2024-07-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det är ju väldigt bra om alla ifrån Somalia läser på omkring våran syn på att vi tycker att kvinnan har rätt till sin kropp och det barn hon bär på . Eftersom A* in visste om att hon väldigt gärna ville ha pojken ,så borde han ha insett att han faktiskt dödade två stycken människor .....

Hennes rädsla och insikt i vilken fara sin son var utsatt för ; där och då ,måste ha varit fruktansvärd.

Visst! Svenskar är dock inte bättre. Se på fallet i Linköping.
Citera
2024-07-01, 17:26
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapinugrafbig
Visst! Svenskar är dock inte bättre. Se på fallet i Linköping.
Skillnaden är väl att bland etniska svenskar anses sådant beteende vara bland det värsta tänkbara och leder till livslångt utstötande från den allmänna gemenskapen medan samma beteende i Somalia uppmuntras .

GM handlade helt enkelt i linje med vad hans religion och uppväxtkultur lärt honom vara ett korrekt sätt att lösa personliga motgångar på .
Citera
2024-07-01, 18:57
Medlem
Hade varit intressant att se hur dessa personer ser ut, framförallt brudarna
Citera
2024-07-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Skillnaden är väl att bland etniska svenskar anses sådant beteende vara bland det värsta tänkbara och leder till livslångt utstötande från den allmänna gemenskapen medan samma beteende i Somalia uppmuntras .

GM handlade helt enkelt i linje med vad hans religion och uppväxtkultur lärt honom vara ett korrekt sätt att lösa personliga motgångar på .
Ja, det har du rätt i .
Citera
2024-07-04, 17:50
Medlem
JSpuns avatar
Jag är rätt försenad till det här fallet; just när det gäller en djupdykning i fupen, efter att ha lyssnat på rättegången.. så tråden är säkert död nu, haha!

Jag har verkligen tagit in alla perspektiv kring fallet, motivet, förhållandet, GM, hans (rejäla) problem beteenden, ja, och hans kultur/religion inom familjen..

Rätten utgick att detta var 'ett hedersmord' - i stöd av att hans föräldrars (jag tänker mycket på hans mamma nu) krav, kring kulturen och religionen; när det gäller kärleksförhållanden.

GM hattar rätt rejält kring det här motivet i rätten - 'dom skulle förskjuta mig - nej, dom skulle såklart inte förskjuta mig'. Han vill SJÄLVKLART inte tyda på att det kunde ha funnits ett 'hederskrav' i familjen - det hade verkligen krossa det minsta försvaret han - försökte med (i perspektivet av just rättegången).

Jag tänker att det här var INTE alls 'ett hedersmord'. GM verkar rakt igenom vara en SJUKT själviskt människa - ljuger så mycket han kan till alla andra människor, hittar på saker, skapar 'bevis' för att lura andra mer; för att HAN ska få göra VAD han vill. Sen har vi alla tjejer han låg runt med - när han 'älskade' Saga. Ska få en annan tjej att sparka Sagas mage - sen hota den tjejen när hon inte gör det. Googlar sjuka saker.

JAG TROR SÅHÄR: Saga var hans trygghetstjej - men han ville aaaldrig att hon skulle bli gravid. Han levde sitt bästa liv med att ligga runt med flera olika tjejer, ljuga, hitta på saker, vara mammas pojke på utsidan, osv.

OM ni läser hans mammas förhör igen, om smsen, mellan henne och GM - och faktiskt tänker ur ett läge om att vara rentav en mamma, som vill bara ha koll, oroar sig, misstänksam, kan såklart bli arg, överdriven, hopplös - som har (garanterat, en djup känsla) om att hennes son är långt ifrån en pålitlig, faktiskt fin själ... då får man en annan känsla kring det.

