2024-07-06, 05:41
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajebrasomfan
Har ni problem med en boss så rekommenderar jag er Tyrannicon. Riktigt rolig snubbe som samtidigt gör bra guides på tuben! Har jag väldiga problem med en boss (som en viss Messmer) så söker jag alltid på Tyrannicon.

Ah, du använde inte medhjälparen?

Hornsent och min Mimic tog han typ solo medans jag dodgade runt och undvek attackerna. Att ta han solo kanske skulle bli tufft, han är ju så jävla snabb och missar man en dodge kan det vara kört direkt. Han attackerar ju så jävla snabbt. 2 rappa slag och man är typ död. Värsta jävla heal-punishers jag någonsin varit med om... vilket jävla monster.

Dog i några tappra försök att kalla på Hornsen i mitten av rummet till och med. Enda Ash jag har uppgraderat till +10 är min Mimic Tear och den drar liv istället för mana, en tredjedel av livet typ. Så man kan inte bara knata in och plinga i klockan, då dör du direkt. Men när jag väl fick fram båda medhjälparna gick han ner på några minuter utan att jag tog skada.

Starkt att ta han utan Hornsent ändå. GG
Citera
2024-07-06, 08:34
Medlem
Embas avatar
Har nu provat detta i några timmar men jag vill kräkas. Spelet känns inte anpassat alla för PC, svårt att röra sig på ett smidigt sätt. Spelet är fult, tråkig gear (hittills) och allmänt konstigt.

Så jävla tråkigt att jag känner såhär när många hyllar det så enormt.

Ska tilläggas att jag aldrig hade spelat ett souls-spel innan.
Citera
2024-07-06, 09:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Har nu provat detta i några timmar men jag vill kräkas. Spelet känns inte anpassat alla för PC, svårt att röra sig på ett smidigt sätt. Spelet är fult, tråkig gear (hittills) och allmänt konstigt.

Jag är nu lvl 45 eller nåt och spelar också på PC och har heller aldrig spelat något soulsspel innan.
Tog mig ca 5-10 timmar innan jag började komma överens med saker och ting lite bättre så ge spelet lite mer tid om du fortfarande är sugen efter att ha läst min text.

Tycker rörelserna går helt ok men lösningen för att använda flaskor, knivar, spells och liknande suger hästballe. Inte smidigt och enkelt någon stans.
Grafikmässigt tycker jag spelet ser klart bra ut men redan nu i den tredje eller fjärde världen så känns det som miljön är väldigt repetitiv.

Jag tror det är ett spel som verkligen kräver att man lägger ner enormt mycket tid på just att läsa om varenda pryl man hittar och vad man kan göra med dessa och dessutom finns det ca 40 miljoner av dem och allt går att bygga på olika sätt. Det blir lite för krångligt helt enkelt för att det ska bli riktigt kul för oss casualspelare.

Hela spelet känns även det väldigt repetitivt med ”bossar” i slutet av alla små och stora uppdrag där den ena är värre än den andra som kräver olika taktik och timing för allt och även här krävs det antingen 100 försök eller 20 minuter med olika hjälptexter på nätet eller filmklipp.

Uppdragsdelen i spelet känns även de ofta rätt oklara och man vet inte riktigt vad planen med dessa är alltid mer än att föra personen framåt. Dessutom måste man mer eller mindre memorera alla olika uppdrags mål då det inte finns mer hjälp än ljusstrimmor överallt som bara leder till nästa ljus och nästa boss.

Jag skulle inte ge spelet sån hype som de faktiskt fått utan säga betyg 6/10 max. Jag kommer säkert spela mer men får se om jag satsar på att spela hela vägen till slutet.
Citera
2024-07-06, 10:22
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är nu lvl 45 eller nåt och spelar också på PC och har heller aldrig spelat något soulsspel innan.
Tog mig ca 5-10 timmar innan jag började komma överens med saker och ting lite bättre så ge spelet lite mer tid om du fortfarande är sugen efter att ha läst min text.

Tycker rörelserna går helt ok men lösningen för att använda flaskor, knivar, spells och liknande suger hästballe. Inte smidigt och enkelt någon stans.
Grafikmässigt tycker jag spelet ser klart bra ut men redan nu i den tredje eller fjärde världen så känns det som miljön är väldigt repetitiv.

