Citat:
Ursprungligen postat av
Marchioness
Jag tycker mig märka en tendens i dessa trådar till att det är lättare att anta att det är ett hämndmotiv när en pappa är förövaren och ett annat motiv när mamman utfört dådet. Jag är själv skyldig till detta och måste försöka påminna mig om att vara öppen och döma efter det som framkommer i varje fall.
I det här fallet är jag inte säker på att vi har ett hämndmotiv. Jag tror snarare att pappan fick för sig att barnen inte skulle få det bra hos mamman på fulltid. Speciellt om hans egen flytt till deras närhet blev försenad. Dessa katastroftankar var dock obefogade tror jag då inget tyder på att mamman är olämplig trots att hon kanske är lite rotlös av sig.
Och det med fog. För det är så statistiken ser ut. Hämnd är det vanligaste motivet när det gäller pappor, och det som kallas altruistiskt när det kommer till mamman.
Men just detta fallet är jag själv väldigt osäker på. Som jag sagt innan så påminner detta mer om när en mamma dödar sitt barn av altruistiska skäl. Förutom att just åldern 6, vilket då är åldern på offret när hen blir dödat av pappan så stämmer inte mycket i mallen.
Ingen rapporterad våldsamhet från pappan vare sig mot mamman eller barnen tidigare.
Förekommer inte i brottsregistret.
Inga uppgifter om kontrollerande eller psykopatiska tendenser hos pappan.
Tillvägagångssättet (strypning) är den vanligaste metoden mammor väljer. Till skillnad från pappor som använder mer våld i form av trubbigt våld och kniv.
Våldet riktades inte mot mamman, vilket också är vanligt när det kommer till män med hämndmotiv.