2024-07-07, 22:09
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Tjena, min desperation efter arbete och en inkomst är hög. Är trött på bidrag och AF, och deras dagis (rusta och matcha) osv. Dessutom får jag aldrig några bra vettiga jobb. Pga av skulder, brottsregister som hände en gång för många årssedan. Hur som helst..

Jag erbjöds ett jobb på en bilfirma. Men jag är så jävla skeptiskt och rädd att bli blåst.
Lite bakrund om firman:

Chefen påstod att de omsatte 1.5 mille. Jag kollade upp på hemsidan allabolag så var de bara 50k 2023.(röd flagga??)

-Jag frågade om lönen, Var lite oklart. Han sa runt 19-20k beroende på timmar.. Jagf rågade om övertid då svarade han att han ger lite extra(vetefan egentligen va han menar)

- Vi är 3 pers som jobbar i firman. Mina uppgifter är att städa och göra rent bilar osv. Jag hämtar begagnade bilar runt om i sverige någon gång i veckan.

-Kollegan väldigt skum blatte, rätt kall.

Vad är de viktigt att tänka på när man svartjobbar? vad har ni för tips till mig som inte har en kriminell livsstil och bara försöker göra gott för mig i livet.

Tack
Jobbar du svart så har du bara dig själv att förlita dig till vid en eventuell konflikt.
Vet inte vad du menar med en.kriminell livsstil men att jobba svart är just det.
Antar du menar du inte har det i dig att hota och begå de nödvändiga brott som krävs vid en konflikt med din kriminella arbetsgivare.
Beroende på hur du är skulle jag åtminstone testa. Man kan ha fel om mäniskor och bli positivt överraskad.
Citera
2024-07-07, 22:13
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Mitt enda tips är att du slutar direkt så blir inte förlusten så stor i alla fall.
Citera
2024-07-07, 22:16
Avslutad
Vid svartjobb skall du ha betalt direkt du gjort det, och kom ihåg gör inga penningutlägg för din "arbetsgivare"
Citera
2024-07-07, 22:17
Medlem
franges avatar
Citat:
Formulera
Som övriga säger - se till att få betalt direkt efter varje arbetspass.

"innestående lön" betyder att han kommer behålla pengarna. Garanterat så att du måste jobba lite till för att få pengarna, och så blir det lite till, lite till, lite till, och så kanske du får en tusenlapp betalt, så får du jobba "lite till" (veckor) för att få nästa tusenlapp, och sen efter två månader så har du fortfarande bara fått någon tusenlapp betalt totalt.

Sen kommer det komma att "har inte pengar just nu, men fortsätt jobba du så kommer de nästa månad, jag lovar brushan" och så kommer det fortsätta. Räkna dessutom med att han kommer säga att han inte är nöjd med din arbetsinsats så du får bara typ 10% av det du ursprungligen var lovad.
Senast redigerad av frange 2024-07-07 kl. 22:21.
Citera
2024-07-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Som övriga säger - se till att få betalt direkt efter varje arbetspass.

"innestående lön" betyder att han kommer behålla pengarna. Garanterat så att du måste jobba lite till för att få pengarna, och så blir det lite till, lite till, lite till, och så kanske du får en tusenlapp betalt, så får du jobba "lite till" (veckor) för att få nästa tusenlapp, och sen efter två månader så har du fortfarande bara fått någon tusenlapp betalt totalt.

Sen kommer det komma att "har inte pengar just nu, men fortsätt jobba du så kommer de nästa månad, jag lovar brushan" och så kommer det fortsätta. Räkna dessutom med att han kommer säga att han inte är nöjd med din arbetsinsats så du får bara typ 10% av det du ursprungligen var lovad.

Det är så jag tänkte också. Blir så jävla förbannad på sånt. 0
Att folk orkar köra sån stil är så sjukt. Jag ska tänka igenom vad jag ska säga till arbetsgivaren ordentligt. blir nog sisata dagen imon.

vill poängtera att jag fått 2000kr i förskottslön på förfrågan pga av fattigdom vilket han gick me på utan tvekan.
Har nu jobbat 7 dagar hittills
Citera
2024-07-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Om du ska jobba svart så betyder det att din chef måste bedriva nån form av illegal verksamhet, så att han har svarta pengar att betala dig. Har du koll på vad det är? Är bilarna stulna eller har han nån annan illegal sidoverksamhet? Känns som att du riskerar att bli indragen i mer än du tror.

Sen har vi ju alla andra vanliga nackdelar med att jobba svart, som utebliven pension, inga försäkringar o.s.v.

jag har koll. Alla bilar han hjämtat är på papper från legitima bilfirmor. Han köper och säljer bilar
Citera
2024-07-07, 22:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Tjena, min desperation efter arbete och en inkomst är hög. Är trött på bidrag och AF, och deras dagis (rusta och matcha) osv. Dessutom får jag aldrig några bra vettiga jobb. Pga av skulder, brottsregister som hände en gång för många årssedan. Hur som helst..