JAG ÄR HELT SÄKER PÅ: GM visste innerst inne - att han kunde ha bara introducerat Saga för sin mamma och berätta om det blivande barnet; helt utan större svårigheter. Dom hade haft ett långt förhållande, han visste hur snäll och omtänksam hon var. Hon var också en väldigt fin och söt tjej.

DET som faktiskt stressade GM var att han VISSTE, OM familjen träffar Saga (och jag är helt säker på att hans mamma skulle tycka hon var en gullig person), så måste han gifta sig med Saga. För det hade garanterat varit mammans enda önskan. MEN han är en utav dom mest själviska personerna som rör sig här i världen - '...låsa ihop mig med EN tjej, bli pappa?' - 'men... JAG då 😭'.

GM hade inte varit den första, i släkten, som hade gift sig med en utanför kulturen. NEJ - det är fan han det är fel på 🤚🏼

Förhören med hans mamma: https://web.archive.org/web/20240328115124/https://sveabunkern.files.wordpress.com/2024/03/orebro-tingsratt-b-2686-23-aktbil-145-protokollbilaga.pdf
Citera
2024-07-04, 19:50
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Jag är rätt försenad till det här fallet; just när det gäller en djupdykning i fupen, efter att ha lyssnat på rättegången.. så tråden är säkert död nu, haha!
Inte alls. Vi väntar med spänning på hovrättsförhandlingen efter semestern.

Citat:
Jag har verkligen tagit in alla perspektiv kring fallet, motivet, förhållandet, GM, hans (rejäla) problem beteenden, ja, och hans kultur/religion inom familjen..

Rätten utgick att detta var 'ett hedersmord' - i stöd av att hans föräldrars (jag tänker mycket på hans mamma nu) krav, kring kulturen och religionen; när det gäller kärleksförhållanden.

GM hattar rätt rejält kring det här motivet i rätten - 'dom skulle förskjuta mig - nej, dom skulle såklart inte förskjuta mig'. Han vill SJÄLVKLART inte tyda på att det kunde ha funnits ett 'hederskrav' i familjen - det hade verkligen krossa det minsta försvaret han - försökte med (i perspektivet av just rättegången).

Jag tänker att det här var INTE alls 'ett hedersmord'. GM verkar rakt igenom vara en SJUKT själviskt människa - ljuger så mycket han kan till alla andra människor, hittar på saker, skapar 'bevis' för att lura andra mer; för att HAN ska få göra VAD han vill. Sen har vi alla tjejer han låg runt med - när han 'älskade' Saga. Ska få en annan tjej att sparka Sagas mage - sen hota den tjejen när hon inte gör det. Googlar sjuka saker.
Håller verkligen med om denna observation. Jag var tveksam till hedersmotivet från början. Expertvittnena på det ämnet var ju heller inte överens om det förekommer hedersmord i just Somalia.

Citat:
JAG TROR SÅHÄR: Saga var hans trygghetstjej - men han ville aaaldrig att hon skulle bli gravid. Han levde sitt bästa liv med att ligga runt med flera olika tjejer, ljuga, hitta på saker, vara mammas pojke på utsidan, osv.

OM ni läser hans mammas förhör igen, om smsen, mellan henne och GM - och faktiskt tänker ur ett läge om att vara rentav en mamma, som vill bara ha koll, oroar sig, misstänksam, kan såklart bli arg, överdriven, hopplös - som har (garanterat, en djup känsla) om att hennes son är långt ifrån en pålitlig, faktiskt fin själ... då får man en annan känsla kring det.

JAG ÄR HELT SÄKER PÅ: GM visste innerst inne - att han kunde ha bara introducerat Saga för sin mamma och berätta om det blivande barnet; helt utan större svårigheter. Dom hade haft ett långt förhållande, han visste hur snäll och omtänksam hon var. Hon var också en väldigt fin och söt tjej.

