Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-06, 00:14
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Samma företag.

Grundaren Axel Andreasson har 3 ungar
Tony, Pierre och Mikael Andreasson. Alla har varit verksamma inom branschen med egna avdelningar.

Tony äger Axels tivoli och äger även Kiviks marknad bland annat. Han har även 2 avdelningar under sig som hans exfru driver och ytterligare en person driver en 3e avdelning.

Mikael har nog bara en avdelning sedan covid utbröt, tidigare hade han 4 avdelningar en avdelning per barn. Också under namnet Axels. Dessa går dock under namnet Axels nöjesfält.

Pierre hade lite parker runtom, tror bland annat high Chaparral och Halmstad äventyrsland. Numera är inte Pierre aktiv i branschen såvida jag vet.

Tack för klargörande ☺️
Citera
2024-07-06, 00:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Silverbane
Jag har för mig att jag sett att såna där stånd brukar vara förankrade med spännband på baksidan som är förankrade i marken med järnspett likt sådana man förankrar cirkustält med.

Nu vet jag inte hur stånden brukar se ut men tidigare så har kringresande tivolin sluppit de krav som permanenta tivolin har när det gäller säkerhet. Minns när jag gick förbi en karusell och skulle pissa för säkert 15 år sedan och flera av armarna till karusellen som skulle hålla den jämn var stod på små bitar av trallplankor. Dvs ströbitar som kanske var 10x10 cm på varandra i ca 40-50 cm höjd. Karusellen kanske hade 10-15 "armar" och de som jag såg(3-4) hade samma uppsättning. Det kändes inte så stabilt just då den kränger fram och tillbaka
Citera
2024-07-06, 00:41
Medlem
Jahbrahs avatar
"Kivik marknads vd Tony Andréasson säger till Expressen att det är en kiosk som vält i blåsten.

– Det här ståndet köptes in av min pappa för 20 år sen och det har inte hänt någonting på 20 år. Det här har aldrig inträffat tidigare, säger han till tidningen."

Aftonbladet har sökt ansvariga för marknaden, som i nuläget avböjer att kommentera.
Citera
2024-07-06, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
https://www.allabolag.se/5566186622/jimmab-forvaltningsaktiebolag

Verkar omsätta mellan 100 - 200 mille om året, och även med riktigt bra vinstmarginaler. Ingen dålig business. Är faktiskt imponerade högt (är säkert ändå mer de tjänar svart, kan man misstänka).
Citera
2024-07-06, 00:45
Medlem
Dåligt att de åtminstone inte förankrade saker när det började storma. Hoppas någon får stå till svars för detta.
Citera
2024-07-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det ser onekligen ut som att den inte varit förankrad och blåst omkull.

Själv jobbat på tivoli och även gått förbi detta stånd flera gånger när Axels är ute... Nej dom förankras inte precis som du säger. Men även som ägaren säger dessa har funnits i 20 år så konstigt att det blåser så kraftigt just i dag
Citera
2024-07-06, 00:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Axels Tivoli är uppdelat i 2 olika företag. Ägare idag är Tony Andreasson och Kenny Andreasson.
Sen har både Tony och Kenny flera dotter/förvaltningsbolag.

Kenny omsatte: 41 mille 2023
https://www.allabolag.se/5592351836/axels-group-ab

Tony omsatte 67 mille 2023
https://www.allabolag.se/5569973539/axels-nojesfalt-tony-andreasson-ab

Tack för klargörandet👍👍
Citera
2024-07-06, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
De har nog flera kit för de är i Sala också denna helg.

Mig veterligen seglar Axels under 3 olika avdelningar
Citera
2024-07-06, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Med 6 anställda? Schysst omsättning med tanke på att nog 50% hamnar i vänster fickan!

https://www.merinfo.se/foretag/Axels-N%C3%B6jesf%C3%A4lt--Tony-Andreasson-AB-5569973539/2k47v37-1etqe

Edit. Kolla in suppleantens vagnpark!
Om Axels vaskar i dag gör dom det smart, själv jobbat inom tivoli och har svenska vänner som gjort det länge ... Efter Axels sväng med svarta löner i Malmö Folkets park i början av 00-något så anställer dom ödtpersonal vi bemanning för nere
Citera
2024-07-06, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Finns två olika, Axel tivoli och Axels tivoli.
Så var det iallafall för 10år sedan. Två arvtagare som delade upp arvet
Och ett barnbarn... Sen får ni lägga på flyktingarna dom tjänar pengar på, Halmstad nöjes park eller vad det hette (som sen blev flyktingar i stugor utom bygglov etc etc, kolla ex Kevin andreasson, herrom året var han i restaurangbranschen mfl samtidigt som Axels)
Citera
2024-07-06, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils Tomte
Enligt Aftonbladet verkar chokladhjulet ha tillhört Kiviks Marknad och inte Axels Tivoli.
Detta stånd är Axels, så sent som för en månad sen var det i Landskrona iaf
Citera
2024-07-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuciusVorenus
Extremt tragiskt men det var väll bara en tidsfråga. Jag vill dock minnas att jag läst om tidigare olyckor som Axels tivoli varit inblandade i.

Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Alltså Andreasson-klanen, så nära man kommer smutsiga libaneser eller romer. Skojare i ordets rätta bemärkelse. Förutom sina sletna tivolin har dom väl misslyckats med Fun City i Varberg och Exploria i Botkyrka.

Vad har dom mer varit inblandade i som jag missat?

/#LOUDmouth#

Snart kan, fun city blev ju flyktingförläggning under flyktingkrisen 2014/2015 ink några svartbyggda stugor...även något hotell var dom o köpte upp billigt o fyllde med flyktingar .. 300 miljoner något pumpa dom skattebetalarna på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in