Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-09, 23:33
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis, bra jobbat. Kom på att jag inte berättade att Armfelt var med och bildade WACL och kände Åke J Ek m fl i den kretsen.

Har svårt att bedöma dokumentens trovärdighet då de innehåller en del sakfel på detaljnivå men jag tycker att man bör relatera detta till det s.k. "ITAC" dokumentet som jag hävdar är äkta och den "puschback" som kom 1992 att dokumentet var falskt tror jag är ren desinformation.
Citera
2024-07-09, 23:37
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror det tillhör ovanligheterna att deltagare i Vasaloppet påbörjar resan från Stockholm på fredag (eftermiddag?) för att övernatta i Borlänge och sedan göra 'vadå' på lördagen? Sedan ska en till övernattning läggas till innan starten på söndag?

Det är väl ofta inte så åkarna lägger upp det hela? Jag tror det normala är att övernatta lite närmare starten och att köra bil dit från Stockholm direkt på lördagen. Att börja resan på fredag är bara konstigt i mina ögon.

Jag tror inte HH var inblandad i mordet, men han sov kanske inte hemma på fredag natt utan kanske i Solna?
Jag tycker inte att resplanen är särskilt uppseendeväckande. Ovanlig är den nog. Anledningen till att jag ställde frågan är att jag tror att eventuella tvivel på att resplanen inte är påhittad skulle stillas om det visade sig att det är omvittnat att han brukade ta en minisemester dagarna innan loppet. Sedan kanske det finns andra skäl att inte tvivla också, det vet jag inte.
Senast redigerad av lillkarsk 2024-07-09 kl. 23:40.
Citera
2024-07-09, 23:38
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Del 5: en spekulation om Brabant:

När man ska leta efter en lång, blond germansk man i europa som kan tänkas vara den observerade mannen i tidigare stycke så går tankarna snabbt till ”the blond giant” från brabantgruppen.

Det som tar en till brabantgruppen är alltså den långa blonda som talade tyska, eller holländska enligt skelleftehamnsmannen. För även den gruppen är känd för att ha en lång blond bland sig. En som antas ha varit ledaren. Det ska även ha ingått två andra i den gruppen. Mördaren och chauffören. De verkar ha varit kortare och mörkare. Så signalementsmässigt och språkmässigt(man talar tyska, holländska och franska i belgien) kan de passa in. Även modus operandi passar väl in då denna grupp utförde politiskt motiverade mord för högerextrama krafter. De jobbade rätt slarvigt, tog stora risker och verkade njuta av vad de gjorde. Ibland verkade de till och med stanna tills polisen kom för att få till en jakt. Kan det förklara varför Gedda var hack i häl på bilen vid snickarebacken trots Gms försprång?

De var aktiva 1982 till slutet av 1985. Så tidsmässigt stämmer det rätt bra om man tänker att de tog ett nytt uppdrag i Sverige då.

De använde nästan alltid bilar av märket Volkswagen, vilket stämmer med uppgifterna om en passat.

Det har även spekulerats om dessa ska ingå i någon stay behind-rörelse.

Så ska man leta i europa efter en lång, blond germansk man hittar jag ingen mer passande. Det är idag okänt vilka dessa män är, men det har föreslagits att Patrick Haemers med kumpander är de som gäller.

När jag letade på wpu efter observationer av den långa blonde så snubblade jag också över det här:
När jag undersökte den långa blonda snubblade jag över det här:https://wpu.nu/wiki/Uppslag:Z11329-06

Det är Ulf Lingärdes misstankar om att Brabantgruppen kan ha någon inbladning. Främst den här delen är intressant. ”En av
de häktade medlemmarna i [MASKATMAS] berättade, utan att alls vara tillfrågad om saken,
deltagit i mordet på Olof Palme.”

Är det sant eller ett rent påhitt från lingärde?

Även den här delen dök upp i sökningen om den långa blonde. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:H4584-00
En lång blond man som talade tyska, flammländska och engelska av böckerna att döma avvek från ett hotel. Det är värt att undersökas vidare.

Sjukt intressant! Den där bilden Lindgärde hade i sin artikel, finns den att hitta någonstans?
Citera
2024-07-09, 23:55
Medlem
DrComforts avatar
Haemers-ligan var inte dåliga på att skaffa sig falska pass och identiteter och väldigt kreativa när det kom till att ändra utseende (skägg, hårfärg, frisyr, glasögon i form av pilotbrillor) 3 minuter in i videon: https://m.youtube.com/watch?v=3b3MWJwcT_Y

Om de befunnit sig i Sverige 86 kan de ha gjort det under falska identiteter.

”En hel arsenal av falska identiteter” Rena maskeradligan
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-10 kl. 00:21.
Citera
2024-07-10, 00:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Jag tycker inte att resplanen är särskilt uppseendeväckande. Ovanlig är den nog. Anledningen till att jag ställde frågan är att jag tror att eventuella tvivel på att resplanen inte är påhittad skulle stillas om det visade sig att det är omvittnat att han brukade ta en minisemester dagarna innan loppet. Sedan kanske det finns andra skäl att inte tvivla också, det vet jag inte.

