2024-07-08, 12:08
Medlem
Ska försöka göra en lång historia kort. Var med om en händelse i helgen.

Så, en gammal vän till mig bor i en av de större städerna i vårt land. Jag kommer inte säga vilken.
Vi har inte setts på ett par år men vi bestämde oss för att ses nu i helgen och ta någon öl.

Det slutar med att det blir en rejäl utekväll. Hur som helst, hela kvällen betalade min vän.
Dagen efter (Läs igår) vaknade vi upp och då visade han mig en sedelbunt med 500kr lappar.
Jag frågade vad det handlade om och han insistera att jag skulle känna och kolla på dom noga, de visade sig att sedlarna var falska. Det var sinnessjukt jag kunde verkligen inte se skillnad. Man har ju läst om att de finns sedlar i omlopp som polisen varnar för men det ska vara kassa kopior utskrivna från skrivare. Dom hade till och med samma känsla i pappret och remsa och allt.

Jag kommer inte gola ner min vän eller så men det är inget för mig, men detta måste vara det perfekta brottet? Han sa att han åker runt och köper mindre varor för att "spräcka" sedeln så han får växeln i riktiga pengar.

Finns de någon annan som sett eller använt falska sedlar, är det ett vanligt fenomen?
Är jag medbrottsling trots att jag inte visste om det?
Citera
2024-07-08, 12:14
Medlem
wes420s avatar
Hade falska sedlar på 00-talet med remsa.
Papperet på dina sedlar kändes säkert bra, men äkta kändes det med största sannolikhet inte, då har du inte hållit i många sedlar. Det är inte ens papper i sedlar.
Butiker kan lätt upptäcka falska sedlar, så varsågod.
Det perfekta brottet.. Haha pajas.
Citera
2024-07-08, 12:55
Medlem
Jaa, vad praktiskt idag när 9 av 10 butiker är kontantfria!
Citera
2024-07-08, 13:20
Medlem
MyJustices avatar
Sedlar lysars väl med nåt ultraviolett ljus i butiker .
Kan bli svårt att betala med en falsk sedel .
Citera
2024-07-08, 13:30
Medlem
Ja han körde på barer/klubbar. Kanske bara där det går. Stressad personal som inte kollar så noggrant
Citera
2024-07-08, 13:47
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajjamensanGosse
Ja han körde på barer/klubbar. Kanske bara där det går. Stressad personal som inte kollar så noggrant
De kollar noggrant med UV-ljus. Du pratar i nattmössan och troligen är det dig som din vän vill skamma. Du kommer helt säkert bli erbjuden att köpa en bunt falska sedlar för ”ett jättebra kompispris” inom en snar framtid.
Citera
2024-07-08, 14:08
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
De kollar noggrant med UV-ljus. Du pratar i nattmössan och troligen är det dig som din vän vill skamma. Du kommer helt säkert bli erbjuden att köpa en bunt falska sedlar för ”ett jättebra kompispris” inom en snar framtid.

Det var faktiskt min tanke när jag läst trådstarten. "Kompisen" betalar en tusenlapp eller två på krogen med äkta pengar på krogen för att blåsa TS med att han får köpa 30.000 kr falska sedlar för 10.000.
Citera
2024-07-08, 14:11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jaa, vad praktiskt idag när 9 av 10 butiker är kontantfria!
Inte nog med det, de få tillfällen som någon faktiskt betalar med kontanter på tex Ica sticker ju ut ur mängden idag, när 99 av 100 betalar med kort. Så då är risken att kassörskan är lite extra uppmärksam.

Förr när kassörskan tog emot kontanter av hundra olika personer i timmen var det nog betydligt lättare att slinka in i mängden, eftersom det gick på rutin då.
Citera
2024-07-08, 15:06
Medlem
Stark-Senaps avatar
Perfekta brottet?

Var fan kommer hans monopolpengar ifrån.
Har han t.ex. rånat HA känns det inte så perfekt?
Citera
2024-07-08, 16:04
Medlem
tnems avatar
500-lappar kollar väl butiker alltid.
Är nog lättare att komma undan med 100- och 200-sedlar.

När de falska sedlarna börjar trilla in till banken så börjar man spåra.
No offens men din polare verkar inte vara något mastermind, så det dröjer nog inte allt för långtid innan man hittar honom.
Citera
2024-07-08, 16:08
Medlem
TheGretaResets avatar
Jah har en kompis som bor i en av de största städerna. Tur att du inte skrev vilken tex. stockholm för då hade vi vetat vem det var.

Det har varit falska 500-sedlar i helsingborg nyss också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in