2024-07-09, 20:39
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Är inte sådant alltid sekretessbelagt i så fall?

Nej, när domen i en vårdnadstvist förkunnats blir den en offentlig handling.
Citera
2024-07-09, 20:44
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Exakt min tanke också. Det behöver inte ha handlat om en ren dejt.
Hon kanske bara har behövt någon att prata med. Möjligheterna är många.

Såklart, för killar vill ju dricka kaffe och prata känslor.
Tror du på det du skriver eller försöker du simpa på micro?
Hon presentera sin kaffelatte pojke för sin dotter.

"Hej detta är min 3:e kaffe latte man, vi är bara vänner"
Senast redigerad av Driftstopp 2024-07-09 kl. 20:51.
Citera
2024-07-09, 20:45
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Så nu var han tydlig, men när han skrev om frun var det svartmålning och inget man skulle svälja?
Om de skulle upp i rätten eller varit det, så måste det väl finnas dokument på det. Har bara sett skilsmässoansökan, inget om barnen.

Tror som jag skrivit tidigare att det här med att orosanmäla sig själv är en missuppfattning eller felskrivning av honom. Kan inte hitta något efter en snabb googling att det skulle vara ett vanligt/ normalt eller ens existerande förfarande.

Jag ringde kommunen för att få hjälp med behandling för min syster, som ville få hjälp med sina bekymmer.
Därefter blev min syster kontaktad ( per brev ) som uppmanade henne att göra en orosanmälan på sig själv.
Mycket märkligt tyckte jag då.. så att M skulle blivit uppmanad att göra en orosanmälan kan säkert stämma.
I min systers fall gällde det att hon önskade en särskild form av behandling på särskild klinik.
Det kan ju vara så att M önskat få komma på någon form av behandling, bli inlagd eller liknande.
Terapeuten kanske inte tyckte det samma som M och för att M skulle få chansen att bli bedömd i frågan så kan han ha blivit uppmanad att göra en orosanälan på sig själv. Eller om han missuppfattat och det skulle stå att han skulle göra en egenremiss till den klinik/avdelning dit han önskade vård.
Senast redigerad av QueenKorall 2024-07-09 kl. 20:50.
Citera
2024-07-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ingen felskrivning - han kan ha missuppfattat något, men det han menar är att psykologen sa att han skulle orosanmäla sig själv.
Det finns inga oklarheten i vad han menade - eftersom han anger att en sådan orosanmälan skulle kunna hållas emot honom i rätten.

jag har varit så ledsen efter separationen o gått till psykolog o kristerapeut men till slut ville kristerapeuten inte jobba mer med mig, då jag mådde sämre och sämre, panikångest etc, vilket är normalt i reaktionsfasen (hon lämnad, inte jag). kristerapauten ville jag skulle orosanmäla mig, vilket ju i långa loppet innebär att jag förlorar i rätten o att exet får rätt att flytta med barnen

Jag tänker att han uppmanats att otisanmäla sig själv (alltså för att få eget stöd/hjälp). Inte orosannälan för att barn far illa utan en orosanmälan gällande en vuxen.

https://lawline.se/answers/hur-gor-man-en-orosanmalan-for-en-vuxen-person
Citera
2024-07-09, 20:48
Medlem
Citat:
Det är ingen felskrivning - han kan ha missuppfattat något, men det han menar är att psykologen sa att han skulle orosanmäla sig själv.
Det finns inga oklarheten i vad han menade - eftersom han anger att en sådan orosanmälan skulle kunna hållas emot honom i rätten.

jag har varit så ledsen efter separationen o gått till psykolog o kristerapeut men till slut ville kristerapeuten inte jobba mer med mig, då jag mådde sämre och sämre, panikångest etc, vilket är normalt i reaktionsfasen (hon lämnad, inte jag). kristerapauten ville jag skulle orosanmäla mig, vilket ju i långa loppet innebär att jag förlorar i rätten o att exet får rätt att flytta med barnen

Felskrivning kan man ju göra i den mån att man menar psykolog men skriver terapeut eller tvärtom.
Det har iofs. mindre betydelse i detta sammanhanget.
Missuppfattning är nog troligare i så fall. Att terapeuten pratade allmänt om orosanmälan men inte att han skulle göra en sådan på sig själv. De kan ha pratat om olika möjligheter att få hjälp på.
Eller så stämmer det till punkt och pricka det han skriver!
Tycker bara att det är viktigt att inte utesluta alternativa möjligheter helt.
Veta säkert är väl nog ganska tveksamt om vi någonsin får. Tror mycket i den här utredningen blir sekretessbelagt.
Citera
2024-07-09, 20:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Jag tänker att han uppmanats att otisanmäla sig själv (alltså för att få eget stöd/hjälp). Inte orosannälan för att barn far illa utan en orosanmälan gällande en vuxen.

https://lawline.se/answers/hur-gor-man-en-orosanmalan-for-en-vuxen-person
Ja, det är så jag uppfattar det också - eftersom han är orolig för att anmälan skall kunna hållas emot honom.
Citera
2024-07-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Jag tycker mig märka en tendens i dessa trådar till att det är lättare att anta att det är ett hämndmotiv när en pappa är förövaren och ett annat motiv när mamman utfört dådet. Jag är själv skyldig till detta och måste försöka påminna mig om att vara öppen och döma efter det som framkommer i varje fall.

