Citat:
Ursprungligen postat av
Kraftkarl
Så sent som 2017 gavs Diazepam till patienter på sjukhusen om de hade svårt att sova på grund utav oro/rastlöshet. Nu är riktlinjerna så att vid speciella fall är det Oxazepam som ska ges, räknar inte med Z-analogerna för där gäller inte samma riktlinjer.
Personer som tar Diazepam märker inte att de är påverkade, men omgivningen märker det. Alprazolam har en lite annorlunda effekt och kan i speciella fall funka bra mot svåra icke-organiska sömnproblem.
Har Nitrazepam på licens i min sömncocktail numera. Hade den innan den avregistrerades också samt Alprazolam som insomningstabletter i mixen när nitran försvann innan doktorn ansökte om licensen hos LMV.
Alprazolam funkar faktiskt att sova på i mindre doser om man blandar med annat. Vid högre doser får man eufori och vill inte sova. Fick Alprazolam utskrivet då jag inte tål Z analoger.
10 mg Diazepam till natten däremot var nog det bästa då det rådde Iktorivilbrist på de svenska apoteken och det blev Diazepam som substitut ett tag.
10 mg Diazepam skall vara ekvivalent med 5mg Nitrazepam men eftersom att licensläkemedel är pissdyrt så funderar jag på att fråga doktorn om jag inte kan få byta till Diazepam.
Bättre effekt, man slipper kvälls Klonazepamet och det kostar nada kontra typ 480 kr för 50 st 5 mg Nitrazepam.