Citat:
Ursprungligen postat av
Bonker
Skydda barnen genom att mörda dem? Kan vara bland det dummaste jag har läst, någonsin.
Sådant har i och för sig hänt. Var ett fall i Malmö - många år sedan nu - då en mormor och en mamma kom överens om att mörda en sexåring och sedan sig själva med stora doser sömnmedel (om jag minns rätt nu, det var någon medicin i alla fall). Detta då de inte kunde skydda flickan från att lämnas till pappan för umgänge, då han förgrep sig på henne sexuellt. De hade uttömt alla lagliga vägar. Sedan vet förstås inte jag, om detta med pappans övergrepp var sant, eller om det var något som mamman och mormodern hade fått för sig... Det bevisades aldrig om jag kommer ihåg rätt nu.
Sedan har det även hänt att djupt deprimerade människor har begått utökat självmord på detta sätt, för att de tänkt att det är bättre för barnen att slippa leva i den här hemska världen (som de ser det, just då, under sin depression). Kan även handla om vanföreställningar och konspirationsteorier: i Tyskland under pandemin var det ett par föräldrar som dödade sina tre döttrar och sig själv, då de vägrat vaccinera familjen, och läst en massa på sidor på nätet som påstod att barnen därför skulle omhändertas och sättas på barnhem. (Tyska barnhem har mycket dåligt rykte än idag.) Men även där måste det ju ha varit någon psykisk skörhet innan, tycker man...
Men det vanligaste vid utökat självmord/familjetragedi, är att det är en hämnd mot den andra föräldern p.g.a. förlorad vårdnadstvist, och det verkar ju ligga närmast till hands i det här fallet i Tollarp, också.