DET som faktiskt stressade GM var att han VISSTE, OM familjen träffar Saga (och jag är helt säker på att hans mamma skulle tycka hon var en gullig person), så måste han gifta sig med Saga. För det hade garanterat varit mammans enda önskan. MEN han är en utav dom mest själviska personerna som rör sig här i världen - '...låsa ihop mig med EN tjej, bli pappa?' - 'men... JAG då 😭'.

GM hade inte varit den första, i släkten, som hade gift sig med en utanför kulturen. NEJ - det är fan han det är fel på 🤚🏼

Du gör en mycket intressant analys av det möjliga motivet.
Det har framkommit att mamman inte önskade att han var tillsammans med vita tjejer men enligt Somalia-experterna som vittnade så finns inget absolut förbud mot att gifta sig med en kristen kvinna.
Jag tror som du att om han hade presenterat en gravid Saga för föräldrarna så hade de tvingat fram ett omedelbart giftermål och sen hade det varit accepterat om än motvilligt.
I och med att hon väntade en son så kunde ju klanen föras vidare till en ny förstfödd i så fall.
Och som du säger fanns ju någon annan i släkten som hade gift sig med en icke-Somalier utan att bli utstött, så något absolut förbud var där ju inte.

Utöver Am*ns önskan att förbli en fri player så hade han ju också planer på att flytta till Göteborg. Det är oklart hur de planerna hade påverkats av ett barn i sig själv men däremot hade de väl grusats ifall de hade gift sig.
Citera
2024-07-05, 02:12
Medlem
Jag tror att motivet bakom mordet var att Am*n dels inte ville dra skam över familjen och dels att han är oerhört självisk!

Beträffade det förstnämnda framgår det tydligt i polisförhöret med Am*ns lillebror att Am*n ska ha skojat med sin mamma och sagt att "han kanske råkat göra en tjej gravid" varpå mamman ska ha svarat "gå härifrån din lilla skojare" (s.44 Aktbil+145). Det framgår också i chattkonversationerna där Am*n skriver till sin mamma: "Nej wallahi hon är från Karlskoga och är Somalia jag kan skicka bild men du kommer spara o fråga folk, jag träffar inte cadan (vita)...". (s.424 i Aktbil+151).

Beträffande det egoistiska motivet kan jag bekräfta att jag i gymnasiet brukade höra somalier (men även andra invandrare) diskutera sina våta drömmar om vita tjejer, och hur de prefererar dessa över sina egna. Somalier betraktar vita kvinnor som slynor som man enbart ligger med; alltså ingen man skaffar familj med. Am*n tillhörde den skaran som ville fortsätta ligga runt och ABSOLUT inte få barn med en "hora" (en vit tjej). Ska dock sägas att alla invandrare inte har denna mentala störningen (som icke-svensk anser jag att svenska tjejer har högre moral och är mer lämpad att uppfostra ett barn än invandrarkvinnor, framförallt somalier).
Citera
2024-07-05, 12:50
Medlem
JSpuns avatar
När jag läser GMs mammas och pappas förhör (fupen) - specifikt om deras tankar kring kultur/religioner; att GM får såklart träffa någon utanför kulturen, kristna iaf, minst - om något, är bara deras önskan.

Mamman skrev lite ifrågasättande saker till sin son. Men vilken mamma som helst, som verkligen bryr KAN bli paranoida, haha.

TILL EXEMPEL: Förr, när svenskar inte var så vana vid arabiska män - inklusive min oroliga mamma. Då, läste min mamma boken, ’Inte utan min dotter’, flera gånger, och hon var VÄLDIGT orolig att jag skulle bli kär i en arabisk man, bli automatiskt muslim och flytta till Mellanöstern, och aldrig få åka hem igen 😹 Hon kunde skicka sms som ’nej inte bra’, bl.a, när jag skrev att jag träffade en fin arabisk kille, haha. MEN, så är det inte längre såklart - det är andra tider, där alla är unika i sina val och livsstil, kulturer/religioner. Skulle jag bli kär i en arabisk kille (som hon säkert HELST inte vill, i sin oro av så mycket annorlunda då) - och vill jag till och med då bli muslim; då skulle hon acceptera det och vara lycklig för min lycka.

