Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Du frågade efter konkreta tecken på att Ryssland vill/planerar att attackera andra länder. Du fick det du frågade efter. Rysk stats-TV skulle aldrig ösa ur sig denna aggressiva retorik utan Putins goda minne.
Sedan fattar jag att vad jag än skriver så kommer du hålla fast vid din åsikt. Om Putin själv hade sagt det, hade du köpt det då? Innan du svarar betänk att följdfrågan blir: Trodde du på Putin när han sa att han aldrig skulle anfalla Ukraina?
Kan du länka till dessa tv-program då? Du förstår väl själv att påstående om att Putin oprovocerat vill bomba Berlin och koka Britter i frityrolja har noll trovärdighet.
Om sådana uttalanden överhuvudtaget har gjorts lär det handla om att Ryssland kommer att svara om Nato skickar trupper till Ukraina och därmed förklarar krig mot Ryssland. Oavsett så är det otänkbart att det är Putin själv som har skrivit manuset.
Om Putin i en neutral kontext framför att han vill erövra omvärlden så lär jag tro på det. Men några sådana bevis finns ju inte.
Jag hade inget intresse av konflikten när det hände, men jag hade förmodligen trott på det just då. Men att ge falsk strategisk information inför ett anfall tycker jag inte är särskilt konstigt eller jämförbart.