Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Åh, jag hade missat inlägget där du presenterade dig. Vad kul! Hoppas du kommer må bra på Wegovy och vi kan följas åt på resan neråt kilona. Jag tog ju första sprutan 14 juni så känner mig väldigt ny fortfarande också.

Bra tips om shake iaf! Jag har lite svårt för kvarg och keso i sin rena form, men ska absolut testa det i en shake.

Det låter som sunda tankar. I mitt fall så har jag ju gått ner ganska fort hittills (ev. lite för fort), så jag blir lite extra nojig att det är musklerna som rinner av mig. Till skillnad från er så styrketränar jag inte heller (slutade i samband med pandemin och hittade sen inte tillbaka..). Men samtidigt som jag skriver detta så inser jag ju att hey, det är ju antagligen precis det jag behöver? Puh. Imorrn är det jag som kollar upp gymkort.

Tipsar om arlas vaniljkvarg, den är så krämig och go, inte sådär torr och sträv som kvarg kan vara!

Ja hejja! Det är egentligen perfekt att komma tillbaka till gymmet under sommaren, då är det lite tommare i gymmet och oftast är det bra ac (skönt om det nu blir varmt igen…)
Citera
2024-07-05, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Man, 59, 178 cm lång med högt blodtryck samt högt blodsocker (förstadie till diabetes typ 2). Startvikt 89 kilo, BMI 27,5. Efter 18 månader först med Saxenda sedan Ozempic, nu på underhållsdos väger jag 71 kilo, BMI 22,5 och har perfekta värden för både blodtryck och blodsocker.

Kommer köra på hela livet, tror det hjälper mig slippa hjärtproblem samt diverse problem med knä och höfter som tyvärr redan gett sig till känna. Jag dricker tyvärr en del också, men med Ozempic har detta reducerats och t.ex. Nu när jag har semester dricker jag inte alls om det inte är något speciellt, före Ozempic var det varje dag om än inga jättemängder.

Så för mig, rena mirakelmedicinen och jag är otroligt tacksam för att den finns.

Dyrt att köpa helt ny garderob. Har gått från L/XL till Medium och kan inte använda några gamla kläder alls.

Kul att höra om din resa! Bra jobbat. Kämpa på med alkoholen, det är ju superbra att du minskat så mkt på ditt intag.

Vad kommer underhållsdosen att kosta dig per månad? Går det på högkostnadsskyddet för dig?
Citera
2024-07-05, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belaverdi
Jo så kan det säkert vara men när jag tog den andra dosen i onsdags så syntes det tydligt i fönstret att det blev mindre vätska. Blev då osäker och ville höra om det varit lika för andra.

Det var samma för mig. Första dosen syntes inte alls på vätskan. Min första dos var 0.25 på en 0.5 penna, men även nu när jag kör 1mg på en 1mg penna (alltså full dos) så hinner halva dosen minst klicka innan jag börjar se att vätskemängden minskar. Tror helt enkelt att det finns mer vätska än vad som visas i fönstret.

Du gjorde nog rätt från början
Citera
2024-07-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graskala
Det låter som sunda tankar. I mitt fall så har jag ju gått ner ganska fort hittills (ev. lite för fort), så jag blir lite extra nojig att det är musklerna som rinner av mig. Till skillnad från er så styrketränar jag inte heller (slutade i samband med pandemin och hittade sen inte tillbaka..). Men samtidigt som jag skriver detta så inser jag ju att hey, det är ju antagligen precis det jag behöver? Puh. Imorrn är det jag som kollar upp gymkort.

Men snyggt jobbat!! Jag har också tappat motivationen månader eller år i sträck, men när man väl kommer igång med styrketräningen igen är det svårt att slå. Löpning och konditionsträning är verkligen inte för mig. Men mår så bra av styrketräning.

Vet att det är jobbigt att "börja om från början", men ge det några månader så kommer du känna stor skillnad!
Citera
2024-07-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Det var samma för mig. Första dosen syntes inte alls på vätskan. Min första dos var 0.25 på en 0.5 penna, men även nu när jag kör 1mg på en 1mg penna (alltså full dos) så hinner halva dosen minst klicka innan jag börjar se att vätskemängden minskar. Tror helt enkelt att det finns mer vätska än vad som visas i fönstret.

Du gjorde nog rätt från början

Ok, tack för svar! Jag hör väl förmodligen till dem som måste upp på högre dos för att få effekt då helt enkelt.

En annan fråga, vart tar ni sprutan och varför?
Jag tog första i låret och nu andra i magen bara för att se om jag märkte nån skillnad. Hört att man kan bli mer illamående om man tar i magen, den enda skillnaden för mig blev huvudvärk..
Citera
2024-07-05, 20:23
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ok, tack för svar! Jag hör väl förmodligen till dem som måste upp på högre dos för att få effekt då helt enkelt.

Jag tog första i låret och nu andra i magen bara för att se om jag märkte nån skillnad. Hört att man kan bli mer illamående om man tar i magen, den enda skillnaden för mig blev huvudvärk..

