2024-07-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Varsegod, Tyckte den var riktigt intressant, vad tyckte du?

Fick till och med tillverka egna subs så man ska begripa vad de säger, förståndshandikappad-danska är var jag får dra gränsen för mina språkliga färdigheter. Jag tyckte väl att det går nog till ungefär som det gör här, dvs man vill inte bli dömd till rättspsykiatrisk vård varken som sjuk i huvudet på riktigt eller genom mygel för riktiga busar för de kan bokstavligen hålla dig där för evigt om du skulle göra dig ovän med överläkaren.

Det var MINST fem år av skötsamhet till att börja med, vilket de flesta av de här lirarna givetvis inte klarar av, sen kunde man bli uppgraderad till steg två och därmed närmare en frigivning ut till samhället sen började han prata om steg 3, 4, 5, 6.. 7 och hur det blev en "ond cirkel" vilket satte de här människorna i total hopplöshet så tro fan att det inte blir så mycket skötsamhet. Den tjocka herren med mysbyxorna tänkte jag först att ähh, kan du inte bara bete dig som folk och inte vara så hotfull och aggressiv och gapa på alla hela tiden, lappa till personalen han tyckte om nämndes väl med, men sen när jag förstod att han antagligen lackat efter att mer eller mindre förstått att det blir livstid för honom i det där råtthålet så kan jag begripa att han går runt och är en surfitta all vaken tid.

Många klassiska danska missbrukare hade de där iallafall, hemmagaddade med hårdrockstishor, 40 cigg om dagen, tjack och 20 öl sen tolv års ålder skapar det extra skimret som deras svenska diton inte har, hygget har tagit över fullständigt.
Citera
2024-07-05, 02:19
Medlem
Blackdollkillers avatar
Så, nu har jag med plöjt igenom denna serien. Kollat lite i tråden med, men där är några frågetecken som någon kanske kan hjälpa mig med som jag inte hittar i tråden.
Det är mycket märkligt att hon fortfarande finns för det första i livet, men främst att hon inte gått under jorden för längesedan? Eller har hon det? Den oreda hon ställt till det med för Danmarks kriminella, så borde hon stuckit direkt när det började bränna golare? Eller har hon gått under jorden?
Jønke är en smart jävel den, han har nog luktat sig till rutten fisk på långt håll. Frågan är bara hur hon kan bli upphämtad utanför TV2 av sin ”kille”, oavsett om hon ljugit ihop nåt för honom så är det ju big No No att ha kontakt med tv så.
Sen fattar jag verkligen inte vad HA ska med en sådan kille till som han pakistaniern? Alltid tyckt att HA har liiite mer puts och kvalité på sina medlemmar - även om det med är busar in i benmärgen.
Citera
2024-07-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.griffin
Med risk att få hela flashback över mig. Men det är en sak som slår mig, detta är inspelat som en TV-serie och förväntas säljas till andra TV-kanaler.

Så, hur mycket är ”tillrättalagt” för att väcka uppseende och hur mycket är ”fakta”?

Det var min första tanke med. Har iofs bara sett 10-15 minuter. Men nånting säger mig att det inte är på riktigt. Att nån har skrivit ett spännande manus, och så spelar man in den som en dokumentär. Tappade lite intresset där. Men ska ge den en chans.
Vad vet man om advokaten?
Citera
2024-07-06, 01:58
Medlem
Lite märkligt och skådesperlaraktigt är det nog, hon borde blivit fimpad på studs, det känns tillrättalagt.
Citera
2024-07-06, 09:30
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Nu har jag sett alla avsnitten.
Tycker inte att det var så mycket att se, blöjkriminella pundare som inte kunde betala skulder på några 100k och verkade harmlösa när dom måste gömma sig bakom advokater när tv2 konfronterar dom.
När dom ringde upp alla på slutet, varför kontaktade dom inte Lise Roulund?
Amira såg ut som zigenare och uppförde som sig som en, dvs helt opålitlig.
Hennes dubbelspel och att danska underrättelsetjänsten hade stenkoll på henne var det som var intressantast.
Hon fick 30.000 i månaden för att jobba som mullvad.
Mest förbannad blir man att våra myndigheter tillåter kriminella att fuska till sig våra skattepengar utan någon tar ansvar, förstår varför folk inte vill betala skatt.

