Jag är rätt försenad till det här fallet; just när det gäller en djupdykning i fupen, efter att ha lyssnat på rättegången.. så tråden är säkert död nu, haha!
Jag har verkligen tagit in alla perspektiv kring fallet, motivet, förhållandet, GM,
hans (rejäla) problem beteenden, ja, och hans kultur/religion inom familjen..
Rätten utgick att detta var 'ett hedersmord' - i stöd av att hans föräldrars (jag tänker mycket på hans mamma nu) krav, kring kulturen och religionen; när det gäller kärleksförhållanden.
GM hattar rätt rejält kring det här motivet i rätten - 'dom skulle förskjuta mig - nej, dom skulle såklart inte förskjuta mig'. Han vill SJÄLVKLART inte tyda på att det kunde ha funnits ett 'hederskrav' i familjen - det hade verkligen krossa det minsta försvaret han - försökte med (i perspektivet av just rättegången).
Jag tänker att det här var
INTE alls 'ett hedersmord'. GM verkar rakt igenom vara en SJUKT själviskt människa - ljuger så mycket han kan till alla andra människor, hittar på saker, skapar 'bevis' för att lura andra mer; för att HAN ska få göra VAD han vill. Sen har vi alla tjejer han låg runt med - när han 'älskade' Saga. Ska få en annan tjej att sparka Sagas mage - sen hota den tjejen när hon inte gör det. Googlar sjuka saker.
JAG TROR SÅHÄR: Saga var hans trygghetstjej - men han ville aaaldrig att hon skulle bli gravid. Han levde sitt bästa liv med att ligga runt med flera olika tjejer, ljuga, hitta på saker, vara mammas pojke på utsidan, osv.
OM ni läser hans mammas förhör igen, om smsen, mellan henne och GM - och faktiskt tänker ur ett läge om att vara rentav en mamma, som vill bara ha koll, oroar sig, misstänksam, kan såklart bli arg, överdriven, hopplös - som har (garanterat, en djup känsla) om att hennes son är långt ifrån en pålitlig, faktiskt fin själ... då får man en annan känsla kring det.
JAG ÄR HELT SÄKER PÅ: GM visste innerst inne - att han kunde ha bara introducerat Saga för sin mamma och berätta om det blivande barnet; helt utan större svårigheter. Dom hade haft ett långt förhållande, han visste hur snäll och omtänksam hon var. Hon var också en väldigt fin och söt tjej.
DET som faktiskt stressade GM var att han VISSTE, OM familjen träffar Saga (och jag är helt säker på att hans mamma skulle tycka hon var en gullig person), så måste han gifta sig med Saga. För det hade garanterat varit mammans enda önskan. MEN han är en utav dom mest själviska personerna som rör sig här i världen - '...låsa ihop mig med EN tjej, bli pappa?' - 'men... JAG då 😭'.
GM hade inte varit den första, i släkten, som hade gift sig med en utanför kulturen.
NEJ - det är fan han det är fel på 🤚🏼
Förhören med hans mamma:
https://web.archive.org/web/20240328115124/https://sveabunkern.files.wordpress.com/2024/03/orebro-tingsratt-b-2686-23-aktbil-145-protokollbilaga.pdf