2024-08-17, 14:52
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Jösses. Så är det för alla människor. Det handlar om självdisciplin och att träna sig på att inte känna hunger eller ge efter för den när impulserna dyker upp samt att inte översta och träna bort det om man faller till föga.

Det är förstås inget fel på vare sig dina signalsubstanser eller receptorer, du myser bara i offerkoftan precis som så många andra. Det är därför Ozempic är en sådan succé. Du och de behöver inte längre använda er av självdisciplin.

Hade du verkligen haft fel på dina signalsubstanser eller receptorer eller hur din hjärna hanterar exekutiva funktioner generellt skulle inte medicinen fungera.

Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Är det så svårt att lägga ned gaffeln och gå ut på en promenad?

Ja jättesvårt faktiskt. Tog sprutan igår kväll och det är ett sådant lugn i kroppen nu. Ett par dagar före sprutdagen framför allt dagen före river hungern nästan hela dagen. Går helt okej under dagen för man kan distrahera sig med jobb och träning men på kvällen och natten är det tufft.

Promenerar ca 2 tim om dagen och kör 3 hårda pass i veckan, äter 2000 kcal om dagen med tonvikt på protein (minst 150 g) och grönsaker för att hålla mättnaden. Hungrig ändå nästan konstant som sagt. Men idag dagen efter sprutan kan jag äntligen andas ut lite och njuter av lugnet att inte känna något särskilt, ingen hunger och bara existera.
Citera
2024-08-26, 21:54
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Är det så svårt att lägga ned gaffeln och gå ut på en promenad?

Hur skulle det hjälpa någon med, låt säga PCOS eller en ätstörning?
Citera
2024-08-26, 21:55
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja jättesvårt faktiskt. Tog sprutan igår kväll och det är ett sådant lugn i kroppen nu. Ett par dagar före sprutdagen framför allt dagen före river hungern nästan hela dagen. Går helt okej under dagen för man kan distrahera sig med jobb och träning men på kvällen och natten är det tufft.

Promenerar ca 2 tim om dagen och kör 3 hårda pass i veckan, äter 2000 kcal om dagen med tonvikt på protein (minst 150 g) och grönsaker för att hålla mättnaden. Hungrig ändå nästan konstant som sagt. Men idag dagen efter sprutan kan jag äntligen andas ut lite och njuter av lugnet att inte känna något särskilt, ingen hunger och bara existera.

Känner med dig och vill bara skriva att jag hör dig, så ditt inlägg inte bara försvinner. Förstår det du berättar och känner igen mig. Min ätstörning maler inte lika högt.
Citera
2024-08-26, 21:58
Medlem
Citat:

Det där lät inte helt bra...
Citera
2024-08-26, 21:59
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Känner med dig och vill bara skriva att jag hör dig, så ditt inlägg inte bara försvinner. Förstår det du berättar och känner igen mig. Min ätstörning maler inte lika högt.

Tack det var snällt
Vi är många som kämpar och tyvärr är det många som gärna vill håna och trycka ned.
Citera
2024-08-26, 22:00
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Det där lät inte helt bra...

Det är som det är. Men ja visst låter man som en knarkis
Citera
2024-08-26, 22:01
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Har förstått att det finns fler som inte är öppna med att de tar Ozempic utan döljer det för familj och vänner. Funderar på hur stor andel det är, kanske merparten? Så på ens arbetsplats kanske det finns flera stycken som också tar det fast ingen pratar om det.

Vad är er anledning? För mig är det nog att jag känner mig dålig som inte klarat gå ned i vikt själv. Det är inget snack om att vissa har det tuffare än andra med viktnedgång av olika helt legitima anledningar. Så att ta hjälp av medicin är inte alls fel, det vet jag rent logiskt. Men ändå finns tankarna att man är en glupsk lat tjockis som fuskar genom att stjäla medicin från diabetiker.

Bubblarfråga: Hur gömmer ni medicinen i kylen? Jag har min i grönsakslådan där övriga familjen aldrig rotar.
Och hur har du lyckats att få Ozempic utskrivet av läkare. Jag har försökt få det i 1,5 år nu, men är ju stört omöjligt att få då jag inte har diabetes typ 2.
Citera
2024-08-26, 22:03
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Och hur har du lyckats att få Ozempic utskrivet av läkare. Jag har försökt få det i 1,5 år nu, men är ju stört omöjligt att få då jag inte har diabetes typ 2.

Man behöver vara ordentligt överviktig och gå via en av nätläkarna (Dr Vikt, Yazen m fl).
Citera
2024-08-26, 22:05
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Man behöver vara ordentligt överviktig och gå via en av nätläkarna (Dr Vikt, Yazen m fl).
Jasså, då så skall jag googla upp dom siterna. Tack för infon
Citera
2024-08-27, 20:42
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Hur skulle det hjälpa någon med, låt säga PCOS eller en ätstörning?
Om det du kallar ätstörning att trycka 10 chokladbollar pga bristande/obefintlig självdisciplin: Jävligt mycket skulle det hjälpa.
Citera
2024-08-27, 23:36
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL

Jag ringde bara min husläkare och fick det direkt. Behövde inte ens träffas. Fick ingen info om hur mkt eller hur man gör, haha. Fick för stor dos först.

Ozempic är specifikt till diabetiker, Wegovy heter det man skriver ut till de utan diabetes. Det är alltså exakt samma sak, bara olika märken.
Citera
2024-08-27, 23:36
Medlem
1c9r5s avatar
Citat:
Om det du kallar ätstörning att trycka 10 chokladbollar pga bristande/obefintlig självdisciplin: Jävligt mycket skulle det hjälpa.

Du verkar riktigt insatt i ätstörningar, vad härligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in