Jag skrev bara vad jag tyckte.
Borlänge är kanske en intressant stad i slutet på februari?

Vi får se om någon vet mer om HHs 'minisemestrar'.
Citera
2024-07-10, 00:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag vet inte varför du kör med det där att du inte kan rikta invändningar mot vad jag säger. Det gör du ju hela tiden, och inte bara det. Du riktar även invändningar mot sådant som du själv hittat på att jag skulle ha sagt. Den förra kategorin har jag inga problem med, men den senare har blivit en dålig vana från din sida som jag inte tycker att någon borde behöva stå ut med.

Nu påstår du att jag skulle ha fastslagit att N3039 är en viss person. Det har jag aldrig gjort, utan jag har föreslagit det. När du föreslår något är det tydligen legitimt, men när jag gör samma sak så börjar du på med din svada om att jag inte tål kritik. Det är ju nonsens. Tvärtom tycker jag att du använder den retoriken som någon slags murbräcka, och helt utan anledning.

Männen som kommer till Kafé Kristina och sätter sig med Gunnarsson är av intresse därför att de stämmer in på Fyrtornet och hör till det ämnet i enlighet med Säpo:s övervakningsrapport. Jag har redogjort för detta i detalj gång på gång och ska inte upprepa mig här igen. Av någon anledning hänvisar du aldrig till Säpo-rapporten fastän den är helt grundläggande i det här. Är det därför att det är vissa uppslag i den som inte passar in med dina egna idéer?

Det du håller på med om Jüri Linas tyskkunskaper är väl närmast makalöst. Om du vill veta exakt hur mycket tyska han kan får du gärna kontakta honom och fråga om den saken. För egen del är jag ganska övertygad om att han talar tyska, men om du vill vederlägga det så är du välkommen att lägga fram den bevisningen när du satt honom på prov.

Jag vet inte vilket uppslag du har i åtanke när det gäller att Fyrtornet eller Jätten ska ha setts med walkie-talkie. Du klagar på att jag vill koppla ihop Fyrtornet med Victor Gunnarsson, men när du vill koppla ihop honom med en walkie-talkieman så är det tydligen både nödvändigt och legitimt. Och vad är det som säger att man måste vara en viss typ för att kunna använda en walkie-talkie? Det är ju ändå inte "rocket science" att hålla koll på något ställe och meddela per radio ifall något händer.

Det är väl alldeles naturligt, att om EAP:arna rutinmässigt övervakar, stalkar och psykar Palme så kan man lätt tänka sig att deras nätverk handhaft kringbevakningen runt attentatet. I så fall är det också rimligt att utgå från att personer som ingått i de mer extrema kretsarna kring EAP, Enerström och kompani också deltagit i de operationerna. Jüri Lina passar alldeles utmärkt in i den bilden, liksom även naturligtvis Victor Gunnarsson. I och med att vi talar om Fyrtornet eller Jätten så kan ju Lina, som är cirka 195 cm lång och blond, ändå inte vara helt ointressant. Din inställning är för mig obegriplig.
Anledningen till att jag inte nämner Säpos rapport är för att jag inte har läst den eller utgått från den. Jag har bara kollat vilka observationer av långa blonda män som kan vara av intresse, eftersom jag noterat att det är en återkommande detalj. Jag läser sällan polisers och journalisters sammanställningar, utan föredrar att läsa själv med en opåverkat öga.

Det är väl inte makalöst att undra över om en person som vi undrar kan vara en tysktalande person faktiskt är tysktalande? Det tycker jag är rätt grundläggande. Det är inte att ifrågasätta dig, utan der handlar om att få klarhet i hur rimlig han är som fyrtornet. Kan han inte tyska så är han ju utesluten.Och för att ge dig ett exempel på varför jag känner att du slår bakut så är det väl här då. Att jag undrar om tyskakunskaper är inte "makalöst". Det är fullt rimligt. Det måste du väl själv vara intresserad av att fastställa mer säkert? Vi vill väl veta säkert om det kan vara han?

Jag menar heller inte att mitt alternativ är bättre än ditt. Det är ju bara två möjliga förslag med egna svagheter och styrkor. Det är ju verkligen långt ifrån säkert att det är någon av dom som gäller heller. Och återigen. Jag tycker inte ditt förslag är ointressant. Jag undrar bara över dom delarna som gör att jag har frågetecken.

Jag menar heller inte att det är rocket science att hålla i en walkie talkie. Min fundering är varför någon skulle känna att det är nödvändigt att ha honom där med walkie talkie. Man brukar väl inte vilja blanda in folk som inte behövs i en sådan operation. Och en människa utan tidigare erfarenheter av dylika operationer vet jag inte varför de känner att de vill ha med. Det kan ju till och med vara en säkerhetsrisk. Men kommer det fram att han faktiskt var av värde i en sådant läge så ändrar jag mig.

Mitt förslag har såklart också många problem. Det är inte så att jag tror stenhårt att det är jätten från Belgien som är den mannen. Det är mer ett långskott än något annat.

