2024-07-07, 09:28
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Om ett spel är svårt på riktigt så finns det inget sätt att fuska eller göra det lättare, och det går inte heller alltid att klara det med träning och envishet då, om man inte har den skicklighet som krävs i övrigt. Trots att spelet är rättvist och fiender och så vidare följer samma mönster varje gång. Typ flera av spelen jag nämnde är till stor del trial and error, men där det ändå är väldigt svårt att lära sej mönstren och att utföra allt rätt. De övriga är lite mer slumpmässiga och då handlar det mer bara om ren skicklighet. I F-Zero GX till exempel så får motståndarna orättvisa fördelar på de högre svårighetsgraderna och i storymode, men är man tillräckligt bra så klarar man det ändå.

Spel som enbart är frustrerande, orättvisa och slumpmässiga skulle jag inte kalla svåra, utan skulle snarare kalla dem för obalanserade, buggiga och dåligt programmerade.

Elden Ring tycker jag är ett rätt casual och avslappnad spel. Det finns en massa sätt att göra det svårare om man vill, men det ser jag själv ingen anledning till eftersom jag inte har tålamod att dö ett dussin gånger på en boss, så att bara spela normalt känns balanserat för mej.

Gjorde nyligen DLCn för tredje gången på en ny karaktär där jag använde ett colossal sword, och gick in i DLCn vid level 85, för rushade dit och skippade Leyndell etc, och det gick trots det ändå lika fint och jag klarade fortfarande alla bossar inom 5 försök och så vidare, utan att behöva stanna och grinda. Var rentav lättare på sätt och vis eftersom det gick att få stagger på fiender som jag hade problem med innan, tack vare ett tyngre vapen.

4000 runor är ingenting, det kan man få på nån sekund från att döda en vanlig fiende senare i spelet. Level 24 är tillräckligt för att gå till Stormveil castle och döda bossen där så att du kan fortsätta, och du kan alternativt även utforska mer och döda fler bossar och levla upp ytterligare av runorna du får från det. Att springa runt i cirklar och grinda de svagaste fienderna i spelet vid level 24 är bara slöseri med tid.

Inte en chans i världen att jag klarar första bossen på level 24. Det räcker att bossen får in 2 träffar så är jag död.

Jag skulle behöva vara minst runt level 50 för att klara ut den bossen om ens det räcker. Skulle behöva vara på vigor 40 (20 nu) och endurance 15 (10 nu) alltså minst 24 levels upp ifrån nu. Och även en bättre armor + mer str så jag är mer skyddad. Så level 50+ för att ha en 50/50 chans.

Även om jag skulle haft 100 HP flaskor hade jag ändå inte klarat ut bossen för det finns aldrig någon tid att använda flaskor i detta spelet när det är överdrivet aggresiva fiender (bossar)
Citera
2024-07-07, 09:33
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Har du levlat massa på Faith och mind?
Gör spelet lite enklare i början annars, skaffa Bloodhound Fang från minibossen i Evergaolen som ligger ganska nära där du startar, syd-öst typ. Ordna stats så du kan köra med den, str 18 och dex 17, sen lägger du bara allt på vigor och end ett tag. Tvåhanda skiten och smält fiender. Ha bara HP-flaskor. Det kommer göra spelet roligare och enklare i början. Du kan bygga en faith Build senare ändå.
Har du varit nere på södra ön? Finns en borg där man kan börja med också samt en del att utforska.

Nej jag har bara levlat vigor från 10 till 20 och str från 12 till 16. Str levla jag bara för att kunna använda brass shield och bonus var ju bättre skydd mot fiender. Ska kolla upp ditt tips där. Men då har jag nästan str klart till 18 vilket är bra. Behöver bara levla två level till str och sedan bara köra allt på dex för dex är 12.

Ska kolla upp var den minibossen är någonstans. Problemet är oftast att inte ha tid att använda hp flaskor även om jag har hp uppe. Jag hitta en röd riddare norra delarna på kartan fick ner halva hans liv, ger det något bra? Han står utanför ett slott norr

Har varit södra, syd öst var som en plattform där. Är det där bossen är? Såg ut som elektriska ormar runt plattformen men red bara förbi
Senast redigerad av Magica-Lazio 2024-07-07 kl. 09:36.
Citera
2024-07-07, 09:50
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Nej jag har bara levlat vigor från 10 till 20 och str från 12 till 16. Str levla jag bara för att kunna använda brass shield och bonus var ju bättre skydd mot fiender. Ska kolla upp ditt tips där. Men då har jag nästan str klart till 18 vilket är bra. Behöver bara levla två level till str och sedan bara köra allt på dex för dex är 12.