Jag erbjöds ett jobb på en bilfirma. Men jag är så jävla skeptiskt och rädd att bli blåst.
Lite bakrund om firman:

Chefen påstod att de omsatte 1.5 mille. Jag kollade upp på hemsidan allabolag så var de bara 50k 2023.(röd flagga??)

-Jag frågade om lönen, Var lite oklart. Han sa runt 19-20k beroende på timmar.. Jagf rågade om övertid då svarade han att han ger lite extra(vetefan egentligen va han menar)

- Vi är 3 pers som jobbar i firman. Mina uppgifter är att städa och göra rent bilar osv. Jag hämtar begagnade bilar runt om i sverige någon gång i veckan.

Vad är de viktigt att tänka på när man svartjobbar? vad har ni för tips till mig som inte har en kriminell livsstil och bara försöker göra gott för mig i livet.

När ska man ha lön i svartjobb branshen? varje vecka? månad? vad är vanligt?

Tack
Jag hade tackat nej.

Städa bilar hade ju funkat men åka runt i Sverige och hämta bilar?

Absolut nej. Hur ska du ta dej dit? Är bilarna körbara med skatt försäkring och besiktning? Hämtas dom på andra bilfirmor eller privat personer? Är dom betala så den affären är klar? Är bilen stulen och falsk skyltad? Vad säger du till polisen om det är en trafikolycka? Är det drog smuggling och dom vill att du ska leverera? Om du ska hämta en bil väldigt långt bort får du mat och hotell betalt eller heter det att du får betala och får tillbaka pengarna senare?

Frågorna är många och alla mina varnings klockor ringer åt att hämta bilar som svartjobb men du gör som du vill men håll med om att det låter väldigt konstigt.

Tänk även på att du är inte försäkrad om du är med i en trafikolycka då du inte har en anställning, ta du en funderare på detta
Citera
2024-07-07, 22:28
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
jag har koll. Alla bilar han hjämtat är på papper från legitima bilfirmor. Han köper och säljer bilar

Varifrån får han svarta pengar att betala dig då?
Citera
2024-07-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag hade tackat nej.

Städa bilar hade ju funkat men åka runt i Sverige och hämta bilar?

Absolut nej. Hur ska du ta dej dit? Är bilarna körbara med skatt försäkring och besiktning? Hämtas dom på andra bilfirmor eller privat personer? Är dom betala så den affären är klar? Är bilen stulen och falsk skyltad? Vad säger du till polisen om det är en trafikolycka? Är det drog smuggling och dom vill att du ska leverera? Om du ska hämta en bil väldigt långt bort får du mat och hotell betalt eller heter det att du får betala och får tillbaka pengarna senare?

Frågorna är många och alla mina varnings klockor ringer åt att hämta bilar som svartjobb men du gör som du vill men håll med om att det låter väldigt konstigt.

Tänk även på att du är inte försäkrad om du är med i en trafikolycka då du inte har en anställning, ta du en funderare på detta

det är legitima firmor, även fått kontraktet att visa upp när jag kommer fram. han betalar tågresor till orten. så legitima köpta bilar. iallafall alla gånger jag åkt
Citera
2024-07-07, 22:35
Medlem
Citat:
Vill cokså tillägga att jag fick tips för detta bolag av rusta och matcha. Arbetsgivaren vill kröa på nystartsjobb men han vill ha mig svart tills dess.

Lite bakrund om firman:

När ska man ha lön i svartjobb branshen? varje vecka? månad? vad är vanligt? Jag frågade arbetsgivaren han svarade att de funderar på innestående lön. Det känns inte rätt som ett svartjobb, dessutom är de väl väldigt dåligt betalt redan?

Tack

Svart = Ta betalt varje Fredag, utan undantag.
Citera
2024-07-07, 22:40
Medlem
Bubba00s avatar
Löning varje fredag!

Ge det en vecka, till att börja med.
Citera
2024-07-07, 22:51
Medlem
Dåligt betalt är det ju inte om du får 20 000 i handen varje månad för de simpla arbetsuppgifterna, däremot ska du nog inte ha lönen innestående. Omsätter firman så där jäkla lite så förstår jag dock inte hur de ens kan avlöna folk.

Förstår dock inte heller hur du ska kunna hämta bilar runt om i Sverige. Ska du åka buss till exempelvis Kiruna och köra tillbaka med en kanske risigt bil? Som någon annan skrev är du dessutom oförsäkrad, så händer en olycka blir det en jobbig och dyr historia för dig.
Senast redigerad av Florman 2024-07-07 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in