Det jag menar med att en lång blond setts med wt är flera observationer. Bland annat två i gamla stan.
Men det viktiga är inte om han ses med wt eller inte. Det är att han i alla observationer observeras när han ser ut att ha någon slags roll i en övervakningsprocess. Och det är i den rollen jag har svårt att se en författare ta plats. Och det är där VGs män avviker, de har inte en uppenbar roll i någon sådan operation utan måste tillskrivas det genom sin kontakt med VG, som i sin tur inte är fastslagen med en inblandning i mop . Det gör att det i min bok är några av de mer osäkra observationerna av jätten. Även om det såklart är en möjlighet och av högt intresse. Det är därför jag själv tog upp den observationen i min sammanställning av jätten.
Citera
2024-07-10, 00:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Sjukt intressant! Den där bilden Lindgärde hade i sin artikel, finns den att hitta någonstans?
Nä, osäker på vad han kan mena för bild där faktiskt. Men han borde väl mena Patrick Haemers eller någon av hans män. Det borde väl annars gå att få tag i hela artikeln via DN på något vis.

Men det ska ju sägas att det är långt ifrån säkert att han faktiskt är den långa blonda i brabantligan. Det anses vara ouppklarat än.

Vilket är ett litet bevis för att konspirationer kan hålla över tid.
Citera
2024-07-10, 00:29
Citat:
Jag skrev bara vad jag tyckte.
Borlänge är kanske en intressant stad i slutet på februari?

Vi får se om någon vet mer om HHs 'minisemestrar'.
Han författade senare en bok i vilken han skrev att han var på ett hotellrum där han åt godis och drack öl. Det skulle jag nog också ha gjort om jag var i Borlänge en februarikväll.
Citera
2024-07-10, 00:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Han författade senare en bok i vilken han skrev att han var på ett hotellrum där han åt godis och drack öl. Det skulle jag nog också ha gjort om jag var i Borlänge en februarikväll.

Sedan hade han större delen av dagen till fria aktiviteter. Vet vi var han avsåg att övernatta på lördag natt?
Citera
2024-07-10, 00:35
Citat:
Sedan hade han större delen av dagen till fria aktiviteter. Vet vi var han avsåg att övernatta på lördag natt?
Jag vet inte, men det har tidigare gjorts inlägg om den saken.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Solnapolisens Idrottsklubb bodde alltid i Sälen inför Vasaloppet. Och det var dom Hans Holmer skulle representerat i fädrens spår 1986,
Senast redigerad av lillkarsk 2024-07-10 kl. 00:40.
Citera
2024-07-10, 00:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Haemers-ligan var inte dåliga på att skaffa sig falska pass och identiteter och väldigt kreativa när det kom till att ändra utseende (skägg, hårfärg, frisyr, glasögon i form av pilotbrillor) 3 minuter in i videon: https://m.youtube.com/watch?v=3b3MWJwcT_Y

Om de befunnit sig i Sverige 86 kan de ha gjort det under falska identiteter.

”En hel arsenal av falska identiteter” Rena maskeradligan
Det var intressant. Jag har inte kollat igenom det där pga min bristande holländska.

Men haemers bil verkar ju ha befunnit sig i Sverige 86 i alla fall. Det kan ha göra enbart med rånet i Malmö 86, som stämmer bra med hur de opererade. Men det öppnar ju upp för att de kan ha haft andra gig här. Stämmer misstankarna om att de är stay behind-kopplade så kan de ju ha fått ett politiskt uppdrag här. De kidnappade ju också ex-presidenten i belgien senare, så helt främmande verkar de ju inte vara för sådana mål.

Om man fantiserar fritt kanske det var en planerad kidnappning av OP som spårade ur. Det finns ju ett vittne som observerade några män som sprang från platsen och sagt något i stil med "han skulle ju inte döda honom".
Citera
2024-07-10, 00:58
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det var intressant. Jag har inte kollat igenom det där pga min bristande holländska.

Men haemers bil verkar ju ha befunnit sig i Sverige 86 i alla fall. Det kan ha göra enbart med rånet i Malmö 86, som stämmer bra med hur de opererade. Men det öppnar ju upp för att de kan ha haft andra gig här. Stämmer misstankarna om att de är stay behind-kopplade så kan de ju ha fått ett politiskt uppdrag här. De kidnappade ju också ex-presidenten i belgien senare, så helt främmande verkar de ju inte vara för sådana mål.

Om man fantiserar fritt kanske det var en planerad kidnappning av OP som spårade ur. Det finns ju ett vittne som observerade några män som sprang från platsen och sagt något i stil med "han skulle ju inte döda honom".

Ja, segt att inte kunna nederländska. Eller franska. Haemers och gänget är fransktalande.

10:30 in i klippet snackar Denise något om bil, knarksmuggling och Sverige: https://m.youtube.com/watch?v=U77s0wzfUJ8&pp=ygUccGF0cmljayBoYWVtZXJzIG9 udHNuYXBwaW5nIA%3D%3D

Phillipe Lacroix är en fjärde gubbe mitt upp i alltihop också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in