Ska kolla upp var den minibossen är någonstans. Problemet är oftast att inte ha tid att använda hp flaskor även om jag har hp uppe. Jag hitta en röd riddare norra delarna på kartan fick ner halva hans liv, ger det något bra? Han står utanför ett slott norr

Har varit södra, syd öst var som en plattform där. Är det där bossen är? Såg ut som elektriska ormar runt plattformen men red bara förbi

Ja det är rätt ställe. Finns flera såna här och var, ser likadana ut med såna ”ormar”.

Du tycker väl bara på en knapp för att använda flaskorna? Man får backa snabbt och använda typ, alternativt paniktrycka lite

Känns som du lagt en del poäng på annat iom att du är lvl 24? Men gå runt och röj lite så du kan använda svärdet. Du kan skita i sköld då också. Vet inte om du hittat turtle talismanen som gör att din staminamätare fylls på snabbare, den är bra. Även den som ger extra på hopp-attacker är grym men den ligger inne i Stormveil. Finns en som ger bonus för charge attacks också som kan vara bra.

Tror inte den riddaren ger ngt speciellt, det är väl en ”invader” om jag minns rätt.
Citera
2024-07-07, 10:00
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ja det är rätt ställe. Finns flera såna här och var, ser likadana ut med såna ”ormar”.

Du tycker väl bara på en knapp för att använda flaskorna? Man får backa snabbt och använda typ, alternativt paniktrycka lite

Känns som du lagt en del poäng på annat iom att du är lvl 24? Men gå runt och röj lite så du kan använda svärdet. Du kan skita i sköld då också. Vet inte om du hittat turtle talismanen som gör att din staminamätare fylls på snabbare, den är bra. Även den som ger extra på hopp-attacker är grym men den ligger inne i Stormveil. Finns en som ger bonus för charge attacks också som kan vara bra.

Tror inte den riddaren ger ngt speciellt, det är väl en ”invader” om jag minns rätt.

Nej allt jag har levlat är bara vigor och str. Jag startade som level 10 på confessor. Vigor är för confessor 10 vid start och str är 12 vid start.

Vigor: 20 (levlat 10)
Mind : 13 (inte levlat)
Endurance: 10 ( inget levlat)
Strength: 16 (levlat 4)
Dexterity: 12 (inget levlat)
Intelligence: 9 (inget levlat)
Faith: 14 (inget levlat)
Arcane: 9 (inget levlat)

Trycker på en knapp för att använda flaskorna men det tar ju fan en evighet för gubben att dricka hp flaskan då antingen avbryts det för fienden får in en träff eller så dricker han men så får fienden in en träff, ska prova den där minibossen har en grace precis i närheten där så är smidigt
Citera
2024-07-07, 10:08
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Nej allt jag har levlat är bara vigor och str. Jag startade som level 10 på confessor. Vigor är för confessor 10 vid start och str är 12 vid start.

Vigor: 20 (levlat 10)
Mind : 13 (inte levlat)
Endurance: 10 ( inget levlat)
Strength: 16 (levlat 4)
Dexterity: 12 (inget levlat)
Intelligence: 9 (inget levlat)
Faith: 14 (inget levlat)
Arcane: 9 (inget levlat)

Trycker på en knapp för att använda flaskorna men det tar ju fan en evighet för gubben att dricka hp flaskan då antingen avbryts det för fienden får in en träff eller så dricker han men så får fienden in en träff, ska prova den där minibossen har en grace precis i närheten där så är smidigt

Är inte det bara 14 levels isåfall du har levlat?

Det står även en sån där staty man får börja vid om man dör nära plattformen. Dessutom hamnar dina runor utanför om du dör där inne. Alltså inget att förlora!
Citera
2024-07-07, 10:21
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Är inte det bara 14 levels isåfall du har levlat?

Det står även en sån där staty man får börja vid om man dör nära plattformen. Dessutom hamnar dina runor utanför om du dör där inne. Alltså inget att förlora!

Det står att jag är på level 24 på min gubbe men ja jag har bara levlat 14. Dom räknar väl med vad man starta vilken level. Alla builds har ju så att säga en start level så det är 10 start för mig + 14 jag levlat upp.

Jag provade bossen fått ner halva hälsan på den. Det som är bra med den är att den svaga punkten är "light" läste jag och jag har den där "light" ash of war vad den nu heter exakt så en träff tar jäkligt mycket skada på bossen. Problemet är att han är dampig
Citera
2024-07-07, 10:41
Avstängd
Citat:
Känns som jag bara stampar runt och grindar på samma ställen hela tiden för att levla upp nu är jag level 24 men jag har inga som helst mål att sträva efter heller, springer bara runt ingenmansland.

