2024-07-09, 16:15
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag vet svaren. Och du vill inte veta svaren.

Ok.
Citera
2024-07-09, 16:17
Medlem
Det är märkligt att alla bittra BTC hatare drycker upp när vi har en dipp. När den sedan rusar flera hundra procent är det *crickets"...

OK fortsätt att tala om för mig som har varit med i snart tio år att det är en dålig investering! Jag är bara upp tusentals procent! Skulle köpt investor..... Buhu
Citera
2024-07-09, 16:19
Medlem
Citat:
Inneboende och underliggande värde är exakt samma sak. Att svenska staten garanterar att du alltid kan växla in SEK gör att de har ett inneboende värde, de kan alltid växlas bort mot t.ex USD till en i praktiken fast kurs +-50% historiskt. Ingen garanterar BTC så den har inte ett inneboende värde, man är beroende av andra fanboys likt en ponzi, om fanboys försvinner så försvinner värdet. Hur svårt kan det vara.

TS handlar om skräcken när någon inser att BTC inte har någon garant och därmed inget inneboende värde. TS trodde nog det eftersom BTC-fanboys uttrycker sig så. Och sedan tar de ändå ut sin lön i SEK eftersom de inte litar på BTC.

I början var det typ bara framtidsförutseende människor som köpte. Vi kan kalla dem BTC-fanboys. Idag är det inte bara privatpersoner, utan även stora företag, fonder, pensionsförsäkringar och stater som köper Bitcoin.
Citera
2024-07-09, 16:22
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
I början var det typ bara framtidsförutseende människor som köpte. Vi kan kalla dem BTC-fanboys. Idag är det inte bara privatpersoner, utan även stora företag, fonder, pensionsförsäkringar och stater som köper Bitcoin.
Det beror inte på att BTC är utvärderat och godkänt. Det beror på att fler vill haka på en trend, kan vara AI krypto eller "kända konstverk". Allt som ger stora rubriker kan stiga i värde och ger intäkter från småsparare.

Om storfinansen hakar på BTC så är det bara för att de vill vara med och plundra småspararna på ytterligare ett sätt.

Den dagen jag kan handla pizza med BTC så ska jag växla in mina SEK!
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-09 kl. 16:27.
Citera
2024-07-09, 16:46
Medlem
Citat:
Jag har ägt aktier sedan 1999 och villor sedan 1988 om du är intresserad. SEK har ett inneboende värde, ett underliggande värde, som garanteras av Riksbanken och i slutändan svenska staten. BTC garanteras av ingen och har därmed inget inneboende eller underliggande värde. Det är en lottsedel som har det värde någon råkar vilja betala idag.
Om det fanns någon minsta sanning i det du säger så hade vi aldrig behövt ha hög inflation. Staten hade bara bestämt sig för en årlig siffra?
Ringer du riksbanken varje gång du ska sälja något på blocket, så du vet vilket värde dom har garanterat dig?

Är det inte ganska uppenbart att det är bara vi själva som sätter värdet på allt?
Citera
2024-07-09, 17:01
Medlem
Citat:
Det beror inte på att BTC är utvärderat och godkänt. Det beror på att fler vill haka på en trend, kan vara AI krypto eller "kända konstverk". Allt som ger stora rubriker kan stiga i värde och ger intäkter från småsparare.

Om storfinansen hakar på BTC så är det bara för att de vill vara med och plundra småspararna på ytterligare ett sätt.

Vilket värde garanterar dom? hur många bananer får man när man går till banken med vad? Det är därför ett hus för 100000 1980 kostar 10000000 nu för de har garanterat ditt värde?

https://youtube.com/shorts/BBteVHb3ZL8

Köpa kaffe är nu väl inte pizza men.
Citera
2024-07-09, 17:12
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Vilket värde garanterar dom? hur många bananer får man när man går till banken med vad? Det är därför ett hus för 100000 1980 kostar 10000000 nu för de har garanterat ditt värde?

https://youtube.com/shorts/BBteVHb3ZL8

Köpa kaffe är nu väl inte pizza men.
SEK är inte längre bundet till guldmyntfoten. Alla känner dock till inflationen så det är inte något konstigt, men det är inte samma sak som att SEK kan bli värt Noll imorgon.

BTC kan bli värt Noll imorgon. Googla terraluna, finns trådar på FB, det värdet var backat med USD och hade alltså ett inneboende värde. Konstigt, för sedan sjönk de mot noll på bara några veckor, utom för Hongkong-killen som startade allt och hann ta ut 4 miljarder innan han drog.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-09 kl. 17:17.
Citera
2024-07-09, 17:16
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Om det fanns någon minsta sanning i det du säger så hade vi aldrig behövt ha hög inflation. Staten hade bara bestämt sig för en årlig siffra?
Ringer du riksbanken varje gång du ska sälja något på blocket, så du vet vilket värde dom har garanterat dig?

Är det inte ganska uppenbart att det är bara vi själva som sätter värdet på allt?
Riksbanken garanterar att SEK har ett värde. Men SEK är en flytande valuta och helt i händerna på storfinansen sedan 1994, riksbanken blandar sig inte i detta. Så SEK kan gå mot noll om Sverige missköter sig likt Turkiet eller Argentina. Men detta är totalt osannolikt, jag tror på Sverige och svenskarna, och SEK kommer därför att ha ungefär samma värde relativt USD som tidigare. Tvärtom är det USA som missköter sin ekonomi och sannolikt sjunker USD som en sten ganska snart. T.ex när Yellen inte längre får låna sin trillion dollar per kvartal. Som används till att betala räntorna på hennes tidigare lån.
Citera
2024-07-09, 17:43
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:

När började denna trend menar du? I vintras vid 30k? Vid 16k? Vid 4k?

Citat:
BTC är inte till för att köpa pizza med, det vet du va?
Citera
2024-07-09, 17:45
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Riksbanken garanterar att SEK har ett värde.
Är det detta värde du menar att riksbanken "garanterar": https://ekonomihandboken.se/pengar-och-valutor/varfor-har-kronan-sjunkit/
Citera
2024-07-09, 17:46
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
När började denna trend menar du? I vintras vid 30k? Vid 16k? Vid 4k?

BTC är inte till för att köpa pizza med, det vet du va?
Jag skulle säga att trenden började när några stora banker startade papper som bygger på BTC, var det 4-5 månader sedan? Tidigare har stora banker totalt ignorerat krypto, vilket är en ledtråd.

Därefter har väl BTC sjunkit oavbrutet? Det går aldrig som man tror.

Som sagt, när jag kan köpa pizza för BTC så kommer jag att köpa BTC! Om en pizzaägare litar på BTC så gör jag också det.
Senast redigerad av ManicToo 2024-07-09 kl. 17:56.
Citera
2024-07-09, 17:49
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Är det detta värde du menar att riksbanken "garanterar": https://ekonomihandboken.se/pengar-och-valutor/varfor-har-kronan-sjunkit/
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/riksbankens-uppdrag/

Riksbanken kommer snart med en digital SEK. Riksbanken kommer då att garantera denna digitala krona.
https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/pov/artiklar/svenska/2022/221216/2022_2-vad-ar-pengar-och-vilken-roll-har-staten-pa-betalmarknaden.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in