2024-07-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja hon gick under jorden. Det har stått i alla artiklar om serien.

Jag är också lite undrande till hennes koppling med Wassem. Särskilt efter att jag såg avsnitten andra gången.
TV teamet kollar ju upp honom. Då måste de ha insett att han inte hette Wassem. Och Amira var uppenbart orolig på riktigt efter deras första möte tillsammans. (Om hon inte är extremt bra på teater)
Vad jag tänker är att Amira ju var undercover i nära två år. Under den tiden kan hon ha påbörjat relationen med Wassem.

Varför hon först ställde upp, för att gola ner alla, och sen spelade dubbelspel för att även bränna sina chanser hos TV, är däremot en gåta. Pengar? Kanske hon ville hålla uppe förtroendet i den undre världen genom att fortsätta med det olagliga?

Kanske hon ville sätta dit vissa gamla kontakter? Trots allt var nästan alla hon satte dit etniska danskar, utom då Fasar, men Fasar är så mentalt labil att ingen verkar stå bakom honom. När han stod och bankade utanför hennes port lyckades hon ju lösa det på egen hand genom ett telefonsamtal.

Hon kan ha kört dubbelspelet med folk som hon inte ville sätta dit, de mer tungt kriminella hon var rädd för.
Är inte allt uppgjort? Skulle dom "farliga kriminella" verkligen låta någon ur produktionen gå levande ur en sån här komplott?
Jag tror inte på det, det är snarare ett uppgjort drama.
Citera
2024-07-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James.Fjong
Det skulle dom aldrig våga eftersom det är på riktigt.
Svenska fega journalister infiltrerar på sin höjd ett demokratiskt valt parti, och hittar sedan på ett eget passande narrativ.
Ja, det är inte troligt att några svenska journalister skulle uppbåda det mod som deras danska kollegor visat genom att göra denna dokumentär. Tyvärr är det nog så att man skulle vara så rädd för att trampa någon på tårna eller "hänga ut någon" även om denna någon vore uppenbart kriminell. Dessvärre har de fog för den rädslan då den svenska lagstiftning ligger en bra bit efter den danska och fortfarande ger brottslingar alltför mycket skydd. Vi ligger efter på många plan i Sverige tyvärr och det gynnar de kriminella. Inte minst debatten i mainstreammedia, där ängsligheten för att verka rasistisk eller oempatisk förhindrar alla försök att komma till kärnan med problemet och vad som bör göras åt det.
Citera
2024-07-07, 11:35
Medlem
Citat:

Jag är också lite undrande till hennes koppling med Wassem. Särskilt efter att jag såg avsnitten andra gången.
TV teamet kollar ju upp honom. Då måste de ha insett att han inte hette Wassem. Och Amira var uppenbart orolig på riktigt efter deras första möte tillsammans. (Om hon inte är extremt bra på teater)
Vad jag tänker är att Amira ju var undercover i nära två år. Under den tiden kan hon ha påbörjat relationen med Wassem.

Varför hon först ställde upp, för att gola ner alla, och sen spelade dubbelspel för att även bränna sina chanser hos TV, är däremot en gåta. Pengar? Kanske hon ville hålla uppe förtroendet i den undre världen genom att fortsätta med det olagliga?

Kanske hon ville sätta dit vissa gamla kontakter? Trots allt var nästan alla hon satte dit etniska danskar, utom då Fasar, men Fasar är så mentalt labil att ingen verkar stå bakom honom. När han stod och bankade utanför hennes port lyckades hon ju lösa det på egen hand genom ett telefonsamtal.

Hon kan ha kört dubbelspelet med folk som hon inte ville sätta dit, de mer tungt kriminella hon var rädd för.
Fast det är ju "de etniska danskarna" som behövde avslöjas, för det är de som kör dubbelspel och hjälper de kriminella att utnyttja systemen. De redan tungt kriminella, som Fasar och Wassem, var redan välkända som kriminella och dem skulle rättssystemet kunnat sätta stopp för med en hårdare och tydligare lagstiftning. Vad gäller Amiras relation med Wassem så kan det vara så att det inte gick för henne att dra sig ur den utan risk för hennes och hennes barns liv. Men det får vi nog aldrig veta.
Citera
2024-07-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculker
Fast det är ju "de etniska danskarna" som behövde avslöjas, för det är de som kör dubbelspel och hjälper de kriminella att utnyttja systemen. De redan tungt kriminella, som Fasar och Wassem, var redan välkända som kriminella och dem skulle rättssystemet kunnat sätta stopp för med en hårdare och tydligare lagstiftning. Vad gäller Amiras relation med Wassem så kan det vara så att det inte gick för henne att dra sig ur den utan risk för hennes och hennes barns liv. Men det får vi nog aldrig veta.

