2024-07-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Vilket parti står öppet för att man vill stänga ner dessa sidor och skydda den personliga integriteten då?

Morgan Johansson (S) har försökt men blev nedröstad av högersidan.
Citera
2024-07-05, 23:07
Avstängd
Citat:
Vilket parti står öppet för att man vill stänga ner dessa sidor och skydda den personliga integriteten då?

Skulle i nuläget gissa S. Men någon här har föreslagit att det kan vara bra med ett "integritetsparti" om inget parti tycker frågan är viktig. För mig och för många här är det den fråga som överskuggar alla andra. Skulle absolut rösta på det parti som vill förbjuda dessa sidor. Eller emigrera. Det är ett värdelöst land som inte kan skydda sina medborgare. Domtolarna, rättsväsendet, polisen, känns inte seriöst. Det inger ingen respekt när man själv inte är garanterad ett minimum av respekt. Ett skitland.
Senast redigerad av itsen 2024-07-05 kl. 23:09.
Citera
2024-07-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ingen kan göra mer för detta ärende då fallet är inför EU-domstolen. Det är bara att vänta.

Jag måste säga att detta är ett dåligt råd.
Att vänta…ja då kan mn vara säker på att man inte har bidragit till en eventuell förändring.
Debatt är en sak man kan bidra med.
Tänk efter, hur kan vi alla bidra i frågan utanför flashback?!
Citera
2024-07-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelmutKreller
Jag måste säga att detta är ett dåligt råd.
Att vänta…ja då kan mn vara säker på att man inte har bidragit till en eventuell förändring.
Debatt är en sak man kan bidra med.
Tänk efter, hur kan vi alla bidra i frågan utanför flashback?!

Har du något förslag på hur vi kan bidra? Rent juridiskt har GDPRWARRIOR gjort allt.
Citera
2024-07-05, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Har du något förslag på hur vi kan bidra? Rent juridiskt har GDPRWARRIOR gjort allt.
Jag är inget orakel (även om det inte är långt ifrån)
Frågan debatteras inte någon annanstans än här. DET kan vi ändra på åtminstonde i liten skala.

Tyvärr är jag inte insatt i GDPRwarriors insats alls, ny i tråden. Ska läsa på.
En sak bara ang. gdprwarrior, ursäkta min okunskap, hur vet vi att det inte vara är tomt prat som invaggar oss i föreställningen att vi inte kan göra mer.. och att han istället är en lakej åt verifiera?
Citera
2024-07-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Regeringens yttrande kommer att hamna i papperskorgen. Om regeringen får som den vill, varför ska då Finland och Lettland straffas? Hela poängen med EU-domstolen är ju att säkerställa att unionsrätten har företräde. Nationella lagar får inte undergräva enhetligheten och effektiviteten inom unionens rättssystem.

När detta äntligen är över och jag har sopat banan med lobbyisterna Gunnar Axén och hans gäng, plus justitieminister Gunnar Strömmer, då ska jag ta semester. Jag tänker mig sol, bad och kanske en drink eller två.

Så tänker jag med. Isåfall är domen i fallet med Finland och Lettland rätt tandlösa om rättsdatabaser ska få finnas för allmänheten men du ska samtidigt inte kunna begära ut en dom utan särskild anledning enligt domen i Finland, det hänger liksom inte ihop.

Viktigt att komma ihåg att ett förhandsavgörande gäller i hela EU och inte bara det aktuella landet det berör. EU har varit ganska stränga med GDPR och skyddet för den personliga integriteten. Tveksamt att dem nu ska öppna dörren för andra EU-länder att gå samma väg som Sverige enbart för att rädda skinnet på Sverige.
Citera
2024-07-05, 23:48
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Frågan debatteras inte någon annanstans än här. DET kan vi ändra på åtminstonde i liten skala.

En sak bara ang. gdprwarrior, ursäkta min okunskap, hur vet vi att det inte vara är tomt prat som invaggar oss i föreställningen att vi inte kan göra mer.. och att han istället är en lakej åt verifiera?

För att kunna föra en debatt så behöver ledande parter vara ganska ren i sina register.
Annars kommer motparten mest bara rycka på axlarna och hävda "Skulle ni tänkt på innan ni bröt mot lagen!".
Samt vilka forum är ens villiga att skina rampljuset mot en sådan debatt?

Dumpen kommer exempelvis bestrida detta med näbbar och klor och stämpla alla meningsmotståndare som pedofil kramare. Vilket är lågt absolut men förmodligen väldigt effektivt.
Citera
2024-07-05, 23:56
Medlem
Citat:

Läs tråden så kommer du se att han inte är en lakej åt verifiera. Det finns gott om dokument från domstolar och statliga yttranden kring hans fall. Står även om hans fall i olika e-tidningar.
Citera
2024-07-05, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Så tänker jag med. Isåfall är domen i fallet med Finland och Lettland rätt tandlösa om rättsdatabaser ska få finnas för allmänheten men du ska samtidigt inte kunna begära ut en dom utan särskild anledning enligt domen i Finland, det hänger liksom inte ihop.