DET ÄR EXAKT: Det GMs mamma och pappa förklarar genom sina förhör.

Sen, dom som ändå gnäller om ortengrabbar som har dåliga föräldrar - var glad att GMs föräldrar gav han tillräckligt att göra för att inte göra kriminella saker 👌🏼

GM är en ren serier lögnare, självisk och en bedragare - med noll samvete. Är det någon vi inte ska lyssna på, är det han. Hans föräldrar förtjänar INTE skiten dom får 💜
Senast redigerad av JSpun 2024-07-05 kl. 12:59. Anledning: Tillägg
Citera
2024-07-05, 13:39
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Inte alls. Vi väntar med spänning på hovrättsförhandlingen efter semestern.

Håller verkligen med om denna observation. Jag var tveksam till hedersmotivet från början. Expertvittnena på det ämnet var ju heller inte överens om det förekommer hedersmord i just Somalia.

Du gör en mycket intressant analys av det möjliga motivet.
Det har framkommit att mamman inte önskade att han var tillsammans med vita tjejer men enligt Somalia-experterna som vittnade så finns inget absolut förbud mot att gifta sig med en kristen kvinna.
Jag tror som du att om han hade presenterat en gravid Saga för föräldrarna så hade de tvingat fram ett omedelbart giftermål och sen hade det varit accepterat om än motvilligt.
I och med att hon väntade en son så kunde ju klanen föras vidare till en ny förstfödd i så fall.
Och som du säger fanns ju någon annan i släkten som hade gift sig med en icke-Somalier utan att bli utstött, så något absolut förbud var där ju inte.

Utöver Am*ns önskan att förbli en fri player så hade han ju också planer på att flytta till Göteborg. Det är oklart hur de planerna hade påverkats av ett barn i sig själv men däremot hade de väl grusats ifall de hade gift sig.

Haha, vilken tur! Jag totalt förstörde mina cornflakes i fil för att jag fastnade i texten jag skrev 😸 Hovrätten.. det kan inte finnas en chans att dom går emot tingsrätten.

Jag uppskattar verkligen att du kan också se det. Jag undrar om dom valde just 'hedersmord' - för att det jag tänker kring fallet; det är nog inte så lätt att skapa bevis, argument kring, så för att verkligen sätta dit han.

Ja exakt, just att det var en son; så hade det nog blivit ännu mer accepterat.

Ja, han hade garanterat inga planer på att stanna kvar och vara en pappa. Alltså, man måste vara riktigt desperat efter sin frihet - när man googlar kring hur man kan sparka död på ett barn i magen.. Sen under rättegången, kunde han inte sluta hinta kring att det fanns alltid en möjlighet att kunna 'ta bort barnet på ett olagligt sätt'.

Det känns verkligen bra att du kunde förstå min tankegång så - för det händer inte ofta, hahah.

Nej, det är något riktigt sjukt i hans beteende.. Jag hade viljat att han åkte dit med ett motiv som liknade Tishkos; narcisstisk, hänsynslös, osv. än för 'hedersmord'; för det här med motivet dom körde med, lägger verkligen skulden på familjen, som verkar inte alls förstå hur han tänkte egentligen, såsom dom resonerar i förhören.
Senast redigerad av JSpun 2024-07-05 kl. 13:47. Anledning: tillägg
Citera
2024-07-05, 23:28
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Haha, vilken tur! Jag totalt förstörde mina cornflakes i fil för att jag fastnade i texten jag skrev 😸 Hovrätten.. det kan inte finnas en chans att dom går emot tingsrätten.
Nej det tror jag inte heller. Jag är rätt säker på att hovrätten kommer att fastställa domen. Jag är faktiskt imponerad av åklagare Elisabeth Anderssons insatser i detta mål. Hon har varit enormt påläst och har noggrant vänt på varenda sten i fallet för att göra bevisningen så vattentät som det var möjligt. Gediget.

