2024-07-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Tycker lönen låter svindålig för att vara svart. Du ska ha mer svart än du skulle fått vitt.

Låter så jävla skumt och osäkert så jag hade inte hoppat på det.

Kan du inte greja med något åt privatpersoner på eget initiativ? Tvätta båtar, tvätta hus? Klippa häckar eller vad som helst? Måla. 200 kr timmen är nog ok för de flesta. Då har du 32 i handen per månad.

Har inte många kontakter gällande de.
Citera
2024-07-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Det är ju extra fint att jobba svart nuförtiden. Då slipper han försörja massa babbar och hbtq/feminist agendan. Å andra sidan så är hans arbetsgivare en muslim babbe....
Och så kan han själv bli försörjd av oss som jobbar vitt . Det är till stor del just alla dessa svartarbetare som är orsaken till att arbetslivet blir sämre för andra. Svårare att hitta jobb, lägre löner, fler bidragstagare (både sådana som faktiskt behöver bidrag fast de helst skulle vilja försörja sig själva och sådana som bara vill sko sig på andras bekostnad). Dock vill jag inte klandra ts. De värsta skurkarna är företagsägarna, som vill utnyttja svart arbetskraft.
Citera
2024-07-09, 08:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Har inte många kontakter gällande de.

Kanske en lapp på affären eller en annons i nån lokal grupp på Facebook. Jag har sett en del sånt.

Du har ju ett visst grundavdrag så du kan troligen redovisa dina inkomster upp till 20000 utan skatt. Detta skiljer sig så du får kolla upp det.
Citera
2024-07-09, 14:57
Medlem
Blaskig har bra förslag. Och du behöver inte ens ta betalt svart. Starta ett företag så kan du sälja dina tjänster till privatpersoner med RUT- eller ROT-avdrag. Då slipper du eländet med svartjobb och om du skulle bli sjuk eller råka ut för en olycka, så får du sjukpenning, som du själv har bidragit till i form av skatterna. Du slipper tanken att bli försörjd av vitarbetare.
Du verkar ju vara en som vill sköta dig och inte utnyttja systemet. Då kommer du också att slippa ångra dig eller ha dåligt samvete. Och det är mycket det. Ärlighet varar längst (fast ibland känns det inte så). Lycka till med ditt arbetsliv.
P.s. Kanske kan du få något slags starta-eget-bidrag? Jag vet inte hur det fungerar, men ta reda på det.
Citera
2024-07-10, 23:49
Medlem
Tack för era förslag.

Update: Vi kom överens om betalning varje vecka. Får de på fredagen. Efter lite samtal så har jag mer koll på läget. återstår och se framöver
Citera
2024-07-12, 13:53
Medlem
Citat:
Tack för era förslag.

Update: Vi kom överens om betalning varje vecka. Får de på fredagen. Efter lite samtal så har jag mer koll på läget. återstår och se framöver
Återrapportera gärna hur det går. Håller tummarna att du kan få det till nystartsjobb/vitt så småningom.
Citera
2024-07-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Återrapportera gärna hur det går. Håller tummarna att du kan få det till nystartsjobb/vitt så småningom.

Tack. pisslön. 6 dagars jobb, ca 44 timmar. inklusivt arbetat lördag 4000kr..

Antar att det är för lite för ett svart jobb.

Eller så går affärerna så dåligt att han inte har råd
Citera
2024-07-12, 22:56
Medlem
Citat:
Tack. pisslön. 6 dagars jobb, ca 44 timmar. inklusivt arbetat lördag 4000kr..

Antar att det är för lite för ett svart jobb.

Eller så går affärerna så dåligt att han inte har råd
Ja det är lågt. Inte för att jag har superstor erfarenhet av svartjobb, men klart snålt. Vet du hur länge det förväntas ta till ev nystartsjobb?
Citera
2024-07-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Ja det är lågt. Inte för att jag har superstor erfarenhet av svartjobb, men klart snålt. Vet du hur länge det förväntas ta till ev nystartsjobb?

Hörde att de kan ta ett par veckor för att få svar på en ansökan om nystartsjobb. Dock vet jag inte om han skickat en ansökan. Ska faktist ta det med.honom.

Sen är de inte garanterat att man får de beviljat aom jag uppfattar det
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in