2024-07-07, 21:49
Medlem
Tjena, min desperation efter arbete och en inkomst är hög. Är trött på bidrag och AF, och deras dagis (rusta och matcha) osv. Dessutom får jag aldrig några bra vettiga jobb. Pga av skulder, brottsregister som hände en gång för många årssedan. Hur som helst..
Vill cokså tillägga att jag fick tips för detta bolag av rusta och matcha. Arbetsgivaren vill kröa på nystartsjobb men han vill ha mig svart tills dess.

Jag erbjöds ett jobb på en bilfirma. Men jag är så jävla skeptiskt och rädd att bli blåst.
Lite bakrund om firman:

Chefen påstod att de omsatte 1.5 mille. Jag kollade upp på hemsidan allabolag så var de bara 50k 2023.(röd flagga??)

-Jag frågade om lönen, Var lite oklart. Han sa runt 19-20k beroende på timmar.. Jagf rågade om övertid då svarade han att han ger lite extra(vetefan egentligen va han menar)

- Vi är 3 pers som jobbar i firman. Mina uppgifter är att städa och göra rent bilar osv. Jag hämtar begagnade bilar runt om i sverige någon gång i veckan.

-Kollegan väldigt skum blatte, rätt kall.

Vad är de viktigt att tänka på när man svartjobbar? vad har ni för tips till mig som inte har en kriminell livsstil och bara försöker göra gott för mig i livet.

När ska man ha lön i svartjobb branshen? varje vecka? månad? vad är vanligt? Jag frågade arbetsgivaren han svarade att de funderar på innestående lön. Det känns inte rätt som ett svartjobb, dessutom är de väl väldigt dåligt betalt redan?

Tack
Senast redigerad av Stereotypenn 2024-07-07 kl. 22:16.
Citera
2024-07-07, 21:57
Avslutad
Du kan ju fråga dom övriga om dessa får lön som chefen påstår? Behöver ju inte nödvändigtvis vara sant, men en början iaf.
Citera
2024-07-07, 21:58
Medlem
MarcoStars avatar
Om du ska jobba svart så betyder det att din chef måste bedriva nån form av illegal verksamhet, så att han har svarta pengar att betala dig. Har du koll på vad det är? Är bilarna stulna eller har han nån annan illegal sidoverksamhet? Känns som att du riskerar att bli indragen i mer än du tror.

Sen har vi ju alla andra vanliga nackdelar med att jobba svart, som utebliven pension, inga försäkringar o.s.v.
Citera
2024-07-07, 21:58
Medlem
Omsätter 1,5 miljoner….
Det är 5 nyare Volvo per år.
Citera
2024-07-07, 22:00
Medlem
franges avatar
Du kommer garanterat bli blåst på pengarna.
Citera
2024-07-07, 22:00
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Tjena, min desperation efter arbete och en inkomst är hög. Är trött på bidrag och AF, och deras dagis (rusta och matcha) osv. Dessutom får jag aldrig några bra vettiga jobb. Pga av skulder, brottsregister som hände en gång för många årssedan. Hur som helst..

Jag erbjöds ett jobb på en bilfirma. Men jag är så jävla skeptiskt och rädd att bli blåst.
Lite bakrund om firman:

Chefen påstod att de omsatte 1.5 mille. Jag kollade upp på hemsidan allabolag så var de bara 50k 2023.(röd flagga??)

-Jag frågade om lönen, Var lite oklart. Han sa runt 19-20k beroende på timmar.. Jagf rågade om övertid då svarade han att han ger lite extra(vetefan egentligen va han menar)

- Vi är 3 pers som jobbar i firman. Mina uppgifter är att städa och göra rent bilar osv. Jag hämtar begagnade bilar runt om i sverige någon gång i veckan.

-Kollegan väldigt skum blatte, rätt kall.

Vad är de viktigt att tänka på när man svartjobbar? vad har ni för tips till mig som inte har en kriminell livsstil och bara försöker göra gott för mig i livet.

Tack

Det bästa vid "svartjobb" är att se till att få betalt för de timmarna du har jobbat direkt efter.
Citera
2024-07-07, 22:02
Medlem
Vilken nationalitet har du TS?
Citera
2024-07-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Vilken nationalitet har du TS?

Varför? vad spelar de för roll. Utländskt iallafall
Citera
2024-07-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Det bästa vid "svartjobb" är att se till att få betalt för de timmarna du har jobbat direkt efter.

Han funderar på innestående lön. Vilket jag är tveksam till. Låter misstänksamt

När ska man kräva lön? varje vecka? 2?
Citera
2024-07-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du kommer garanterat bli blåst på pengarna.

Formulera
Citera
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Han funderar på innestående lön. Vilket jag är tveksam till. Låter misstänksamt

Gå absolut inte med på det, är det svarta pengar det rör sig om så ska du ha det direkt efter varje gång du har jobbat.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Fråga om du kan få betalt varje vecka eller två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in