Jag tror det är ett spel som verkligen kräver att man lägger ner enormt mycket tid på just att läsa om varenda pryl man hittar och vad man kan göra med dessa och dessutom finns det ca 40 miljoner av dem och allt går att bygga på olika sätt. Det blir lite för krångligt helt enkelt för att det ska bli riktigt kul för oss casualspelare.

Hela spelet känns även det väldigt repetitivt med ”bossar” i slutet av alla små och stora uppdrag där den ena är värre än den andra som kräver olika taktik och timing för allt och även här krävs det antingen 100 försök eller 20 minuter med olika hjälptexter på nätet eller filmklipp.

Uppdragsdelen i spelet känns även de ofta rätt oklara och man vet inte riktigt vad planen med dessa är alltid mer än att föra personen framåt. Dessutom måste man mer eller mindre memorera alla olika uppdrags mål då det inte finns mer hjälp än ljusstrimmor överallt som bara leder till nästa ljus och nästa boss.

Jag skulle inte ge spelet sån hype som de faktiskt fått utan säga betyg 6/10 max. Jag kommer säkert spela mer men får se om jag satsar på att spela hela vägen till slutet.

Elden Ring var mitt första Souls också och jag har haft extremt många timmar kul hittills även om man emellanåt kan tycka det är för stort.

Kan väl vara en idé att spela med handkontroll för det första då spelet är gjort för just det.

Sen kan jag faktiskt rekommendera nya att titta någon beginner guide på youtube eller något för att komma igång lite. Samla lite flaskor, tears, vapen osv då mycket känns extremt oklart i början.

Sidequests är bökigt i spelet, man för nästan googla hur man ska göra för att komma framåt då det kan vara stört omöjligt att lösa det själv. Sen är det heller inget krav att göra dom.

Världen ser ganska lik ut i början, men Stormveil-castle, Liurnia of the lakes, Raya Lucaria, Caelid, Mt Gelmir, Leyndell osv bjuder ändå på varierad miljö.

Sen om man är ny och inte vill sitta och nöta 100 ggr på en boss kan man bygga en karaktär som gör spelet enklare. Har kört två olika builds och den senare har jag mer eller mindre gått genom större delen av spelet i easy mode. Har hoppat runt nästan hela spelet med Bloodhound Fang vilken man kan få rätt tidigt in och det är ett vapen som funkar och gör det enklare. Sen är vissa fiender fortfarande jobbiga, Crucible Knights är fortfarande en jävla match osv för min del.

Använder inte heller direkt massa olika föremål osv jag hittar utan man kan komma vidare utan att behöva krångla.
Lite som i The Witcher 3 där man hade 1 miljon olika decoctations (eller vad det hette), använde aldrig nån och klarade ändå spelet liksom.
Citera
2024-07-06, 13:42
Medlem
Kapuffs avatar
Vill du ha ett tips hur man gör med flaskor och skit? Använd din pouch till höger i start menyn.

Där har du 4 snabbtangenter. Med kontroll håller man in triangel och åt något håll på styrkorset. Jag har mounten på styrkors+ner MP flaska åt höger, lanternan åt vänster och min Ash uppåt.

Så, jag har 2 flaskor på quick items, HP flaska och wondrous physick. Det är allt, resten ligger i pungen.

Behöver jag liv och mana samtidigt trycker jag cirkel, triangel+höger styrkors. Tar 2 sekunder.

Sedan triangel+styrkors ner, mountar upp och drar.
Citera
2024-07-06, 13:51
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:

Det beror lite på hur man spelar. Vissa tycker det är kul att bara rida runt och utforska världen. Det bokstavligen kryllar av secrets och skit. Eller som vissa vill bara klara av spelet.

Ju mer grejer som du har att kombinera ju roligare blir det. Det suger röv-piss i början men sedan växer spelglädjen.

