2024-07-04, 21:30
Medlem
ManUniteds avatar
Så, jag har satt mig i en dum/knepig situation.

Jag skaffade en ny mobil då min gamla gick sönder och har nu installerat alla appar igen.
Dock så har jag det delikata bekymret att jag inte får igång mobilt bank-id då min bank (marginalen) inte erbjuder tecknande av mobilt bank-id.

Jag kollade upp hur man då gick till väga och det visar sig att enstaka banker erbjuder detta.
Dock så verkar det som att man måste vara kund hos dem för att kunna göra det.

Så, är det något jag missat angående detta eller är jag körd om jag inte blir kund hos en bank som erbjuder detta?
Hade varit väldigt trevligt om man kunde skaffa mobilt bank-id via giltig id-handling på nätet men jag hittar tyvärr inget sådant.

Alla tips/svar uppskattas!

mvh
Citera
2024-07-04, 21:36
Medlem
Litenhetens avatar
”Beställningen måste göras hos en bank som är utgivare av BankID.” /Marginalen
Citera
2024-07-04, 21:38
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
”Beställningen måste göras hos en bank som är utgivare av BankID.” /Marginalen

Ja det är jag med på. Det jag undrar är om jag kan skaffa bank-id på något sätt utan att vara medlem/kund hos en bank som erbjuder detta?

Jag vill ogärna regga mig hos en bank bara för att skaffa bank-id.
Citera
2024-07-04, 21:49
Medlem
ascersands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited
Ja det är jag med på. Det jag undrar är om jag kan skaffa bank-id på något sätt utan att vara medlem/kund hos en bank som erbjuder detta?

Mig veterligen är det endast bankerna som utfärdar bankid. Det är med andra ord bankerna som reglerar hur man numera identifierar sig på ett sätt så man kan klara sig och så att man ska kunna överleva i detta samhället.
Citera
2024-07-04, 21:54
Medlem
Citat:
Du är så illa tvungen att bli kund i någon annan bank. Smidigaste lösningen är att skaffa ett "Allt i ett-konto" hos Skandiabanken.
Citera
2024-07-04, 22:05
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascersand
Mig veterligen är det endast bankerna som utfärdar bankid. Det är med andra ord bankerna som reglerar hur man numera identifierar sig på ett sätt så man kan klara sig och så att man ska kunna överleva i detta samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Du är så illa tvungen att bli kund i någon annan bank. Smidigaste lösningen är att skaffa ett "Allt i ett-konto" hos Skandiabanken.

Stort tack för snabba svar!

Ok, jag får bita i det sura äpplet och bege mig till min gamla bank och bli kund igen
Citera
2024-07-04, 22:51
Medlem
Onanikrems avatar
Har ett gammalt sparkonto på SEB där jag endast har en krona, betalar inget för att vara "kund" där och det går bra att ha bank-id genom dem. Vet dock inte hur det är för nya kunder då jag haft kontot i 20 år
Citera
2024-07-05, 07:58
Medlem
Citat:
Stort tack för snabba svar!

Ok, jag får bita i det sura äpplet och bege mig till min gamla bank och bli kund igen

Kan Freja vara ett alternativ?

https://frejaeid.com/skaffa-freja-eid/
Citera
2024-07-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har ett gammalt sparkonto på SEB där jag endast har en krona, betalar inget för att vara "kund" där och det går bra att ha bank-id genom dem. Vet dock inte hur det är för nya kunder då jag haft kontot i 20 år

SEB tar 50 kronor per månad för sitt "vardagspaket" med kort bankid swish etc . oavsett hur länge man varit kund tror jag om man inte har nån specialdeal.
Citera
2024-07-05, 12:58
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
SEB tar 50 kronor per månad för sitt "vardagspaket" med kort bankid swish etc . oavsett hur länge man varit kund tror jag om man inte har nån specialdeal.
Jag har bara ett sparkonto där med en krona och har Bank-ID, inget vardagspaket, inget swish, bara sparkontot och Bank-ID.
Citera
2024-07-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag har bara ett sparkonto där med en krona och har Bank-ID, inget vardagspaket, inget swish, bara sparkontot och Bank-ID.

OK, jag är tvingad att ha den här paketlösningen med kort bankid swish för 50 kr i alla fall.
Citera
2024-07-05, 13:22
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Kan Freja vara ett alternativ?

https://frejaeid.com/skaffa-freja-eid/

Jag har freja och det fungerar ypperligt som id-handling för myndigheter och i butiker men verkar inte ersätta bank-id för att logga in på internetbanken vad jag har hittat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in