Undvik att grinda i det här spelet, det är garanterat slöseri med tid.. Du kommer märka när du kommit en bit in sedan hur mycket tid du har förlorat bara för att du försökte grinda levels nu i början!

I början får man nästan noll till ingen exp.

Det rätta sättet att få en stor mängd exp.. Det är att ta sig igenom en karta och döda alla mobsen där. Du får ungefär lika mycket exp igenom att ta dig igenom en karta och döda allt, som du får sen för slutbossen i det där området. Så låt säga att du kämpar igenom ett område, du får ihop 20k, då får du ungefär samma siffra även på bossen sedan. Det blir rätt många levlar.

Sen om du vill levla riktigt fort, så är dessa saker dina bästa vänner..

https://i.imgur.com/6wznixF.jpeg

Pinnen där.. Den gör så att du kan bli summoned till någon annans värld. Hjälper du dem med området och sen avslutar med bossen kommer man jämnt hem med en riktigt stor hacka.. Det är smidigare än att farma ensam, och skulle det vara så att du dör, får du även behålla allt..

Jag rekommenderar att lägga den vid bossen.. Hjälpa folk att klara den några gånger så du kan levla upp samtidigt som du lär dig hur han funkar. Och när du har lärt dig bossen, levlat lite och känner att du är redo, då ger du dig på bossen själv och går vidare efter ensam.

Den här är också lika viktig. Det är den pinne du trycker på för att visa spelet att här vill du bli summonad för att kunna hjälpa någon annan..
https://i.imgur.com/COK67lA.jpeg

Har du aktiverat den i en massa grottor och katakomber nu medans du har utforskat? Då borde du öppna upp din karta och stänga av alla dom. Så att du enbart blir summonad vid bossen.. Då katakomber och vissa grottors ansamling av experience är skitlågt emot allt annat.. Och speciellt just dom i början.. Du får typ 2500 för en boss där.. Du får 20 000 för en lord.

Så nej.. I det här spelet finns det inget "grinda samma område" om och om igen bara för att levla om du inte hittar någon mega bugg någonstans. Är roligare och mer givande att ge sig ut på äventyr med andra.
Senast redigerad av vildhane 2024-07-07 kl. 10:47.
Citera
2024-07-07, 10:51
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Det står att jag är på level 24 på min gubbe men ja jag har bara levlat 14. Dom räknar väl med vad man starta vilken level. Alla builds har ju så att säga en start level så det är 10 start för mig + 14 jag levlat upp.

Jag provade bossen fått ner halva hälsan på den. Det som är bra med den är att den svaga punkten är "light" läste jag och jag har den där "light" ash of war vad den nu heter exakt så en träff tar jäkligt mycket skada på bossen. Problemet är att han är dampig

Ah, så kanske det är! Kommer inte ihåg början så noga.

Ja Bloodhound är lite dampig så man får försöka ta det lugnt och attackera när man har läge. Jag tror jag slaktade honom rätt enkelt med det där större svärdet man hittade i det första campet.
Tror t.o.m du kan få en medhjälpare till den fighten men du får nog googla hur man gör det då jag själv aldrig testat.
Citera
2024-07-07, 12:03
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Inte en chans i världen att jag klarar första bossen på level 24. Det räcker att bossen får in 2 träffar så är jag död.

Jag skulle behöva vara minst runt level 50 för att klara ut den bossen om ens det räcker. Skulle behöva vara på vigor 40 (20 nu) och endurance 15 (10 nu) alltså minst 24 levels upp ifrån nu. Och även en bättre armor + mer str så jag är mer skyddad. Så level 50+ för att ha en 50/50 chans.

Även om jag skulle haft 100 HP flaskor hade jag ändå inte klarat ut bossen för det finns aldrig någon tid att använda flaskor i detta spelet när det är överdrivet aggresiva fiender (bossar)

Mycket i spelet när det gäller bossar ska man lära sig moves och ducka när det behövs osv. Finns ju speedruns där folk klarar bossar låglvl så allt går det gäller bara ha tålamod i spelet är man för klen så kan man ju lvla och prova senare när man är lite starkare finns ingen anledning rusha bossarna direkt.
Citera
2024-07-07, 12:22
Medlem
Ferhs avatar
Citat:

Det gäller för många senare bossar i spelet, oavsett hur mycket du levlar. HP är till för att man inte ska dö på en träff, och så använder man en flaska när ens HP går ner under 50%.

