2024-07-06, 22:48
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Det finns inte en mätning som visar på några STORM-vindar, vad folk tycker är irrelevant i sammanhanget. Det är dessutom rimligt att förbereda sig för rätt rejäla vindar. Byggregler säger åtm 18-20m/s i MEDELVIND för en byggnad som tillfälligt ska stå en vecka i juli. Det har inte varit nån jävla kraftig vind i sammanhanget, fattar du trögt?

Just ”storm” vet jag inte, men det var en rätt ”jävla kraftig vind” som kom med regnet.
Det har flera knallar uttalat sig om i media, bl.a här;
Citat:
– Det kom en fruktansvärd kastvind som varade i 30 sekunder. Vi trodde att hela vårt tält och mast skulle ge sig iväg. Vi fick bryta föreställningen.
Hasse Persson säger sig aldrig ha varit med om en sådan typ av vind.
– Inte så stark under så kort tid. Vi fick springa upp och sätta på stöttor för att hålla emot.
Flera andra knallar som YA pratar med bekräftar bilden av en oerhört stark vind under ett kort tidsfönster. Flera fick hålla fast i sina tält så mycket de orkade.

https://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/knalle-beskriver-en-kastvind-han-aldrig-tidigare-varit-med-om-inte-sa-stark-under-sa-kort-tid/

Och även privatpersoner som var på plats har vittnat om detta, precis som vi även är några i tråden som skrivit om det.

Jag har aldrig varit med om dess like tidigare, varken på Kiviks marknad eller i övrigt.

Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert i flera inlägg förutsätter jag att du också var på plats?

Det står också i samma artikel att det saknas mätstationer i Kivik (ang din kommentar att det ”inte finns en mätning..”) men att;
Citat:
när samma åskväder passerade över Hanöbukten uppmättes 25 meter i sekunden i byarna, det vill säga stormstyrka.
Senast redigerad av MissDecibella 2024-07-06 kl. 22:54.
Citera
2024-07-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAH
Jo men de har ju sålt ett bolag för flera 100 milj så inte så konstigt att han kan köpa nya karuseller
Vilket bolag sålde dom?
Citera
2024-07-06, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Just ”storm” vet jag inte, men det var en rätt ”jävla kraftig vind” som kom med regnet.

https://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/knalle-beskriver-en-kastvind-han-aldrig-tidigare-varit-med-om-inte-sa-stark-under-sa-kort-tid/

Och även privatpersoner som var på plats har vittnat om detta, precis som vi även är några i tråden som skrivit om det.

Jag har aldrig varit med om dess like tidigare, varken på Kiviks marknad eller i övrigt.

Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert i flera inlägg förutsätter jag att du också var på plats?

Det står också i samma artikel att det saknas mätstationer i Kivik (ang din kommentar att det ”inte finns en mätning..”) [b]men att;

Ja, då får jag ta dumstruten på. Jag har kollat mätningarna och inte funnit dessa stormbyar. Befann mig i krokarna när vädret passerade men det kan inte ha påverkat på samma sätt just där. 25 m/s i byarna är hårt, men det ligger fortfarande inom vad man kan förvänta sig utan att det är exceptionellt för ett dylikt event. Ska sägas att vinden på Hanö är signifikant högre också pga dess exponering, rimligtvis motsvarar det en byvind runt 20-22 i Kivik.
Citera
2024-07-06, 23:24
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ja, då får jag ta dumstruten på. Jag har kollat mätningarna och inte funnit dessa stormbyar. Befann mig i krokarna när vädret passerade men det kan inte ha påverkat på samma sätt just där. 25 m/s i byarna är hårt, men det ligger fortfarande inom vad man kan förvänta sig utan att det är exceptionellt för ett dylikt event. Ska sägas att vinden på Hanö är signifikant högre också pga dess exponering, rimligtvis motsvarar det en byvind runt 20-22 i Kivik.

För oss alla som faktiskt var där kan jag nog garantera dig att det inte var något vi förväntade oss när vi åkte till marknaden.
Jag har aldrig förväntat mig vindar upp i stormstyrka när jag åkt till Kiviks marknad och skulle det mot förmodan i förväg ändå varnas för detta (oavsett vilket ”event” det gäller) hade jag högst troligt stannat hemma.

Och efter att ha besökt Kivik i 40 år så fann åtminstone jag årets händelse ytterst exceptionell.

Edit; 25 m/s är inte ”hårt”, det är enligt SMHI just storm.
Citera
2024-07-06, 23:27
Avslutad
Citat:
För oss alla som faktiskt var där kan jag nog garantera dig att det inte var något vi förväntade oss när vi åkte till marknaden.
Jag har aldrig förväntat mig vindar upp i stormstyrka när jag åkt till Kiviks marknad och skulle det mot förmodan i förväg ändå varnas för detta (oavsett vilket ”event” det gäller) hade jag högst troligt stannat hemma.

Och efter att ha besökt Kivik i 40 år så fann åtminstone jag årets händelse ytterst exceptionell.

Men du är privatperson och inte arrangör. En vagn ska inte välta på någon till följd av att det blåser på den.

Ska bli intressant att se om arrangören döms till något ansvar...
Citera
2024-07-06, 23:30
Medlem
https://www.hd.se/2024-07-06/dagen-efter-dodsolyckan-affarerna-gar-vidare/

Citat:
Richard hade kommit till marknaden med sin familj på lördagen. Han hörde om olyckan på nyheterna, men det var ingenting som påverkade familjens planer.
– Det kändes ändå tryggt, idag blåser det inte lika mycket.
Familjen har besökt Kiviks marknad i flera år.
– Stämningen är annorlunda idag. Det är lite mer tryckt stämning. Det hade ju varit konstigt om det inte påverkade folk, säger Richard.
Richard och sonen Mino hade kört från Billesholm för att besöka Kiviks marknad på lördagen.

