2024-07-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHedenmo
Ingen sade vad Anna Lindmarkers systrar henne. Eller hennes mamma. Ett sätt att
osynliggöra kvinnor ?

"År 2011 var hon gästprofessor vid Södertörns högskola." Det här sade hon inte heller !
Nu blir man imponerad !
Hon nämnde inte pappan till sina barn heller, så där faller din teori lite.😁

Kanske lite mer ett tecken på självcentrering?
Citera
2024-07-02, 14:25
Medlem
Jag vet icke om det har med åldern att göra. Då jag bara blir äldre och äldre. Men jag tycker sommar-pratarna bara blir mer och mer egocentriska. var det så förr i tiden ?...och musiken de väljer. Är det musik som de själva lyssnar på. Eller är det musik som de vill att vi skall tro att de lyssnar på.
Citera
2024-07-02, 14:49
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Håller med om delen att hon är född med guldsken i munnen, det som var mest intressanta var hur långt min egen dysfunktionella uppväxt var från hennes!

Irriterade mig också på att hon var tvungen att nämna att hon hade sett rasismen på nära håll och det viktigaste för henne var allas lika värde, vad är det med svenskarnas tvångsmässiga behov att alltid bevisa att de minsann inte är rasister och tror på allas lika värde?!
I hennes fall kan det ha varit av balanserings-skäl (vanligt numera). Senare i programmet fick hon nämligen in både 11 september-attacken och Drottninggatan, två muslimska dåd, i berättelsen om reporterlivet.

Trolle cirkusdirektör hade väl ett sådär program men avsnittet om den där ryske artisten som kunde klunka vatten utav h-e och förstora magen var nog det mest hörvärda jag hört hittills.
Citera
2024-07-03, 01:16
Medlem
Cecilia Uddén Pratar balanserat och ändå ganska opartiskt om situationen i Gaza, obehagligt och obekvämt men också väldigt bra.

4 av 5.
Citera
2024-07-03, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
I hennes fall kan det ha varit av balanserings-skäl (vanligt numera). Senare i programmet fick hon nämligen in både 11 september-attacken och Drottninggatan, två muslimska dåd, i berättelsen om reporterlivet.

Trolle cirkusdirektör hade väl ett sådär program men avsnittet om den där ryske artisten som kunde klunka vatten utav h-e och förstora magen var nog det mest hörvärda jag hört hittills.
Måste medge efter lite funderande att jag var lite för hård mot honom, både det som du skriver och sekvensen om hur han jagade den mänskliga kanonkulan var riktigt underhållande.
Citera
2024-07-03, 18:50
Medlem
Johanna Nordström
Berättar om sitt liv och sin karriär genom att prata till sin döda bror som hon aldrig har träffat. Med tanke på att hon har Sverige populäraste podd så var det förväntas förvånansvärt platt.

Jag tror jag förstår tanken, i sitt yrke är hon den roliga så nu ville hon vara sig själv och då hörde man en person som lät ganska ledsen.

Betyg: 2 av 5
Citera
2024-07-04, 16:36
Medlem
Carl Bildt berättar om olika konflikter i Europa och har roliga anekdoter från många av sina resor, bland annat när han besöker Bosnien och Paldiski, en pittoresk, fullständigt underbar liten förort till Tallinn.

Underhållande och intressant, betyget blir 4 av 5.
Citera
2024-07-04, 20:35
Medlem
Citat:
Carl Bildt berättar om olika konflikter i Europa och har roliga anekdoter från många av sina resor, bland annat när han besöker Bosnien och Paldiski, en pittoresk, fullständigt underbar liten förort till Tallinn.

Underhållande och intressant, betyget blir 4 av 5.

Delar din bedömning, tyckte det var ett intressant program och att Carl Bildt har en erfarenhet som få andra svenska politiker har. I dessa tider av populism och spridande av konspirationsteorier är Carl Bildts röst viktig och man borde lyssna mer till sådana som faktiskt vet vad de pratar om, det handlar inte om man är moderat eller inte.
Citera
2024-07-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Delar din bedömning, tyckte det var ett intressant program och att Carl Bildt har en erfarenhet som få andra svenska politiker har. I dessa tider av populism och spridande av konspirationsteorier är Carl Bildts röst viktig och man borde lyssna mer till sådana som faktiskt vet vad de pratar om, det handlar inte om man är moderat eller inte.
Håller med, Carl Bildt sitter på unik kompetens och erfarenhet!
Citera
2024-07-05, 17:37
Medlem
Någon som begrep vad Carl Bildt egentligen uträttat i sitt liv om det begränsas till hans utrikespolitik (inrikes gjorde han ja vadå)?