Citat:
Jag uppskattar verkligen att du kan också se det. Jag undrar om dom valde just 'hedersmord' - för att det jag tänker kring fallet; det är nog inte så lätt att skapa bevis, argument kring, så för att verkligen sätta dit han.
Jag tänker att som åklagare har man ett ansvar att pröva alla paragrafer i brottsbalken som kan vars tillämpliga i ett fall. Hedersparagrsfen är relativt ny och oprövad, och lämnar mycket utrymme för tolkning.
Sen är det upp till högre instanser att bedöma om man övertolkat.

Citat:
Ja exakt, just att det var en son; så hade det nog blivit ännu mer accepterat.

Ja, han hade garanterat inga planer på att stanna kvar och vara en pappa. Alltså, man måste vara riktigt desperat efter sin frihet - när man googlar kring hur man kan sparka död på ett barn i magen.. Sen under rättegången, kunde han inte sluta hinta kring att det fanns alltid en möjlighet att kunna 'ta bort barnet på ett olagligt sätt'.

Det känns verkligen bra att du kunde förstå min tankegång så - för det händer inte ofta, hahah.

Nej, det är något riktigt sjukt i hans beteende.. Jag hade viljat att han åkte dit med ett motiv som liknade Tishkos; narcisstisk, hänsynslös, osv. än för 'hedersmord'; för det här med motivet dom körde med, lägger verkligen skulden på familjen, som verkar inte alls förstå hur han tänkte egentligen, såsom dom resonerar i förhören.
Definitivt.
Sen tror jag stt Wilmas död var mindre planerad än Sagas.
Citera
2024-07-06, 12:20
Medlem
landbandys avatar
En sak som kan ha gjort GM irriterad var det att S*ga bad honom om att betala ena hyran på den flytt hon ville göra . Hon hade ju inte pengar till båda hyrorna.

Om han nu var irriterad över att bli pappa OCH att han på något sätt var involverad till att inbringa pengar till familjen varje månad ? ( Spekulation)
så kan det ju ha blivit kärvt där och då ?

S*ga kunde mycket väl ha stannat i den lägenhet hon hade eftersom en baby brukar man vilja vara nära ,och det behövs inget eget rum etc. till den lille på 3-4 år minst.

Och eftersom hon skrev till GM att han inte behövde vara med henne ( att hon kunde tänka sig att leva själv med bebisen ; om han inte ville vara med i det hela) , så borde hon inte ha begärt betald hyra på den nya lägenheten ,kan jag tycka .....

Deras relation var ju inte direkt lycklig just där och då ,så dumt att begära för mycket då .

Att hon begärde att han skulle berätta för föräldrarna om graviditet och hans ( enligt S*gas önskan) flytt med S*ga till ny större lägenhet var nog lite väl stort för honom .

Förstår att S*ga ville få till ett redigt liv med rätt slags lägenhet osv.
Men han måste ha fått någon slags panik då.

Antar att S*ga inte tänkte på att allt detta blev för stort för GM.?

Men att döda henne och deras gemensamma barn för en sådan sak, är oförsvarligt!
Senast redigerad av landbandy 2024-07-06 kl. 12:29.
Citera
2024-07-06, 19:14
Medlem
landbandys avatar
Antar att S*ga inte förstod att han inte alls tänkte berätta för föräldrarna om deras gemensamma liv och kommande barn .

Hon måste ha trott att han skulle berätta allt och sedan flytta med henne till nya lägenheten ?

Frågan är om han verkligen tänkte göra det ?
Han kan ha sagt till S*ga att han tänkte göra det ,men sen är frågan om han verkligen skulle klara det ?

Med alla frågar och svar som familjen antagligen skulle ställa i en sådan situation ?

(Spekulation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in