Alltså den feta Malm snackade om att han hade 4 flaskor champagne hemma som kunde uppbringa 20,000 när de behövde ynka 45,000 för Dyhrs arvode. Men Malm sa tidigare att han lyfte över en miljon i covid-bedrägeri. Uppenbarligen ett jävla massa snack, och han hade inga pengar öht. Vem har inte 45,000 som 38 åring? PINSAMT.

Amira... Alltså hon framstår som en person med grav aspbergers och noll sofistikation. Frågorna hon ställer till alla parter visar på hur låg nivå hennes tidigare scam-karriär bestått av. Hon är typen som ber om insättning på klient-konto och sen sticker. Liknande Iraniern i västra hamnen i Malmö. Ingenting hon diskuterade eller var delaktig i var sofistikerat eller begåvat. Till skillnad från Dyhr, som uppenbarligen varit väldigt vass med att tänja påm gränserna inom konkursförvaltning. Dock sjukt att han kände sig så bekväm att raljera som han gjorde. Samt vara så rakt på sak. - Om han ville värva klienter så räcker det att säga att jag kommer göra allt jag kan inom lagens gränser. Kriminella fattar att han kommer göra mer än så, annars blir det ingen repeat business.
Citera
2024-07-06, 10:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Alltså den feta Malm snackade om att han hade 4 flaskor champagne hemma som kunde uppbringa 20,000 när de behövde ynka 45,000 för Dyhrs arvode. Men Malm sa tidigare att han lyfte över en miljon i covid-bedrägeri. Uppenbarligen ett jävla massa snack, och han hade inga pengar öht. Vem har inte 45,000 som 38 åring? PINSAMT.

Amira... Alltså hon framstår som en person med grav aspbergers och noll sofistikation. Frågorna hon ställer till alla parter visar på hur låg nivå hennes tidigare scam-karriär bestått av. Hon är typen som ber om insättning på klient-konto och sen sticker. Liknande Iraniern i västra hamnen i Malmö. Ingenting hon diskuterade eller var delaktig i var sofistikerat eller begåvat. Till skillnad från Dyhr, som uppenbarligen varit väldigt vass med att tänja påm gränserna inom konkursförvaltning. Dock sjukt att han kände sig så bekväm att raljera som han gjorde. Samt vara så rakt på sak. - Om han ville värva klienter så räcker det att säga att jag kommer göra allt jag kan inom lagens gränser. Kriminella fattar att han kommer göra mer än så, annars blir det ingen repeat business.
Malm var ju medveten om att hans konton kunde frysas när som helst. Jag tror att han fattade misstankar när det inträffade och att han kände att hela situationen var märklig och därför låtsades att han inte hade några kontanter undanstoppade. Fast säker kan man ju inte vara, förstås. Han är stolt över sin "bluff-fakturafabrik" som uppenbarligen inte tål en granskning av myndigheterna.

Journalisterna som gick igenom alla kartongerna hittade bluff-fakturor till ett värde av 20 miljoner danska kronor. Ingen jättesumma direkt.
Citera
2024-07-06, 12:14
Medlem
Rastapunxs avatar
Har följt tråden och tillslut sätt serien.
Måste säga att hon imponerar.
Hon trollade hela skiten och gick ifrån som vinnare.
Hela produktionen var nog lika infiltrerad som säkerhetsfirman de anlitade.
Hon skyddade sig själv när hon insåg att det var kört och gjorde det bästa av situationen.
Problemet för Danmark är att både myndigheterna och säkerhetsföretagen styrs eller är infiltrerade av kriminella.
Citera
2024-07-06, 23:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbolink
Jag tror att Amira kommer bli plockad. Hur dum får man vara som golar ner alla runtomkring helt öppet?

Om hon lyckas fly landet, någonstans långt bort. Byta namn, utseende, osv så är hon nog säker. Hon kommer dock aldrig kunna vandra öppet i Danmark dock. Inte heller Sverige, Tyskland, osv.

