2024-07-07, 01:48
Medlem
Kan det ha rört sig om fallvind?
Har varit med om det en gång, helt sjukt. Det började blåsa på några sekunder, sen full storm. Trodde träd skulle ramla över bilen och fick parkera på en busshållplats för jag vågade inte köra vidare. Hela bilen skakade. Sen försvann det lika fort som det kom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fallvind

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vindfenomen/tromber-och-fallvindar/fallvindar-1.4090
Citera
2024-07-07, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Precis. Det ända som hände under corona-tiden var att Axels Nöjesfält Mikael Andreasson AB med tillhörande bolag gick i konkurs. Men sonen Kenny startade snabbt 3 nya bolag och kör sin del av Axels Tivoli.

Exakt. Det är så man jobbar. Kör några bolag i konken för att sedan lätt starta upp ett gäng nya dagen efter. Klassiker.
Citera
2024-07-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Det finns inte en mätning som visar på några STORM-vindar, vad folk tycker är irrelevant i sammanhanget. Det är dessutom rimligt att förbereda sig för rätt rejäla vindar. Byggregler säger åtm 18-20m/s i MEDELVIND för en byggnad som tillfälligt ska stå en vecka i juli. Det har inte varit nån jävla kraftig vind i sammanhanget, fattar du trögt?

Exakt.

Är tyvärr inte alla kringresande tivolin som har koll på gällande byggregler. Samt att de finns de som har koll, men som medvetet struntar i det och chanser att köra ändå (för att spara tid, jobb och pengar).
Citera
2024-07-07, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barajagingenannan
Dessvärre var hans anhöriga med och vrålskrek i panik, så hjärtskärande...

Förfärligt.
Citera
2024-07-07, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
En större karusell kostar 4-8 miljoner SEK + moms. Kontant betalning innan den byggs på fabriken.

Det var ovanligt. Varför kan de inte fakturera i efterhand som normala företag?
Citera
2024-07-07, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
För oss alla som faktiskt var där kan jag nog garantera dig att det inte var något vi förväntade oss när vi åkte till marknaden.
Jag har aldrig förväntat mig vindar upp i stormstyrka när jag åkt till Kiviks marknad och skulle det mot förmodan i förväg ändå varnas för detta (oavsett vilket ”event” det gäller) hade jag högst troligt stannat hemma.

Och efter att ha besökt Kivik i 40 år så fann åtminstone jag årets händelse ytterst exceptionell.

Edit; 25 m/s är inte ”hårt”, det är enligt SMHI just storm.

Du får skilja på hastigheten på kastvindar och på medelvindhastighet.

För meteorologer så är storm när medelvindhastigheten är på minst 24,5 meter per sekund.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vind/vad-betyder-olika-ord-om-vind-1.35876
Citera
2024-07-07, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Din kommentar som jag fetat ovan är märklig, eller rent ut sagt korkad. 25m/s är storm och verkligen ingenting som någon (vettig människa) förväntar sig att ett kringresande tivoli skall ha öppet i, det är definitivt "exceptionellt för ett dylikt event" som ett kringresande tivoli.

Som jämförelse - Vid 25m/s stänger Öresundsbron för biltrafik, tågen slutar gå vid 27m/s. Så nej, vid sådana vindar är det ingen som åker karusell. Man får inte ens åka bil över Öresundsbron!

Lägg ner. Det var aldrig storm vid tillfället. Glöm det.
Citera
2024-07-07, 02:57
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Lägg ner. Det var aldrig storm vid tillfället. Glöm det.
Du är inte lite dum i huvudet. Flera personer vittnar om mycket hårda vindar och kastvindar på marknaden. Tror du byggnaden välte av sig själv eller? Om detta hade varnats för av meteorologerna som har ansvar och förutspår vädret så hade mannen förmodligen levt nu eftersom de på marknaden då hade förankrat sina skjul pga HÅRD VIND.
Vad får du ut av att försvara SMHI med näbbar och klor? Du e ju för fan helt störd.
Senast redigerad av Tervull 2024-07-07 kl. 03:01.
Citera
2024-07-07, 03:31
Medlem
Vet vi vem mannen var? Namn?
Citera
2024-07-07, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Du är inte lite dum i huvudet. Flera personer vittnar om mycket hårda vindar och kastvindar på marknaden. Tror du byggnaden välte av sig själv eller? Om detta hade varnats för av meteorologerna som har ansvar och förutspår vädret så hade mannen förmodligen levt nu eftersom de på marknaden då hade förankrat sina skjul pga HÅRD VIND.
Vad får du ut av att försvara SMHI med näbbar och klor? Du e ju för fan helt störd.

Såväl juridiskt som moraliskt, är säkerhet på ett tivoli affärsidkares ansvar, inte SMHIs. Ett nöjesfält har enligt ordningslagen ett tydligt ansvar för säkerheten, det gäller oavsett vindförhållanden, och det gäller även skandalomsusade Axels Tivoli.
Citera
2024-07-07, 05:10
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull

Jag skiter i SMHI men du är löjlig. Det är inte SMHI som har ansvaret för att ett marknadsstånd ska vara säkert för allmänheten, det är helt orimligt. Jobbar du där eller hur kommer det sig att du argumenterar med hjärtat och inte hjärnan? Du skriver som en vettig människa men resonerar inte som en sådan i den här tråden.
Citera
2024-07-07, 05:56
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fc2
Där ser man, vad tror du händer om något år när Bengt andersson från Bengts nöjesfält lägger av, Bengt har ju inga barn som tar över i kombination att Leif e väl 68 eller 69 i dag... Året innan pandemin sa han ju i en interjuv att han var 64 och skulle köra en eller två säsonger till sen pension... Bengt är ju hyffsat stor har ju en avdelning i Sverige samt en i Baltikum, hört nån siffra om 42 ekipage totalt

Han ljög rätt mkt i den intervjun. Har själv sett filmen som ligger ute på youtube. Han har bara denna avdelningen i Sverige.
Tror att han är större än vad han är..
När han lägger av så kan Axels nog vara nöjda. Då blir dom nästan ensamma på marknaden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in