Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Det där luktar sensationsjournalistik.
Hanö är inte alls den mätstation som ligger närmast Kivik. Tvärtom ligger Hanö en bra bit ifrån Kivik och dessutom en liten bit ut till havs.
Det finns en mätstation betydligt närmare, nämligen den i Skillinge.
Nu är det dock så att i Skillinge uppmättes inga vindar över 15m/s den aktuella eftermiddagen. Vilket jag redan påpekat.
Så att antyda att det skulle blåst 25m/s i Kivik bara för att den byvinden registrerats till havs 5 mil bort är helt befängt, när en mätstation vid kusten 15 km bort registrerat som mest 14.6m/s vid tiden för olyckan.
Nu är det ju onekligen så att det har blåst en hel del i Kivik, och det kan säkert de som var där vittna om. Men 25m/s har det nog inte blåst, och det räcker säkert gott med kuling 14-16m/s för att välta ett sådant där (ursäkta, men) ruckel till stånd.
Fast i Skillinge blåste det inte stormbyar och kom inga plötsliga kastvindar i den magnituden som i Kivik den eftermiddagen alls så hur skulle mätstationen då kunna mäta upp det?
Det blåste, men ”inte värre än vanligt” enligt släkt och vänner som bor utspritt över hela byn men inte bevistade årets marknad.
Det blåser alltid i Skillinge, mer eller mindre (ett sk ”blåsehull”).
Men när senare
samma åskväder passerade mätstationen i Hanöbukten mättes det vindar upp till 25m/s.
Eller som det står i artikeln;
Citat:
Enligt SMHI kan kraftiga fallvindar uppstå i samband med att åskväder passerar. Det finns inga mätstationer i Kivik men när samma åskväder passerade över Hanöbukten uppmättes 25 meter i sekunden i byarna, det vill säga stormstyrka.
Som sagt, vi som var där har vittnat om den plötsligt starka vinden, både här och i media, det är inget vi hittar på.
Nu orkar jag inte ens tjafsa om det mer.
Vi som var på plats vet vad vi var med om, vilket ledde till att en man tragiskt miste livet.
Ni andra får fortsätta spekulera, tack för mig
Edit;
Citat:
Vindby eller vindstöt är när vindhastigheten höjs kortvarigt för att sedan sänkas igen. En vindby varar normalt i några sekunder, och omslagen kan vara hastiga. Vid rapportering av högsta vindby avses den högsta hastighet som uppmätts med vindmätare. Vindbyns hastighet kan vara två till tre gånger kraftigare än medelvindhastigheten.
Enligt wiki.