Ta det lugnt, rid runt och försök samla på dig alla kart fragment så du har en stor karta att röra dig med.
Senast redigerad av Kapuff 2024-07-06 kl. 13:57.
Citera
2024-07-06, 16:43
Avstängd
Citat:

Jag tyckte precis som du när jag började spela dark souls. Många saker var helt enkelt jävligt jobbiga och konstigt. Dialoger man inte fattade ett dugg av... Men jag insåg också att det finns ett sätt att göra det på som jag bara måste lära mig, så det som lyfte mig igenom det första dark souls var i princip på att jag var nyfiken på vad det är.

Och det var fan det bästa valet jag har gjort. En av de schysstaste spelen jag någonsin har spelat, trotts att grafiken mera påminner om lort...

Nu är detta Elden ring.. Och mitt största problem är att det är så jäkla stort. Det första spelet var mer linjärt, det fanns i princip nästan bara två ställen man kunde gå. Och gick man åt fel håll hamnade man i någon end game dungeon med fiender man inte rår sig på.

Så i dont blame you för att inte gilla Elden Ring.. Men samtidigt är att börja spela Dark Souls och riktigt härda ut skiten bara för att lära sig, ett av de bästa val jag gjort.

Kan tänka mig att Elden Ring är svårare att lära sig också. Dark Souls var så mycket mindre knappar att trycka på, men även det kunde leda till information overload. Jag gissar på att vill man lära sig det här spelet, så gäller det att ha några timmar att kunna sitta ner så att man kan ta det lugnt.
Senast redigerad av vildhane 2024-07-06 kl. 16:47.
Citera
2024-07-06, 21:38
Medlem
Embas avatar
Bra inputs av alla. Förmodligen behöver jag ge det mer tid. Tyvärr är tid en bristvara när man börjar närma sig 40 och annat i livet pockar på.

Känns även som att jag kommer att vilja spela Elden Ring på konsol om jag nu i framtiden försöker mig på detta igen.
Citera
2024-07-06, 21:43
Avstängd
Citat:
Känns även som att jag kommer att vilja spela Elden Ring på konsol om jag nu i framtiden försöker mig på detta igen.

Konsoll är bara slöseri med pengar. Du får ut mera ur en PC. Det räcker med kontroll.
Citera
2024-07-07, 00:09
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Samma här bossarna är det enda som är tydligt var dom är någonstans med pilarna vid grace på kartan. Sidequest måste man memorera de NPC man träffar på vägen och det har jag inte ens orkat ta tag i. Känns som jag bara stampar runt och grindar på samma ställen hela tiden för att levla upp nu är jag level 24 men jag har inga som helst mål att sträva efter heller, springer bara runt ingenmansland.

Vågar knappt heller utforska för sitter jag på runor och stället jag dör på är för svårt så kan jag inte heller hämta tillbaka runorna utan dör och runorna försvinner helt och hållet. Hände mig en gång 1000 runor vilket är skitsamma men många bäckar små händer det regelbundet så blir det många runor som går förlorade. Tycker det är ett dåligt system att runor försvinner när man dör två gånger vilket tar bort nöjet att utforska.

Flaskorna är också ett dåligt system att fippla med, såväl HP som FP borde flaskorna automatiskt användas när man har tillräckligt låg fp eller hp.

Sedan att ju mer man levlar desto mer runor krävs för en ny level gör ju grindandet ännu mer tidsödande. Och just Grinda levels har jag börjar tröttna på nu när jag är level 24 och det börjar närma sig så smått 4000 runor för att levla vilket gör att Grinda runor blir bara mäh då jag vill göra annat, annat som jag inte ens vet vad jag ska göra.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2024-07-07 kl. 00:15.
Citera
2024-07-07, 03:17
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Nja, det finns ju cheese-taktiker (eller rena fusk) att ta till i de flesta spel. Vad jag tycker är så himla bra med EldenRing är att man kan kan klara (i princip) alla fiender med rent och ärligt spel med träning och envishet.

Tillexempel tycker jag svårigheten i "Divinity Original Sin 2" är mycket mer frustrerande och orättvis: det är mer ren slump, man blir ofta överkörd i första draget av fiender med orättvisa fördelar, det är oklart vad man borde ha gjort istället, och sen har man kört in karaktärerna i en återvändsgränd med fel egenskaper och fått slut på farmbara XP... så det känns alltså som man MÅSTE ta till fegspel och cheese för att komma någon vart.

