2024-06-28, 16:06
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ganska intressant att du inte hört talas om Ozempic. Lite som att inte hört talas om att det finns vaccin mot Covid eller att Ryssland invaderat Ukraina.
Nu ska vi inte överdriva. Jag kan garantera dig att max någon enstaka på mitt jobb har hört talas om Ozempic. Högutbildade som håller sig uppdaterade borde ha stött på det men går du in på ett postkontor, en byggfutt eller en ICA-butik tror jag inte många anställda vet vad det är.
Citera
2024-06-28, 17:55
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Sedan kan man se det så att många överviktiga (fetma) som tar Ozempic slipper att få diabates 2.

Det optimala hade dock varit om läkemedlet funnits så det hade räckt till alla som har behov av det.

Undrar vad livsmedelsbranschen anser om sprutorna som minskar hungern. Kanske jag borde sälja mina Axfood och köpa Novo Nordisk? När går patentet ut?
Ni är hjältar som gör detta! Förvisso omfångsrika hjältar, men ändå!
Citera
2024-06-29, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasthast
"Kassera injektionspennan 6 veckor efter påbörjad användning" är instruktionen. Hur viktigt är detta? Jag har en 0,25 penna med två doser kvar som av olika anledningar ej har bivit tagna. Den har legat i kylskåpet i 6 månader. Vätskan är klar. Vad kan hända om jag tar dessa två doser nu? Är det farligt för kroppen eller är det värsta som kan hända att de kan ha tappat effekt?
Vet ej, särskilt inte efter så lång tid, men min Dr sa åt mig att använda hela pennan så länge vätskan var klar. Jag /tror/ att du kan få lite sämre effekt av den med tiden, men jag /tror/ inte det händer något värre än så så länge vätskan är klar. Upprepar igen... tror.
Citera
2024-07-03, 22:02
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickleJuice
Det här med Ozempic känns som att det kan liknas med Synthol muskler, alla ser/vet ju egentligen att det inte är riktig naturlig personlig ansträngning som ligger bakom.

Undrar även vilka bieffekter det här kommer att ge i det långa loppet när folk missbrukar användningen utav det.

Utöver att alla som verkligen behöver medicinen för t.ex Diabetes blir utan, förmodligen ännu mer "body dysmorphia" och ätstörningar åt kommande generationer. Sen kommer det bli offerkoftan på för alla som "lockades" in användningen utav det.

Ironiskt nog har användare av Ozempic i USA t.ex blivit 40 gånger fler inom dom senaste 5åren men ändå ökar mängden drabbade av med fetman mer än någonsin tidigare.

Ozempic är inte ett trollspö man viftar med medan man ligger på soffan och trycker chips samtidigt som kilona rinner av. Det är ett läkemedel som minskar hunger och sug. Du kanske blir mätt efter att ha ätit? Vad skönt för dig. Det gäller nämligen inte alla, inte ens om man försöker optimera maten utifrån vad som ger mest mättnad och näring för minst kalorier.
Citera
2024-07-03, 22:06
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Fast åldrar inte Ozempic ansikte och utseende? En bekant som är läkare nämde ”Ozempic-face” som tydligen behöver plastikkirurgi för att åtgärdad.
Citera
2024-07-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ozempic är inte ett trollspö man viftar med medan man ligger på soffan och trycker chips samtidigt som kilona rinner av. Det är ett läkemedel som minskar hunger och sug. Du kanske blir mätt efter att ha ätit? Vad skönt för dig. Det gäller nämligen inte alla, inte ens om man försöker optimera maten utifrån vad som ger mest mättnad och näring för minst kalorier.

Handlar snarare om att andra också går hungriga utan att vika sig för att trycka in sig mer, självdisciplin heter det.

Jag kan inte tala för andra men jag går hungrig största delen av dagen och blir det snabbt igen efter att jag ätit och så har det vart hela livet.