Jag tror att hon tillslut väljer att sammarbeta med danska polisen. Ger dem all information om alla som hon någonsin arbetat med. Sen går hon in i ett vittnesprogram och de skickar iväg henne långt bort. Efter några år slutar de som är ute efter henne leta. De går vidare. Så länge hon inte återvänder till Danmark.
Citera
2024-07-06, 23:57
Medlem
Hon(Amira) måste retat upp en hel del, ja. Med tanke på att hon också har barn, så fattar jag inte hur hon vågar.
Även flera av dom andra kriminella som var med(bl.a. Fasar), har väl barn?
En grej om man endast utsätter sig själv för risk. Grovt gängkriminella verkar ju inte dra sig för att ge sig på anhöriga och släktningar i vissa fall.
Citera
2024-07-07, 00:34
Medlem
James.Fjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculker
Hur ska jag veta det? Men för min del får gärna Uppdrag Granskning eller annan svensk TV-produktion göra en liknande avslöjande dokumentär. Skulle vara intressant att se vilka fiskar som fastnar i det nätet.
Det skulle dom aldrig våga eftersom det är på riktigt.
Svenska fega journalister infiltrerar på sin höjd ett demokratiskt valt parti, och hittar sedan på ett eget passande narrativ.
Citera
2024-07-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Nu har jag sett alla avsnitten.
Tycker inte att det var så mycket att se, blöjkriminella pundare som inte kunde betala skulder på några 100k och verkade harmlösa när dom måste gömma sig bakom advokater när tv2 konfronterar dom.
När dom ringde upp alla på slutet, varför kontaktade dom inte Lise Roulund?
Amira såg ut som zigenare och uppförde som sig som en, dvs helt opålitlig.
Hennes dubbelspel och att danska underrättelsetjänsten hade stenkoll på henne var det som var intressantast.
Hon fick 30.000 i månaden för att jobba som mullvad.
Mest förbannad blir man att våra myndigheter tillåter kriminella att fuska till sig våra skattepengar utan någon tar ansvar, förstår varför folk inte vill betala skatt.

Blöjkriminella pundare?
Det involverade ju någon toppadvokat, en "stark man" som ägde en halv kommun medan han penningtvättade, stora byggföretag som fick sitt avfall bortkört av organiserade kriminella, multikriminella som undkom straff genom manipulation, och några högt uppsatta inom MC-gäng.
Förutom att man fick se hur statligt anställda var uppenbart korrupta och hur Skatteverket har hål som miljarder kronor slinker genom.

Du kanske borde se serien en gång till. Hur mycket begär du? Gudfadern som kommer genom dörren hand i hand med statsministern?

Faktiskt har jag själv sett några av avsnitten två gånger, vilket jag kan rekommendera.
Citera
2024-07-07, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackdollkiller
Så, nu har jag med plöjt igenom denna serien. Kollat lite i tråden med, men där är några frågetecken som någon kanske kan hjälpa mig med som jag inte hittar i tråden.
Det är mycket märkligt att hon fortfarande finns för det första i livet, men främst att hon inte gått under jorden för längesedan? Eller har hon det? Den oreda hon ställt till det med för Danmarks kriminella, så borde hon stuckit direkt när det började bränna golare? Eller har hon gått under jorden?
Jønke är en smart jävel den, han har nog luktat sig till rutten fisk på långt håll. Frågan är bara hur hon kan bli upphämtad utanför TV2 av sin ”kille”, oavsett om hon ljugit ihop nåt för honom så är det ju big No No att ha kontakt med tv så.
Sen fattar jag verkligen inte vad HA ska med en sådan kille till som han pakistaniern? Alltid tyckt att HA har liiite mer puts och kvalité på sina medlemmar - även om det med är busar in i benmärgen.

Ja hon gick under jorden. Det har stått i alla artiklar om serien.

Jag är också lite undrande till hennes koppling med Wassem. Särskilt efter att jag såg avsnitten andra gången.
TV teamet kollar ju upp honom. Då måste de ha insett att han inte hette Wassem. Och Amira var uppenbart orolig på riktigt efter deras första möte tillsammans. (Om hon inte är extremt bra på teater)
Vad jag tänker är att Amira ju var undercover i nära två år. Under den tiden kan hon ha påbörjat relationen med Wassem.

Varför hon först ställde upp, för att gola ner alla, och sen spelade dubbelspel för att även bränna sina chanser hos TV, är däremot en gåta. Pengar? Kanske hon ville hålla uppe förtroendet i den undre världen genom att fortsätta med det olagliga?

Kanske hon ville sätta dit vissa gamla kontakter? Trots allt var nästan alla hon satte dit etniska danskar, utom då Fasar, men Fasar är så mentalt labil att ingen verkar stå bakom honom. När han stod och bankade utanför hennes port lyckades hon ju lösa det på egen hand genom ett telefonsamtal.

Hon kan ha kört dubbelspelet med folk som hon inte ville sätta dit, de mer tungt kriminella hon var rädd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in