Tar i låret o har gjort hela tiden (10 ggr) för att jag oxå hört att det kan ge mindre illamående.. tar på kvällen.
Citera
2024-07-05, 22:30
Medlem
Citat:
Jag tar i magen. Mest "tjockhudad" där. Testat låret 2 ggr men gillade det inte lika mycket. Inte märkt någon skillnad i bieffekter.
Citera
2024-07-06, 00:38
Medlem
graskalas avatar
Citat:
I de "instruktionsfilmer" jag såg innan jag startade medicineringen så tog typ alla den i magen. Så jag körde där också.
Inget illamående öht, men hade lite mer huvudvärk än vanligt första veckan (men det kan också vara en slump). Om jag får värre biverkningar när jag ökar dosen kommer jag nog testa benet, men tills vidare så kör jag på.
Citera
2024-07-06, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Man, 59, 178 cm lång med högt blodtryck samt högt blodsocker (förstadie till diabetes typ 2). Startvikt 89 kilo, BMI 27,5. Efter 18 månader först med Saxenda sedan Ozempic, nu på underhållsdos väger jag 71 kilo, BMI 22,5 och har perfekta värden för både blodtryck och blodsocker.

Kommer köra på hela livet, tror det hjälper mig slippa hjärtproblem samt diverse problem med knä och höfter som tyvärr redan gett sig till känna. Jag dricker tyvärr en del också, men med Ozempic har detta reducerats och t.ex. Nu när jag har semester dricker jag inte alls om det inte är något speciellt, före Ozempic var det varje dag om än inga jättemängder.

Så för mig, rena mirakelmedicinen och jag är otroligt tacksam för att den finns.

Dyrt att köpa helt ny garderob. Har gått från L/XL till Medium och kan inte använda några gamla kläder alls.

Kul att höra! Vad landade du på för underhållningsdos? Min läkare rekommenderade att jag skulle gå ner från nuvarande 1,0 mg till 0,75 mg när jag når målvikten (nästan där nu).

Jag känner igen mig i mycket av det du säger, garderoben håller jag på att byter ut just nu. Lite dyrt kan det bli men fantastiskt att ha nått dit.
Citera
2024-07-06, 17:02
Medlem
ladrimas avatar
Åh snälla berätta mer om din resa.. hur har det gått för dig? Så intressant ju :-)

Jo men det har gått bra överlag skulle jag säga!

Jag startade i december 2022 på en startvikt på 104.8 kg till 164 cm. Har gått ner till 62,5 kg sedan dess och är idag normalviktig om än inte riktigt nöjd än (spöken i huvudet).

I början så gick jag på 0,25 dosen i ca 11 veckor för hade så pass bra effekt.

Ökade sedan till 0,50 mg för effekten avtog lite grann, men jag märkte tydligt att om jag åt mer protein så var mättnaden mycket bättre.

Jag hade 0,50 mg i ca 3 månader innan jag körde på 1 mg för det gick oerhört trögt att tappa i vikt när man börjar närma sig målvikt. Har idag stått på 1 mg sedan ungefär förra sommaren, jag ser detta som en livslång behandling med Ozempic. Skulle jag avsluta så skulle vikten komma tillbaka direkt tyvärr. Jag går just nu varken upp eller ner i vikt, står helt stilla. Tanken är väl någon slags underhållsdos så småningom.

Biverkningsmässigt så har jag väl haft lite knasig mage främst i början av behandlingen, sedan är väl törsten ett pågående besvär, jag blir helt enkelt aldrig törstig så måste påminna mig om att dricka vatten.
Senast redigerad av ladrima 2024-07-06 kl. 17:04.
Citera
2024-07-06, 20:41
Medlem
Uppdatering, 8 veckor in i behandlingen:

Vikt: 98,1 kg
Förändring vecka: -0,8 kg
Förändring totalt: -8,9 kg (8 veckor)
Midja: ej mätt den här veckan
BMI: 32,8 (-3,0 totalt)
Fett/vatten/muskler: 34,7% / 47,2% / 33,9% (fett fortsatt neråt, muskler lite uppåt, osäkra mätningar)
Metabolisk ålder: 52 år (oförändrad)
Nuvarande dos: 0,5 mg (blir 7:e injektionen med den doseringen)

Har känt mig lite hungrigare den här veckan, och lite hungrigare sent på kvällen. Blir dock fortfarande snabbt mätt och kan äta normala/önskade mängder utan att behöver göra något särskilt annorlunda för att bli mätt. Men totalt sett är allt stabilt och jag kommer att fortsätta på 0,5 mg ännu en vecka och tömmer första pennan med den dosen.

Semestertider så lite slarvigare med kosten (mer fika, några öl till EM-fotbollen) och lite lägre aktivitetsgrad gör nog att jag tappat mindre den här veckan, men jag siktar ju på 0,5-1,0 kg/vecka så -0,8 kg är ju snudd på perfekt.

Totalt sett en lite knepigare vecka, men ändå fullt godkänt effektmässigt. Ska ta en dos ikväll och se om jag får en liten boost i effekten närmaste dagarna.

Håller mig bra under 100-strecket som var första målet. Nästa mål: Totalt tapp 10 kilo. Siktar på att vara där om två veckor.
Citera
2024-07-09, 11:58
Medlem
autostoperkas avatar
Nu har det gått 7 v, minskningen har avstannat, pendlat upp o ner 1 kg senaste 2-3 v. Totalminskning 5kg, 6%av startvikten.
Kanske bara bra, men jag märker om det är bara en dag jag äter mer "normalt" då går jag upp direkt!! Det gör mig deprimerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in