Hela reddit är fullt med folk som sitter och trycker i sig mat och gnäller om att dom inte gått ner/gått tillbaka upp vikten efter att ha investerat tiotusentals dollar på skiten.
Citera
2024-07-04, 05:52
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Handlar snarare om att andra också går hungriga utan att vika sig för att trycka in sig mer, självdisciplin heter det.

Jag kan inte tala för andra men jag går hungrig största delen av dagen och blir det snabbt igen efter att jag ätit och så har det vart hela livet.

Hela reddit är fullt med folk som sitter och trycker i sig mat och gnäller om att dom inte gått ner/gått tillbaka upp vikten efter att ha investerat tiotusentals dollar på skiten.

Det handlar om att acceptera att alla är olika och har olika förutsättningar. Men vill man sätta sig över andra och tänka att man själv har knäckt koden nedan alla andra är dumma latmaskar så får man givetvis göra det.

Givetvis fungerar det inte för alla, tror också att om man äter för mycket av psykologisk skäl som många gör (tröst etc) så är det svårare även med medicinen.
Citera
2024-07-04, 05:56
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Fast åldrar inte Ozempic ansikte och utseende? En bekant som är läkare nämde ”Ozempic-face” som tydligen behöver plastikkirurgi för att åtgärdad.

Har läst att det beror på snabb viktnedgång och inte på Ozempic specifikt.
Citera
2024-07-04, 08:36
Medlem
Citat:

Ska det behöva vara så att du går hungrig största delen av dagen? Som barn var det inte så för mig, och det är inte så för mina barn heller när jag frågar dem - de äter när de är hungriga och de äter lagom i förhållande till sina behov, medan det för mig, innan Ozempic, var så att hungern utsläcktes först när jag egentligen överätit. Hunger-/mättnadssignalen fungerade inte normalt, och skulle jag lyssnat på den fullt ut hade det bara varit en tidsfråga innan jag haft BMI över 40 och allehanda följdsjukdomar.
Citera
2024-07-04, 14:16
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septagonal
Ska det behöva vara så att du går hungrig största delen av dagen? Som barn var det inte så för mig, och det är inte så för mina barn heller när jag frågar dem - de äter när de är hungriga och de äter lagom i förhållande till sina behov, medan det för mig, innan Ozempic, var så att hungern utsläcktes först när jag egentligen överätit. Hunger-/mättnadssignalen fungerade inte normalt, och skulle jag lyssnat på den fullt ut hade det bara varit en tidsfråga innan jag haft BMI över 40 och allehanda följdsjukdomar.
Jösses. Så är det för alla människor. Det handlar om självdisciplin och att träna sig på att inte känna hunger eller ge efter för den när impulserna dyker upp samt att inte översta och träna bort det om man faller till föga.

Det är förstås inget fel på vare sig dina signalsubstanser eller receptorer, du myser bara i offerkoftan precis som så många andra. Det är därför Ozempic är en sådan succé. Du och de behöver inte längre använda er av självdisciplin.

Hade du verkligen haft fel på dina signalsubstanser eller receptorer eller hur din hjärna hanterar exekutiva funktioner generellt skulle inte medicinen fungera.
Citera
2024-08-11, 00:22
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Som du säger ska man ha dem i kylen. Det blir svårt att gömma dem då. Varför ska man gömma att man medicinerar mot fetma? Vore jag tjock skulle jag inte hymla om det, folk ser ju det på mig. Att försöka bli smal är väl bara skamligt om man tänker fel. Ingen tycker det är konstigt om man tar tuggummi eller medicinerar mot rökning. De tycker bara att man har kämpat länge och gör vad man kan. Men om man blir mindre hungrig och inte har lust att äta sötsaker märks det ju på en. De i familjen kommer ju se det. För det ändrar väl matvanorna?

Eftersom vi får skit som ”tar den enkla vägen”.
Citera
2024-08-11, 15:12
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Eftersom vi får skit som ”tar den enkla vägen”.
Är det så svårt att lägga ned gaffeln och gå ut på en promenad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in