Det är inte klokt hur de kan komma undan inför gapande beundrade mediefolk år efter år, decennier efter decennier, jag tänker på ett annat medialt fenomen Jan Eliasson.
Det dom driver personer som Bildt och Eliasson är deras Egon. Och Egon måste se världen, resa, snacka skit i flådiga salonger, bo på lyxhotell, snacka ännu mer skit ena dan i New York, andra i Tokyo tredje i Singapor möta världens elit etc.
Ta bara gällande Bildt kriget på Balkan som han tror han fick stopp på. En stor lögn, det var Serbien och Bosnien som av omvärldens tryck lade ned vapnen men någon stabil fred råder inte liksom Albanien mot Serbien.
(Eliassons värdelöshet i FN i verkligheten men grandiositet i svenska media är ännu värre)
Vi måste lära oss i Sverige att förhålla oss kritiska till mediafenomen som Bildt och Eliasson, men det kräver kunskap och att gå utanför den svenska boxen.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2024-07-05 kl. 17:39.
Citera
2024-07-05, 18:23
Medlem
Citat:
Marcus Wandts öppning är fem plus, i början av sommarpratet befinner han sig i rymden.

Vidare berättar han om sin tid som fallskärmsjägare, stridspilot, testpilot och slutligen om sin tid som astronaut.

Han pratar även om kalkylerade risker och att så länge som man känner till riskerna i det man gör så finns det inget att vara rädd för.

Ungefär vad man kan förvänta sig av en ingenjör som sommarpratar, låter som att han har skrivit sig tal i Excel vilket är synd för att han har mycket intressant att berätta om med bakgrund hans bakgrund.

En allmän observation är att många läser sina sommarprat som direkt från ett cv: jag tog studenten, sedan blev det KTH, sedan lumpen. Skulle vara kul med lite anekdoter från alla livshändelser eller är folk så platta att de har inget att berätta?

Betyg:3av 5.

Som du säger, som man på ett ungefär kunde förvänta sig. Saklig och lite torr genomgång om bakgrund, skolgång, lump, högre studier etc.
Och givetvis också ett pliktskyldigt hyllande av den fantastiska frun (som stått för all markservice).

Saknar också i alla fall någon liten anekdot; han har ju för i h-lvete vart oppe uti rymden! Nåt lite kul borde han varit med om under resans gång?

Tycker sedan att han visade på en något märkligt okritisk syn på mänsklighetens erövringar: han säger att ”vi” har alltid sökt oss till nya kontinenter etc och det är bara en tidsfråga innan månen kan börja exploateras.
Kanske inte bara positivt att ”vi” (den vita mannen) stulit land och naturresurser från ursprungsbefolkningar, och att nu när vi har destruerat planeten Tellus så skall vi ge oss på jorden osv.

Får bli en 2,5:a.
Citera
2024-07-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Som du säger, som man på ett ungefär kunde förvänta sig. Saklig och lite torr genomgång om bakgrund, skolgång, lump, högre studier etc.
Och givetvis också ett pliktskyldigt hyllande av den fantastiska frun (som stått för all markservice).

Saknar också i alla fall någon liten anekdot; han har ju för i h-lvete vart oppe uti rymden! Nåt lite kul borde han varit med om under resans gång?

Tycker sedan att han visade på en något märkligt okritisk syn på mänsklighetens erövringar: han säger att ”vi” har alltid sökt oss till nya kontinenter etc och det är bara en tidsfråga innan månen kan börja exploateras.
Kanske inte bara positivt att ”vi” (den vita mannen) stulit land och naturresurser från ursprungsbefolkningar, och att nu när vi har destruerat planeten Tellus så skall vi ge oss på jorden osv.

Får bli en 2,5:a.
Lustigt att du nämner det, reagerade precis på samma sätt på hans formulering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in