Jo men de verkade vara ganska tajta om man lyssnar på den raderade inspelningen. Det var hon som skällde ut honom.

Intelligenta kvinnor dras ofta till dessa enkelspåriga busar som de kan kontrollera.
Men min poäng är att inspelningen väl höll på närmare två år (minst 1,5 år iaf), så relationer kan mycket väl ha utvecklats under den tiden. Det kan mycket väl ha varit äkta rädsla första gången de sågs. Sen blev hon kanske slarvig sista månaden, när han t o m gick runt utanför studion.
Citera
2024-07-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pressmedian
Är inte allt uppgjort? Skulle dom "farliga kriminella" verkligen låta någon ur produktionen gå levande ur en sån här komplott?

De enda farliga kriminella var Fasar och han Bandidosfixaren. Och fixaren kan jag inte minnas var involverad i något direkt kriminellt, hans jobb var mer att ta hand om Fasar.

Mycket möjligt de klippte bort mer allvarlig brottslighet.

Jag förstår om hon ville försöka klippa av sin kontakt med Fasar, för han var uppenbart inte särskilt stabil.
Citera
2024-07-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pressmedian
Jo, det är också min uppfattning!
”Sensationsjournalistik” !!!
Citera
2024-07-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Jo, det är också min uppfattning!
”Sensationsjournalistik” !!!
i det här fallet överträffar verkligheten dikten - med råge...
Det är som att filma ett tajkonläger och sen hävdar folk att det bara är en kuliss.
Tyvärr är detta verkligen.
Citera
2024-07-07, 20:46
Medlem
Citat:

Jag tycker just första mötet med Wassem kändes lite teater hela det här med att han skulle följa med i taxin deras konversationer kring det etc
Citera
2024-07-08, 02:04
Medlem
Citat:

Min teori var att hon under tiden hon var undercover hamnade i lägen som blev allvarliga och potentiellt farliga som krävde att hon gjorde saker som TV teamet inte skulle sagt OK till. På så sätt kan hon hamnat djupare i det hela än vad hon tänkt och relationen till "wassem" kan ha kommit till för att rädda hennes eget skinn.

Tänk er bara hur snabbt man kan bli totalt indragen med hot och diverse krångel i kriminalitet. Hon jonglerade detta i kombination med att inte avslöja sig själv och ett TV team som inte godkände några brott. Det måste bli en väldigt utsatt situation.
Citera
2024-07-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Min teori var att hon under tiden hon var undercover hamnade i lägen som blev allvarliga och potentiellt farliga som krävde att hon gjorde saker som TV teamet inte skulle sagt OK till. På så sätt kan hon hamnat djupare i det hela än vad hon tänkt och relationen till "wassem" kan ha kommit till för att rädda hennes eget skinn.

Tänk er bara hur snabbt man kan bli totalt indragen med hot och diverse krångel i kriminalitet. Hon jonglerade detta i kombination med att inte avslöja sig själv och ett TV team som inte godkände några brott. Det måste bli en väldigt utsatt situation.

Ja det kan vara så.
Jag håller med om att det måste vara en svår sits att jobba undercover så länge utan att få göra något kriminellt. Det verkar ju misstänksamt.
Citera
2024-07-08, 09:50
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool

Hon är en riktig liten golarhora. Hoppas Fasar klipper henne.
Citera
2024-07-08, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Hon är en riktig liten golarhora. Hoppas Fasar klipper henne.

Fasar må vara labil o galen men han sa en sak efteråt som varit i nyheterna, och det är att hon är en myttoman och bedragare. Vilket jag håller med om. Hon ljuger hela tiden. Och har nog alltid varit sådan. Men ja, hon är duktig på att connected och tvätta pengar. Men oavsett myttoman. Fasar är galen men ärlig. Amira är en lögnerska och pissar ner på alla. Hon kommer aldrig kunna komma tillbaka efter detta oavsett… om hon nu skyddar tyngre kriminella så ser dom hur hon fungerar och kommer själva vara försiktiga med hon. När dom är färdiga med sina mål via henne så kommer dom tysta ner henne också. Vad ska dom med henne till när hon är slutkörd i det offentliga och yrkesliv… Mitt råd till Amira är; ta med dig ungen, flytta hem till Bosnien och lev i ro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in