Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Att han ville åsamka exet maximal skada är inte alls säkert. Främst tre saker talar emot det.
Våldet riktades inte mot exfrun.
Metoden han använde sig av vid mordet och mordförsöket (om strypning stämmer). Män som vill hämnas använder oftast trubbigt våld eller kniv.
Att det var han som begärde skilsmässa.
Inget av ovanstående talar emot det. Tvärt om.
Möjligen att han ansökte om skilsmässa, men orsaken till det vet vi inte.
I övrigt har du ju inte förstått innebörden av mitt inlägg och huruvida man just skadar sin partner maximalt. Det görs
inte genom att rikta våldet mot personen i fråga. Tvärt om. Det görs genom att bruka våld och döda gemensamma barnen. Det orsakar absolut maximal skada.
Det har heller inget som helst att göra med metod. Metoden är i ett sådant fall inte relevant för det är inte metoden som är avgörande för min poäng. Hela resonemanget bygger på att mannen har gjort det.
Ska man resonera kring gärningsman kan det vara föremål för diskussion runt metod, men det jag svarade avsåg att mannen redan var gärningsman.
Givetvis innefattar det här grav sjukdom.
Detta har hänt förut. Det är klassiskt.
Finns till och med en mycket känd Grekisk pjäs, Medea, som handlar om det. Skrevs 431 f.Kr. Den har några år på nacken.
Till sist.
Exakt vad som hänt här vet vi inte.
Ovanstående är ett svar på varför man väljer de gemensamma barnen och inte den faktiska personen man vill skada.
Svaret är enkelt. För att det ger livslång skada.