2011-06-26, 23:59
Medlem
Bestämde mig för att den var klar nu när den legat 35 min.
Stekte den mestadels på 4/6-värme. Vände den ungefär varannan minut.
Den blev helt klart över förväntan
Riktigt mör och inte alls speciellt torr.
Citera
2011-06-27, 00:54
Medlem
tips för nästa gång http://www.youtube.com/watch?v=1ZV5uXLlfDk
Citera
2011-06-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreas83
hände mig ochså har fortfarande inte fått rent ugnen nästan omöjligt, rycker som fan nu när jag använder den,

Fick ett tips att sätt en ungsform under gallret met vatten i så saften från köttet droppar ner i vattnet så slipper du allt sånt
La du köttet på gallret? Fy. Du är värre än kineserna jag städar efter!
Citera
2011-06-28, 01:03
Medlem
JerryCottons avatar
Skaffa dig en elgrill så kan du grilla inomhus, precis som denna killen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZSxSXdF68XQ&feature=related
Citera
2011-06-29, 16:43
Medlem
Kalle-Dussins avatar
INGA PROBLEM att köra flinta på stekjärnet, blir kanongott!

Och ni som till och med lyckas få flinta seg och dan på grillen kanske ska hålla er till Dennys partajgrillare och sluta ge andra råd?

Tillbaks till flintan: För enkelheten skull i stekjärnet så delar jag upp flintan i ungefär 4 lika stora delar. Försöker dela den naturligt där det är senor och fett så att säga men inte alltid det går.

Sen blir det till att steka 2ggr. Jaghar rätt mycket olja/fett i när jag steker flinta, dessutom kryddar jag extra utöver marineringen.

Hyfsat låg värme, cirka 15 minuter. Jag kör 7-8 av 12 steg på min spis och det funkar skitbra.
Senast redigerad av Kalle-Dussin 2011-06-29 kl. 16:45.
Citera
2011-06-29, 16:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
La du köttet på gallret? Fy. Du är värre än kineserna jag städar efter!
Varför ska man inte använda grillgallret i ugnen?
Citera
2011-06-29, 21:23
Medlem
Tycker flintastek funkar dåligt på spisen men om man steker fungerar svålen som en termometer, det blir en linje i höjd med genomstekningen så man vänder när den passerat hälften.
Senast redigerad av gultomte 2011-06-29 kl. 21:26.
Citera
2011-06-30, 00:14
Medlem
På 70-talet, innan flintastek blev ett begrepp, sålde Åhlens Rysstek. I princip samma sak som flinta, men ett annat namn. Min mor gjorde den som grytstek, och redde av såsen med grädde. Det var jättegott. Det är ju inte alls som en grillrätt, men smakar underbart med kokt potatis och vinbärsgele till.
Citera
2024-07-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timilim
Bestämde mig för att den var klar nu när den legat 35 min.
Stekte den mestadels på 4/6-värme. Vände den ungefär varannan minut.
Den blev helt klart över förväntan
Riktigt mör och inte alls speciellt torr.

Provade att steka en liten marinerad flintastek jag köpte billigt med kort bästföre datum från affären. Jag antar att regnet gjort den svårsåld.
Checka att din stek är mindre än din stekpanna.

Lyckades få till stekyta och och nästan lagom innertemperatur. Förvånande gott i stekpannan.
Citera
2024-07-07, 11:39
Medlem
Sladdarens avatar
Stek med rikligt med olja först så du får fin bryn yta överallt och häll av oljan
Snitta lite i den kanske i fettkappan. I med mycke smör och ös och låt det bubbla länge på låg värme tills rätt innertemp eller småputtra låg värme med mytche smöre och lock på stekispannan ev lite vatten tills den är genommör eller kör den i ugnen efteråt .. Klicka på lite smör ;-)

Mager köttbit så ...
Citera
2024-07-07, 11:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Skaffa dig en elgrill så kan du grilla inomhus, precis som denna killen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZSxSXdF68XQ&feature=related

Hehe..
Gamla Elgrillar minns man med det där jävla alu icke rostfria värmerör-paketet och nåt
jädra galler av typ järntråd. Var som ett lim på köttet så när man skulle flippa runt fast ränderna va kålsvarta. Fastnade halva köttbiten som ett lim i gallret och det slog upp en jävla massa flammor och rökmoln av köttsaften och fett som rann ner på elementet som brände fast (man fick slipa bort det).. Var ett jävla håll igång kan man säga på 90 talet vet jag med elgrillar som brände upp hus mm för den var inte så utvecklad då har jag fått berättat :-)
Citera
2025-07-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreas83
hände mig ochså har fortfarande inte fått rent ugnen nästan omöjligt, rycker som fan nu när jag använder den,

Fick ett tips att sätt en ungsform under gallret met vatten i så saften från köttet droppar ner i vattnet så slipper du allt sånt

Hahahahahaha du lade den på gallret utan något under? Din dumma jävel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in