Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-06, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fc2
Själv jobbat på tivoli och även gått förbi detta stånd flera gånger när Axels är ute... Nej dom förankras inte precis som du säger. Men även som ägaren säger dessa har funnits i 20 år så konstigt att det blåser så kraftigt just i dag

Om att de blåste kraftigt, bor ca 30 min därifrån och vädret varierade igår mellan sol och regn.
Sen kom det ett stort mörkt moln från ingenstans med helt sjuka vindar. För att sen max 10 minuter senare va helt lugnt igen med sol.
Citera
2024-07-06, 07:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Axels tivoli var i Skellefteå förra helgen (såg deras logo på bilder på nätet). Snacka om att åka Jojo i landet...
En "marknadsvagn" har vält. Är verkligen Axels tivoli inblandat?
Citera
2024-07-06, 07:46
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caanopi
Om att de blåste kraftigt, bor ca 30 min därifrån och vädret varierade igår mellan sol och regn.
Sen kom det ett stort mörkt moln från ingenstans med helt sjuka vindar. För att sen max 10 minuter senare va helt lugnt igen med sol.

Instämmer, var också där igår precis som jag varit sedan barnsben, och även om dom hade sagt att det skulle kunna bli dåligt väder var varken jag (eller mitt sällskap) beredda på så pass stark vind.

Den kraftigaste (som orsakade olyckan) kom och varade i typ 20-30sek.
Citera
2024-07-06, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caanopi
Det var ju väntat regn igår så det kom ju inte från ingenstans. Himlen blev svart även i Lund på eftermiddagen och det kom ett kortare men häftigt regnväder. Men om det nu kom en häftig vind där uppe, var det en tromb eller liknande? Så snabbt skiftande väder är ju annars mer vanligt på Irland.
Citera
2024-07-06, 08:31
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomrimligtvivel
Ligger ute en video på TikTok där man ser mannen. Jag var på plats ca 50 meter ifrån, hörde ett skrik, fruktansvärt, samtidigt stod ordningsvakterna långt ifrån och rökte cigg medan jag och hela mitt sällskap förstod allvaret med det hela. Vidrigt!

(Ej jag som la upp videon, typisk invandrare som filmar men hjälpte säkert inte)

Länk till videon?
Citera
2024-07-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
En "marknadsvagn" har vält. Är verkligen Axels tivoli inblandat?
Det är deras lotterivagn som valt. Det är en vagn med lyckohjul, som dock inte används längre - de säljer bara lotter i den.
Citera
2024-07-06, 09:51
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är deras lotterivagn som valt. Det är en vagn med lyckohjul, som dock inte används längre - de säljer bara lotter i den.

Det är ingen vagn. Det är typ en container som står direkt på marken.
Citera
2024-07-06, 09:59
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Länk till videon?
Sök på Kivik bara, på TikTok, första resultatet.

Mycket tragiskt.
Citera
2024-07-06, 10:14
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Länk till videon?

Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Sök på Kivik bara, på TikTok, första resultatet.

Mycket tragiskt.

Skulle inte förvåna mig om "Killing fields" inom kort kommer vara ett accepterat namn på dessa "nöjesfält".
Citera
2024-07-06, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterX2014
Hur vet du att han blivit halshuggen av detta chockladhjul?

Mvh X

Det var fel uppgift, finns två uppgifter om hur han dog och jag tror mer på den detaljerade uppgiften som säger att han var hel och avled av inre skador.
Citera
2024-07-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja det gör det tveklöst. Vet inte varför jag fick för mig att detta hände utanför Malmö när jag skrev inlägget. Det var ju tydligt att det var i Kivik.

Men då blåste det kanske lika mycket där som på västkusten. När det blåser kraftigt så gör det ju ofta det över stora områden.

Jag ser nu att det blåste åtminstone 15m/s i området runt Kivik under dagen. En tillfällig kastvind kan ha varit en bra bit mer än så på en enskild plats. Men också 15m/s kan ju kanske ha varit tillräckligt för att blåsa omkulle ett sådant där rangligt men stort vindfång.

Själva marknadsplatsen är ett stort öppet fält alldeles intill havet så kastvindar känns inte alls omöjligt.
Citera
2024-07-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det var fel uppgift, finns två uppgifter om hur han dog och jag tror mer på den detaljerade uppgiften som säger att han var hel och avled av inre skador.

Den detaljerade uppgiften kom ju dessutom från ett ögonvittne som stod 3 m därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in