Han berättar att sönerna, sex år gamla, också hade snappat upp nyheten om dödsolyckan. De hade därför frågat sin pappa om de var tvungna att ställa in marknadsbesöket.
– Eftersom det blev så förra året när vi skulle till Gröna Lund – dagen efter Jetline-olyckan, säger han.
Men Richard tyckte det var rätt att Kiviks marknad hade öppet som vanligt dagen efter olyckan med lotterivagnen.

Vad är oddsen ändå att de planerat åka till dödsolycke-parker dagen efter två somrar i rad
Citera
2024-07-06, 23:31
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Men du är privatperson och inte arrangör. En vagn ska inte välta på någon till följd av att det blåser på den.

Ska bli intressant att se om arrangören döms till något ansvar...

Givetvis ska inte vagnen välta, det har jag aldrig skrivit heller?
Men vad jag säger är att det var nog knappast någon där som förväntade sig vindar i stormstyrka.

I intervjun med Hasse (YA-länken i mitt tidigare inlägg) säger han att han aldrig varit med om dess like, och han har jobbat för William-Arnes sedan 80-talet.

Jag själv kan inte heller minnas att det någon gång varnats för storm i samband med Kiviks marknad.
Citera
2024-07-06, 23:45
Medlem
MissDecibellas avatar
Hade det varnats för vindar upp i stormstyrka hade förhoppningsvis även alla knallar varit förberedda och sett till att surra sina tält/bord/lösöre ordentligt.

Det var mycket grejer som slets omkring och kunde gjort skada, bl.a ett helt bord med gräddbullar/godis som flög på folk som stod och sökte skydd för regnet, soptunnor som flög runt osv.

Tror ingen var beredd på vad som utspelade sig på marknaden.
Oerhört tragiskt att mannen avled.
Citera
2024-07-07, 00:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Det står också i samma artikel att det saknas mätstationer i Kivik (ang din kommentar att det ”inte finns en mätning..”) [b]men att;

Det där luktar sensationsjournalistik.

Hanö är inte alls den mätstation som ligger närmast Kivik. Tvärtom ligger Hanö en bra bit ifrån Kivik och dessutom en liten bit ut till havs.
Det finns en mätstation betydligt närmare, nämligen den i Skillinge.

Nu är det dock så att i Skillinge uppmättes inga vindar över 15m/s den aktuella eftermiddagen. Vilket jag redan påpekat.

Så att antyda att det skulle blåst 25m/s i Kivik bara för att den byvinden registrerats till havs 5 mil bort är helt befängt, när en mätstation vid kusten 15 km bort registrerat som mest 14.6m/s vid tiden för olyckan.

Nu är det ju onekligen så att det har blåst en hel del i Kivik, och det kan säkert de som var där vittna om. Men 25m/s har det nog inte blåst, och det räcker säkert gott med kuling 14-16m/s för att välta ett sådant där (ursäkta, men) ruckel till stånd.
Citera
2024-07-07, 00:13
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Hade det varnats för vindar upp i stormstyrka hade förhoppningsvis även alla knallar varit förberedda och sett till att surra sina tält/bord/lösöre ordentligt.

Det var mycket grejer som slets omkring och kunde gjort skada, bl.a ett helt bord med gräddbullar/godis som flög på folk som stod och sökte skydd för regnet, soptunnor som flög runt osv.

Tror ingen var beredd på vad som utspelade sig på marknaden.
Oerhört tragiskt att mannen avled.

Är du helt lobotomerad? Så du menar på fullt allvar att man bara placerar skiten utan ansvar? Jag åkte dit vid 14 för jag visste att det skulle vara kasst väder. Sen stack vi. Missar man det och är efterbliven kan man ju ändå preppa och sätta fast sin utrustning för det är ju trots allt vid havet. Så du menar att man bara förankrar och förebygger olyckor enbart om någon sagt till dig på skarpen?

Din logik är lika med att imorgon tar jag bort bromsarna på min bil och kör förbi en förskola i minst 100 kmh för ingen har sagt att jag kommer behöva bromsa och vara förberedd om ett barn springer ut.... för helv ....
Citera
2024-07-07, 00:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Din kommentar som jag fetat ovan är märklig, eller rent ut sagt korkad. 25m/s är storm och verkligen ingenting som någon (vettig människa) förväntar sig att ett kringresande tivoli skall ha öppet i, det är definitivt "exceptionellt för ett dylikt event" som ett kringresande tivoli.

Som jämförelse - Vid 25m/s stänger Öresundsbron för biltrafik, tågen slutar gå vid 27m/s. Så nej, vid sådana vindar är det ingen som åker karusell. Man får inte ens åka bil över Öresundsbron!
Citera
2024-07-07, 01:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Oj vad skumt! Var så med igår fast möbler lyfte inte men välte.
Måste varit nåt sånt och närheten till havet kanske. Det är verkligen ovanligt med såna kraftiga vindar som uppstår så snabbt. Väldigt lokalt med som du skrev

Skåne/södern har mycket mer öppen yta och vidder än resten av Sverige vilket gör det lättare att ev orkan/tornado kan uppstå...Inte alls lika stora som de på amerikanska slätten såklart , men är ändå lite mer ”slättigt” härnere än resten av Sverige. Var någon meteorolog som sa det för många år sedan
Senast redigerad av Cha-Cha-Boys 2024-07-07 kl. 02:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in