Om du inte kan rolla för att undvika attacker och inte klarar av att använda en flaska utan att dö så beror det på att du är dålig på timing och trycker på fel knapp vid fel tillfälle, för man tar ingen skada medan man rollar. Bättre att träna och bli bättre på det istället för att försöka överlevla. Om du bär på för mycket gear och rollar långsamt eftersom du har heavy på weight så ta av dej saker så att du kan rolla snabbare så blir det lättare, för det hjälper mer än bättre rustning.

Är man level 24 och summonar sina vargar plus npcn så är det relativt lätt att klara bossen vid ingången till slottet, så länge man får in några träffar och inte träffas av varenda attack, och gärna även har uppgraderat sitt vapen ett par gånger. Rekommenderad normal level för den bossen är mellan level 20-30.

Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Så nej.. I det här spelet finns det inget "grinda samma område" om och om igen bara för att levla om du inte hittar någon mega bugg någonstans. Är roligare och mer givande att ge sig ut på äventyr med andra.

Är man på NG+ och använder wave of gold vid Palace Approach så kan man farma en miljon runor på några minuter, typ.
Citera
2024-07-07, 12:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Är man på NG+ och använder wave of gold vid Palace Approach så kan man farma en miljon runor på några minuter, typ.

Vilket är varför jag skrev "mega bugg"...

Det finns en ännu bättre taktik nu inne i DLC't, där du kan få cirka 60k per 5 sekunder.. Men båda dessa grejerna är i slutet utav spelet.. Jag skriver om de möjligheter man har och den exp man får i början nu..

Dessutom kan jag farma lika mycket poäng i endgame igenom att lägga ner min summon sign, typ 5 gånger. Och då har man dessutom kul och får sig lite träning.
Citera
2024-07-07, 13:10
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Undvik att grinda i det här spelet, det är garanterat slöseri med tid.. Du kommer märka när du kommit en bit in sedan hur mycket tid du har förlorat bara för att du försökte grinda levels nu i början!

I början får man nästan noll till ingen exp.

Det rätta sättet att få en stor mängd exp.. Det är att ta sig igenom en karta och döda alla mobsen där. Du får ungefär lika mycket exp igenom att ta dig igenom en karta och döda allt, som du får sen för slutbossen i det där området. Så låt säga att du kämpar igenom ett område, du får ihop 20k, då får du ungefär samma siffra även på bossen sedan. Det blir rätt många levlar.

Sen om du vill levla riktigt fort, så är dessa saker dina bästa vänner..

https://i.imgur.com/6wznixF.jpeg

Pinnen där.. Den gör så att du kan bli summoned till någon annans värld. Hjälper du dem med området och sen avslutar med bossen kommer man jämnt hem med en riktigt stor hacka.. Det är smidigare än att farma ensam, och skulle det vara så att du dör, får du även behålla allt..

Jag rekommenderar att lägga den vid bossen.. Hjälpa folk att klara den några gånger så du kan levla upp samtidigt som du lär dig hur han funkar. Och när du har lärt dig bossen, levlat lite och känner att du är redo, då ger du dig på bossen själv och går vidare efter ensam.

Den här är också lika viktig. Det är den pinne du trycker på för att visa spelet att här vill du bli summonad för att kunna hjälpa någon annan..
https://i.imgur.com/COK67lA.jpeg

Har du aktiverat den i en massa grottor och katakomber nu medans du har utforskat? Då borde du öppna upp din karta och stänga av alla dom. Så att du enbart blir summonad vid bossen.. Då katakomber och vissa grottors ansamling av experience är skitlågt emot allt annat.. Och speciellt just dom i början.. Du får typ 2500 för en boss där.. Du får 20 000 för en lord.

Med grinda menar jag första campet öster om "the gate". Men där har jag tröttnat rensa campet ger ca 1000 runor så behöver köra igenom campet iaf 3 gånger för att kunna ha tillräckligt med runor för ett levla. Det du skriver om känns lite överkurs för mig haha tack ändå. men jag får nog bara springa runt och döda allting och dör jag själv bara snabbt tillbaka där jag dog så att jag kan hämta upp runorna jag förlora. Fortsätta på samma sätt för så länge man hämtar upp runorna så nollställer man ju så att säga förlusten av runor.

Jag försöker undvika grottor, får klaustrofobi av trånga utrymmen speciellt när det är läskiga fiender som döljer sig bakom hörnet, så vill helst vara så mycket ute i den öppna världen som möjligt
Senast redigerad av Magica-Lazio 2024-07-07 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in