Viktigt att komma ihåg att ett förhandsavgörande gäller i hela EU och inte bara det aktuella landet det berör. EU har varit ganska stränga med GDPR och skyddet för den personliga integriteten. Tveksamt att dem nu ska öppna dörren för andra EU-länder att gå samma väg som Sverige enbart för att rädda skinnet på Sverige.

Helt enig, kommer inte hända. Men vissa verkar måla fan på väggen. EU-domstolen pissa bokstavligen på Estländsk grundlag, det är bara svenskar som har en självbild av att vi är så mycket bättre. Vår fina grundlag är så mycket bättre och glöm inte för bövelen att den också är jättegammal. Jaha tänker EU-domstolen, här kommer domen varsågod och skölj.
Citera
2024-07-06, 00:07
Avstängd
Citat:
För att kunna föra en debatt så behöver ledande parter vara ganska ren i sina register.
Annars kommer motparten mest bara rycka på axlarna och hävda "Skulle ni tänkt på innan ni bröt mot lagen!".
Samt vilka forum är ens villiga att skina rampljuset mot en sådan debatt?

Dumpen kommer exempelvis bestrida detta med näbbar och klor och stämpla alla meningsmotståndare som pedofil kramare. Vilket är lågt absolut men förmodligen väldigt effektivt.

Ser inget fel med att t ex KRIS tar strid i detta. Dömda har också rättigheter, även i ett skitland som Sverige. När Lexbase lanserades var KRIS i Halmstad väldigt på hugget. Fascisterna i M kanske rycker på axlarna, men det gör de ju för att de är just fascister, knappast förvånande. Varför ens bry sig om M-fascisternas tankar eller känslor? Det är skitmänniskor utan betydelse.

När det gäller Dumpen så är det inte aktuellt alls. Det är framprovocerade saker de publicerar och när de publicerar domar, vilket de också gör, har de fantiserat ihop en del och det kan ju passera som journalism kanske.

Med det sagt, så är ju Dumpen 1000 ggr värre än både Lexbase eller något annat, men det handlar då om förtal eller om grovt förtal. Gunnar Strömmer tycker i och för sig att det är OK med grovt förtal också, förstår man av yttrandet. Men förtal och GDPR är lite olika saker.
Citera
2024-07-06, 00:12
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Ser inget fel med att t ex KRIS tar strid i detta. Dömda har också rättigheter, även i ett skitland som Sverige. När Lexbase lanserades var KRIS i Halmstad väldigt på hugget. Fascisterna i M kanske rycker på axlarna, men det gör de ju för att de är just fascister, knappast förvånande. Varför ens bry sig om M-fascisternas tankar eller känslor? Det är skitmänniskor utan betydelse.

När det gäller Dumpen så är det inte aktuellt alls. Det är framprovocerade saker de publicerar och när de publicerar domar, vilket de också gör, har de fantiserat ihop en del och det kan ju passera som journalism kanske.

Med det sagt, så är ju Dumpen 1000 ggr värre än både Lexbase eller något annat, men det handlar då om förtal eller om grovt förtal. Gunnar Strömmer tycker i och för sig att det är OK med grovt förtal också, förstår man av yttrandet. Men förtal och GDPR är lite olika saker.
Jag bestrider inte dina åsikter om dumpen.
Men dom har gjort ganska många inlägg om att dom fortfarande vill att Sverige ska fortsätta fungera som det gjort dom senaste 10 åren. Och att dom direkt är emot en eventuell förändring av dessa frivilliga utgivarbevis som dom själva också har idag. Så dom är helt immun mot förtal.
Citera
2024-07-06, 00:20
Medlem
Citat:
För att kunna föra en debatt så behöver ledande parter vara ganska ren i sina register

Har du testat?
Frågan är stor nog att engagera även folk med rent register. Det är en principfråga.
Ska man kunna sona sitt brott eller inte. Låt gå för att uppgifterna hanteras av personuppgiftsgöretag inom gallringstiden men därefter…
Det är också helt hissnande att man tidigare kommit över patientjournaler och publicerat dessa.

Dumpen jag det är ett kapitel för sig.
Jag ogillar pedofiler men jag ogillar också dumpens metoder.

Men som någon skrev, detta är kanske början till något nytt och att parallella samhällen växer fram. Jag välkomnar det, det nuvarande är inget värt i mina ögon.
Bodde många år i malmö och upplevde nog att det fanns en typ av paralellsamhölle där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in