors of the study note that GLP-1 receptors are present on the optic nerve. Activating them may influence blood supply to the optic nerve, increasing NAION risk.

S.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/drugs-like-ozempic-wegovy-linked-to-eye-condition-causing-vision-loss
Nu blir jag rädd
Citera
2024-07-09, 17:26
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Nu har det gått 7 v, minskningen har avstannat, pendlat upp o ner 1 kg senaste 2-3 v. Totalminskning 5kg, 6%av startvikten.
Kanske bara bra, men jag märker om det är bara en dag jag äter mer "normalt" då går jag upp direkt!! Det gör mig deprimerad.

Samma för mig o då har jag ändå ökat till 1 mg (o ny penna)
Har funderat på om det för min del handlar om kvinnliga hormoner o ev sköldkörteln (är under utredning.. har en rätt stor ofarlig knöl på ena sidan men normala sköldkörtelprover)

Jag har fortfarande dämpad aptit o dämpat sug efter sött men precis som du beskriver så går jag upp om jag tex fikar o äter en bulle som jag vanligtvis inte äter… suck
Citera
2024-07-09, 17:44
Medlem
Dishys avatar
Citat:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/drugs-like-ozempic-wegovy-linked-to-eye-condition-causing-vision-loss
Nu blir jag rädd

Såg den där också och en annan artikel om det, slutsatsen var också att urvalet var för litet för att kunna se något tydligt samband och större studier behövs.
Citera
2024-07-09, 18:31
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Tror man behöver vänja sig vid den nya matmängden och att det är den som gäller.

Minns när jag var yngre utan problem med ämnesomsättningen och vilka måltider man kunde äta 😅 Åt nyttigt då med tex en frukost kunde vara gröt, ägg, mackor och smoothie. Nu är det två ägg och en frukt som är normal frukost, allt över det är utsvävningar som helst inte ska förekomma så ofta. Tar tid att vänja sig mentalt!
Citera
2024-07-10, 09:12
Medlem
Eg0x3s avatar
Startdatum 1/5-24

11:e dosen i kväll (1mg)

På 10 veckor har detta hänt/(denna vecka):

Vikt: -7,6 kg (+-0)
Midja: -16 cm (+-0)

Jag får vara tacksam för att det inte visar + iaf!
Citera
2024-07-10, 13:01
Medlem
Citat:
Haft från början 3v 0,25, och nu ligger på 0,5 i 4 v. Jag vill inte öka, tänkte det blir bara värre när man vill sluta
Jag har samma inställning, men jag tror att den är ogrundad. Dvs, jag har inte sett några belägg för att det skulle vara svårare att att trappa ner eller gå av beroende på vilken dos man går ner ifrån, så länge man gör det stegvis och har gjort tillräckliga omställningar i kost/vanor under tiden.

Men det känns banne mig som att det borde spela roll, så jag vill ogärna gå upp i onödan ändå. Även om det inte finns några fysiska nackdelar att trappa ner från en högre dos, så tror jag att jag skulle ha en psykisk nackdel av att göra det och det är väl så att det är i psyket som iaf en del av mångas och även mitt problem sitter när det kommer till förhållandet till mat.

Jag kommer ge 0,5 mg en vecka till efter nästa dos och se vad som händer, sen ska jag överväga 0,75 mg som ett nästa steg. Nuvarande vecka är fortsatt skakig på 0,5 mg rent effektmässigt för mig.
Citera
2024-07-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Startdatum 1/5-24

11:e dosen i kväll (1mg)

På 10 veckor har detta hänt/(denna vecka):

Vikt: -7,6 kg (+-0)
Midja: -16 cm (+-0)

Jag får vara tacksam för att det inte visar + iaf!
Jag ställde mig på vågen igår, ett par dagar innan min vanliga mätdag för att "kolla läget", och jag börjar förbereda mig psykiskt på att jag kan ha hamnat på en platå nu. Ligger strax över min förra mätning, så i bästa fall ligger jag +/-0 på fredag tror jag.
Citera
2024-07-10, 13:24
Medlem
Dishys avatar
Någon som har en uppfattning om hur tillgången sett ut nu under sommaren? På Fass står det bara Beställningsvara i Sthlm överallt utom på ett apotek där det var Fåtal i lager. Är det någon som lyckats hämta ut senaste tiden?
Citera
2024-07-10, 15:43
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Någon som har en uppfattning om hur tillgången sett ut nu under sommaren? På Fass står det bara Beställningsvara i Sthlm överallt utom på ett apotek där det var Fåtal i lager. Är det någon som lyckats hämta ut senaste tiden?
Köpte penna nr 2 för 10 dagar sen, i Täby
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in