Om ett spel är svårt på riktigt så finns det inget sätt att fuska eller göra det lättare, och det går inte heller alltid att klara det med träning och envishet då, om man inte har den skicklighet som krävs i övrigt. Trots att spelet är rättvist och fiender och så vidare följer samma mönster varje gång. Typ flera av spelen jag nämnde är till stor del trial and error, men där det ändå är väldigt svårt att lära sej mönstren och att utföra allt rätt. De övriga är lite mer slumpmässiga och då handlar det mer bara om ren skicklighet. I F-Zero GX till exempel så får motståndarna orättvisa fördelar på de högre svårighetsgraderna och i storymode, men är man tillräckligt bra så klarar man det ändå.

Spel som enbart är frustrerande, orättvisa och slumpmässiga skulle jag inte kalla svåra, utan skulle snarare kalla dem för obalanserade, buggiga och dåligt programmerade.

Elden Ring tycker jag är ett rätt casual och avslappnad spel. Det finns en massa sätt att göra det svårare om man vill, men det ser jag själv ingen anledning till eftersom jag inte har tålamod att dö ett dussin gånger på en boss, så att bara spela normalt känns balanserat för mej.

Gjorde nyligen DLCn för tredje gången på en ny karaktär där jag använde ett colossal sword, och gick in i DLCn vid level 85, för rushade dit och skippade Leyndell etc, och det gick trots det ändå lika fint och jag klarade fortfarande alla bossar inom 5 försök och så vidare, utan att behöva stanna och grinda. Var rentav lättare på sätt och vis eftersom det gick att få stagger på fiender som jag hade problem med innan, tack vare ett tyngre vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Sedan att ju mer man levlar desto mer runor krävs för en ny level gör ju grindandet ännu mer tidsödande. Och just Grinda levels har jag börjar tröttna på nu när jag är level 24 och det börjar närma sig så smått 4000 runor för att levla vilket gör att Grinda runor blir bara mäh då jag vill göra annat, annat som jag inte ens vet vad jag ska göra.

4000 runor är ingenting, det kan man få på nån sekund från att döda en vanlig fiende senare i spelet. Level 24 är tillräckligt för att gå till Stormveil castle och döda bossen där så att du kan fortsätta, och du kan alternativt även utforska mer och döda fler bossar och levla upp ytterligare av runorna du får från det. Att springa runt i cirklar och grinda de svagaste fienderna i spelet vid level 24 är bara slöseri med tid.
Citera
2024-07-07, 09:26
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Samma här bossarna är det enda som är tydligt var dom är någonstans med pilarna vid grace på kartan. Sidequest måste man memorera de NPC man träffar på vägen och det har jag inte ens orkat ta tag i. Känns som jag bara stampar runt och grindar på samma ställen hela tiden för att levla upp nu är jag level 24 men jag har inga som helst mål att sträva efter heller, springer bara runt ingenmansland.

Vågar knappt heller utforska för sitter jag på runor och stället jag dör på är för svårt så kan jag inte heller hämta tillbaka runorna utan dör och runorna försvinner helt och hållet. Hände mig en gång 1000 runor vilket är skitsamma men många bäckar små händer det regelbundet så blir det många runor som går förlorade. Tycker det är ett dåligt system att runor försvinner när man dör två gånger vilket tar bort nöjet att utforska.

Flaskorna är också ett dåligt system att fippla med, såväl HP som FP borde flaskorna automatiskt användas när man har tillräckligt låg fp eller hp.

Har du levlat massa på Faith och mind?
Gör spelet lite enklare i början annars, skaffa Bloodhound Fang från minibossen i Evergaolen som ligger ganska nära där du startar, syd-öst typ. Ordna stats så du kan köra med den, str 18 och dex 17, sen lägger du bara allt på vigor och end ett tag. Tvåhanda skiten och smält fiender. Ha bara HP-flaskor. Det kommer göra spelet roligare och enklare i början. Du kan bygga en faith Build senare ändå.
Har du varit nere på södra ön? Finns en borg där man kan börja med också samt en del att utforska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in