Citat:
Ursprungligen postat av
Natalz2
Det är helt korrekt att kolonialismen i huvudsak var ett liberalt projekt.
Ja. Den ekonomiska tankemodellen är en viktig sak i frågan av marknadsekonomi när man börjar prata om kommunism som motargument till högern. Det är ekonomin man i det sammanhanget syftar på och om det bara finns planekonomi eller marknadsekonomi så finns bara kommunism eller liberalism.i frågan.
Jag är röd och för en blandekonomi men inte efter den här utförsäljning som skett av viktiga samhällsinstutioner. Om jag blir liberal i ekonomin, vilket många röda såklart är efter hur Sverige blivit, så sänker jag garden och ser till mina egna intressen (även om de bara finns i fantasin såsom den gör hos många i högern) och med lägre medkänsla för utsatta grupper.
Jag anser att alla människor oavsett klass, kön, etnicitet, grupptillhörighet och så vidare ska ha samma möjligheter och förutsättningar jämlika varandra. Oavsett vad de heter, ser ut, var de bor eller vilka föräldrarna är. Något som inte speglar verkligheten. Därför har jag alltid varit emot privatisering av mycket och resultaten är kassa. Men den utvecklingen har gynnat kriminella bedragare och rika.
Så ja. Självklart är folk som våldtar välfärden inte ute efter att alla ska få det bra. Och I det ska ni minnas era koloniala rötter vilket är otroligt viktigt då vi alla är inblandad dade i ett modernt slaveri jag som individ knappast kan påverka genom att gå i lump och inte köpa något jag har råd med.
Vi tillhör den koloniala och klasskillnadsskapande ekonomin där människorär olika värda. Dvs hur mycket ni än bråkar, har ni dragit in oss alla i koloniala beteenden.
Problemet med vänstern är inte att de är kommunister utan äckliga verklighetsförvrängre.
Offerkoftor lyfts upp eftersom man vill låtsas att närsamhället lider ett förtryck som inte sker inom vårt eget land. Invandrare, kvinnor och fattiga har aldrig någonsin i ett kolonialt land haft den jämlik vi har. Och beteenden behövs för att skapa skillnader här men hålla oss fattigaste i schack utan att revoltera. Det sker genom att man förflyttat förtrycket till mycket fattiga i amdra länder.
Så nej. Du kan försöka göra en poäng i skillnaden men den existerar inte. Den här ruttna ekonomin handlar om omsättning och det genom konsumtion mer än att bygga lika rätt till alla. Att leva på de svagaste arbeten och tjäna så mycket som möjligt på att göra minst men äga mest.