I det här fallet är jag inte säker på att vi har ett hämndmotiv. Jag tror snarare att pappan fick för sig att barnen inte skulle få det bra hos mamman på fulltid. Speciellt om hans egen flytt till deras närhet blev försenad. Dessa katastroftankar var dock obefogade tror jag då inget tyder på att mamman är olämplig trots att hon kanske är lite rotlös av sig.

Och det med fog. För det är så statistiken ser ut. Hämnd är det vanligaste motivet när det gäller pappor, och det som kallas altruistiskt när det kommer till mamman.

Men just detta fallet är jag själv väldigt osäker på. Som jag sagt innan så påminner detta mer om när en mamma dödar sitt barn av altruistiska skäl. Förutom att just åldern 6, vilket då är åldern på offret när hen blir dödat av pappan så stämmer inte mycket i mallen.

Ingen rapporterad våldsamhet från pappan vare sig mot mamman eller barnen tidigare.
Förekommer inte i brottsregistret.
Inga uppgifter om kontrollerande eller psykopatiska tendenser hos pappan.
Tillvägagångssättet (strypning) är den vanligaste metoden mammor väljer. Till skillnad från pappor som använder mer våld i form av trubbigt våld och kniv.
Våldet riktades inte mot mamman, vilket också är vanligt när det kommer till män med hämndmotiv.
Citera
2024-07-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp

"Hej detta är min 3:e katte latte man, vi är bara vänner"

Försöker inte "simpa" på någon.
Bara för att du eller någon du känner inte vill ställa upp för en tjejkompis utan att få ligga betyder det inte att alla killar är sådana.
Hur gammal är du?
Citera
2024-07-09, 20:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp

"Hej detta är min 3:e kaffe latte man, vi är bara vänner"
Jag har druckit kaffe tusentalsgånger med män som jag känner utan att det är någonting.
Vad har det med "prata känslor" att göra?
Det vanlig svensk sed att ta en fika och surra lite.

Du vet inte om hon har presenterat någon alls för något barn - det han säger är att ena barnet träffat en man - inget annat.
Citera
2024-07-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Jag ringde kommunen för att få hjälp med behandling för min syster, som ville få hjälp med sina bekymmer.
Därefter blev min syster kontaktad ( per brev ) som uppmanade henne att göra en orosanmälan på sig själv.
Mycket märkligt tyckte jag då.. så att M skulle blivit uppmanad att göra en orosanmälan kan säkert stämma.
I min systers fall gällde det att hon önskade en särskild form av behandling på särskild klinik.
Det kan ju vara så att M önskat få komma på någon form av behandling, bli inlagd eller liknande.
Terapeuten kanske inte tyckte det samma som M och för att M skulle få chansen att bli bedömd i frågan så kan han ha blivit uppmanad att göra en orosanälan på sig själv. Eller om han missuppfattat och det skulle stå att han skulle göra en egenremiss till den klinik/avdelning dit han önskade vård.

Tack för den informationen!
Jo det kan ju vara så att M behövde någon särskild behandling då.
Att man måste orosanmäla sig själv för att få det låter ganska knäppt i mina öron, men det kan mycket väl vara att det är så det fungerar.
Det borde kunna lösas på annat sätt också.
Citera
2024-07-09, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QueenKorall
Min syster blev ( per brev ) uppmanad att göra en orosanmälan på sig själv.

Tyvärr vet vi ju alla att psykvården i Sverige inte fungerar så bra. Har aldrig varit med om att någon psykolog bara avslutar en patient för att den mår dåligt ,utan att hjälpa patienten till någon annan form och ev inläggning.
Citera
2024-07-09, 20:55
Medlem
Citat:
Jag har druckit kaffe tusentalsgånger med män som jag känner utan att det är någonting.
Vad har det med "prata känslor" att göra?
Det vanlig svensk sed att ta en fika och surra lite.

Du vet inte om hon har presenterat någon alls för något barn - det han säger är att ena barnet träffat en man - inget annat.

Skriver du även ut det på din FB, varpå vänner skriver hjärtan i kommentatorfältet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in