Citat:
Ursprungligen postat av
Emba
Har nu provat detta i några timmar men jag vill kräkas. Spelet känns inte anpassat alla för PC, svårt att röra sig på ett smidigt sätt. Spelet är fult, tråkig gear (hittills) och allmänt konstigt.
Så jävla tråkigt att jag känner såhär när många hyllar det så enormt.
Ska tilläggas att jag aldrig hade spelat ett souls-spel innan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Jag är nu lvl 45 eller nåt och spelar också på PC och har heller aldrig spelat något soulsspel innan.
Tog mig ca 5-10 timmar innan jag började komma överens med saker och ting lite bättre så ge spelet lite mer tid om du fortfarande är sugen efter att ha läst min text.
Tycker rörelserna går helt ok men lösningen för att använda flaskor, knivar, spells och liknande suger hästballe. Inte smidigt och enkelt någon stans.
Grafikmässigt tycker jag spelet ser klart bra ut men redan nu i den tredje eller fjärde världen så känns det som miljön är väldigt repetitiv.
Jag tror det är ett spel som verkligen kräver att man lägger ner enormt mycket tid på just att läsa om varenda pryl man hittar och vad man kan göra med dessa och dessutom finns det ca 40 miljoner av dem och allt går att bygga på olika sätt. Det blir lite för krångligt helt enkelt för att det ska bli riktigt kul för oss casualspelare.
Hela spelet känns även det väldigt repetitivt med ”bossar” i slutet av alla små och stora uppdrag där den ena är värre än den andra som kräver olika taktik och timing för allt och även här krävs det antingen 100 försök eller 20 minuter med olika hjälptexter på nätet eller filmklipp.
Uppdragsdelen i spelet känns även de ofta rätt oklara och man vet inte riktigt vad planen med dessa är alltid mer än att föra personen framåt. Dessutom måste man mer eller mindre memorera alla olika uppdrags mål då det inte finns mer hjälp än ljusstrimmor överallt som bara leder till nästa ljus och nästa boss.
Jag skulle inte ge spelet sån hype som de faktiskt fått utan säga betyg 6/10 max. Jag kommer säkert spela mer men får se om jag satsar på att spela hela vägen till slutet.
Elden Ring var mitt första Souls också och jag har haft extremt många timmar kul hittills även om man emellanåt kan tycka det är
för stort.
Kan väl vara en idé att spela med handkontroll för det första då spelet är gjort för just det.
Sen kan jag faktiskt rekommendera nya att titta någon beginner guide på youtube eller något för att komma igång lite. Samla lite flaskor, tears, vapen osv då mycket känns extremt oklart i början.
Sidequests är bökigt i spelet, man för nästan googla hur man ska göra för att komma framåt då det kan vara stört omöjligt att lösa det själv. Sen är det heller inget krav att göra dom.
Världen ser ganska lik ut i början, men Stormveil-castle, Liurnia of the lakes, Raya Lucaria, Caelid, Mt Gelmir, Leyndell osv bjuder ändå på varierad miljö.
Sen om man är ny och inte vill sitta och nöta 100 ggr på en boss kan man bygga en karaktär som gör spelet enklare. Har kört två olika builds och den senare har jag mer eller mindre gått genom större delen av spelet i easy mode. Har hoppat runt nästan hela spelet med Bloodhound Fang vilken man kan få rätt tidigt in och det är ett vapen som funkar och gör det enklare. Sen är vissa fiender fortfarande jobbiga, Crucible Knights är fortfarande en jävla match osv för min del.
Använder inte heller direkt massa olika föremål osv jag hittar utan man kan komma vidare utan att behöva krångla.
Lite som i The Witcher 3 där man hade 1 miljon olika decoctations (eller vad det hette), använde aldrig nån och klarade ändå spelet liksom.