Är en helt vanlig cyklist så tänkte bemöta dina frågor för att vigda ditt perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
qh
Jag har haft elcykel i över 4 år nu, och jag ser det som en av de bästa uppfinningarna på senare tid. Jag har dock börjat störa mig mer och mer på de cirka 25 % av befolkningen (egen uppskattning) som fortfarande åker runt på en vanlig cykel. Här är mina huvudsakliga skäl
1. En elcykelmotor slutar förse cyklisten med motorkraft när hastigheten 25 km/h passerats, vilket gör att i princip alla elcyklister håller en hastighet på 24-25 km/h. Vanliga cyklister verkar i genomsnitt hålla en hastighet på 16 km/h, vilket gör att de alltid bromsar upp allt, och man ständigt behöver köra om dem.
Skulle säga att det är tvärt om, latmaskarna på elcykel pallar inte trampa för egen förmåga så blir tvungen att passera dem när de nått max hastigheten. Men jag får ta och erkänna att jag blir besegrad av er i de flesta uppförsbackar eller i kraftig motvind, där fungerar ni utomordentligt bra att ligga bakom för att minska luftmotståndet.
Citat:
Ursprungligen postat av
qh
2. Att köra om en vanlig cyklist är alltid ett risktagande, då de väldigt ofta inte klarar att cykla rakt, utan svänger hejvilt över körbanan när de trampar på för att hålla uppe sina 16 km/h.
Skulle påstå att det samma gäller Er, Ni ligger i mitten av cykelbanan. Antar att detta beteende är någon form av högmod "Jag är snabbast i stan" - attityd.
Citat:
Ursprungligen postat av
qh
3. Alla äldre har vanliga cyklar, vilket är mycket märkligt då det är dem som skulle haft mest nytta av en elcykel. Det har i princip alltid att göra med att de är rädda för ny teknik.
Nu identifierar jag mig inte som "Äldre", men vad tror du de tänker om dig? "Den där lönnfeta medelålderskarln borde ju verkligen inte glida runt på den där hojen."
Citat:
Ursprungligen postat av
qh
4. Vanliga cyklar är nästan alltid i väldigt dåligt skick. Det är vanligt att se sönderrostade kedjor, hjul som vobblar, och ständiga ljud från vanliga cyklar. Man borde inte framföra fordon som är i dåligt skick. Alla som har en elcykel tar väl hand om den.
Min fd. "fyllecykel" skulle platsat in i den kategorin som du beskriver, ville ej ha en stöldbegärlig styrfordon när man var ute på eskapad. Hobby/pendel-cyklar försökes hållas i gott skick.
Citat:
Ursprungligen postat av
qh
5. Undantaget för punkt 4 är tävlingscyklister, som tar mycket bra hand om sin cykel. De är dock klädda som hur jag föreställer mig män som drogar och våldtar andra män klär sig.
Håller med dig här, bib's är otroligt oattraktivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
qh
6. Folk som cyklar på vanliga cyklar är extremt måna om att inte förlora hastighet då de inte vill anstränga sig för att trampa upp hastigheten igen. Detta leder till trafikfarliga beteenden, så som att inte bromsa när man tar en sväng, eller att nästa köra in i gångare när de rullar ner för en nedförsbacke. Om de tycker det är så jobbigt att trampa upp hastigheten så borde de skaffa en elcykel.
Det blir många mil på cykeln under en vecka och detta är inte frivilligt, man gör vad man kan för att spara energi. Men håller med, jag kommer förr eller senare att förorsaka en olycka, Transportstyrelsen borde förbjuda mig från att cykla. Du borde göra en verklighetskontroll, det är låååångt ifrån alla som har råd att slänga pengar på en elcykel i vårt avlånga land.
Citat:
Ursprungligen postat av
qh
7. De är fattighjon.
Jag må vara fattig men har alltid arbetat för mitt uppehälle.