Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-02, 21:42
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClupeaHarengus
Vilken inbjudande butik och vilken fantastisk skyltning! 👌 Ja, alltså den i Malmö och inte den i Hägernäs strand

Men alltså, ännu en ny praktikant/slav/anställd(?)? Hur många har hon avverkat bara senaste året? Jag känner till C, sedan duktige E och nu nyligen verkar ju hon M slutat (tagit bort alla bilder från tiden på Mys Blommor på hennes IG).

Detta är bara så konstigt, har skrivit det förut, men som butiksinnehavare vill man ju inför sina kunder presentera och framhäva de duktiga medarbetare man omger sig med - men inte My, där är det bara jag, mig själv och My som gäller. 💪
Eller hur?! Grejen är ju att när det är så där snyggt och superkvalitet in i minsta detalj, då blir t.o.m. en snåljåp som jag själv beredd att betala ganska mycket för något man börjar dregla över. Just för att det känns som om man får mycket för pengarna, trots att det egentligen är dyrt. När pris och kvalitet går hand i hand så blir man beredd att öppna plånboken. Men då krävs det också att det är kvalitet och att inget skräp smyger sig in.

Det här kommer My aldrig att fatta. Hon är fast i handelsträdgårdsträsket med cc-vagnar, bråte och lamellgardiner i fönstren.

Jag tänkte när hon började med butiken att det nog fanns en chans. (Även om den ligger galet avigt till för alla utom det fåtal som bor där nere.) Hade hon satsat fullt ut på stil och kvalitet så hade hon kunnat göra något liknande som hos Blomsterpigan. Men nej...

Hade hon dessutom behållit E (fast för vilka pengar...?) så hade hon kunnat framhäva honom och göra riktiga uppdrag som kunde dra in cash på allvar. Jag tänker större bröllop, företagsevenemang osv. Men tack och lov så ser nog de flesta igenom den här pinsamma influencer-florist-gymping-wannabeen.

Kikade på bilden, som jag givetvis sparade ner, från de nya medarbetarnas frukost tillsammans i våras. Vill inte riktigt dela den här, eftersom M har tagit bort den. Men jag noterar att en av dem nog är kvinnan som jag såg idag (inte M). Inser också att det fanns någon mörkare, lite äldre kvinna, som visade ryggen i någon av Mys filmsnuttar. Det tror jag var en annan stjärna.

Så det är några stycken som kommit och gått vid det här laget. Blev vi kloka på vilken typ av bidrag vi tror att My norpar åt sig för dessa florister? För det finns ju inte en millimeters chans i rymden att hon har råd med riktiga anställda. https://arbetsformedlingen.se/for-ar...stallningsstod
Citera
2024-07-02, 21:44
Medlem
I bilen på väg till Jobas mamma idag satt han med hörlurar i öronen när han körde, på hundpromenaden hade han hörlurar också.
Bara jag som ibland funderar på om dom någonsin pratar med varandra? 😂 eller tillhör det Jobas outfit mest kanske?
Sen behöver man såklart inte prata hela tiden, skönt att kunna umgås i tystnad också ibland. Ser bara ut som att han gör allt för att skärma av sig från My, hörlurar + solglasögon.

Är firmabilen den enda bilen dom har nu?
Citera
2024-07-02, 21:47
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomman987
I bilen på väg till Jobas mamma idag satt han med hörlurar i öronen när han körde, på hundpromenaden hade han hörlurar också.
Bara jag som ibland funderar på om dom någonsin pratar med varandra? 😂 eller tillhör det Jobas outfit mest kanske?
Sen behöver man såklart inte prata hela tiden, skönt att kunna umgås i tystnad också ibland. Ser bara ut som att han gör allt för att skärma av sig från My, hörlurar + solglasögon.

Firmabilen är den enda som hon har. Men J har en Volvo V60 från 2014.
Citera
2024-07-02, 21:51
Medlem
Citat:

https://postimg.cc/rD8JHQMX
Jobas har alltid svarta kläder, keps och hörlurar. Jag får en känsla av att han har autistiska drag som typ aspergers. Han är ändå snart 50 år.
Senast redigerad av maputo 2024-07-02 kl. 22:00.
Citera
2024-07-02, 22:49
Medlem
Citat:

Nu svarar jag mig själv, men videon jag menade där Jobas har hörlurar på hundpromenaden är borttagen och en ny ligger uppe där hon klippt bort Jobas och lagt in någon bild på sig själv istället 😂 + någon till liten ändring, hundarna gåendes i koppen blev också bortklippta.
Citera
2024-07-02, 23:21
Medlem
osnutens avatar
Citat:
Nu svarar jag mig själv, men videon jag menade där Jobas har hörlurar på hundpromenaden är borttagen och en ny ligger uppe där hon klippt bort Jobas och lagt in någon bild på sig själv istället 😂 + någon till liten ändring, hundarna gåendes i koppen blev också bortklippta.
Jag avundas henne verkligen inte. Hon verkar ju helst av allt vilja ligga hemma på soffan.
Av nån anledning är det viktigt för henne att försöka fejka framgång.
Hon försöker måla upp nån slags ihopljugen världsbild, där hon är smart, kunnig och energisk.
Ibland skiner verkligheten igenom. Då gäller det att vara snabb och korrigera
Men, men. Det verkar vara det liv hon vill leva

Edit: Undrar när Jobas vågade ta på sig hörlurarna? Var det redan på första dejten?
Lyssnar han ens på musik, eller njuter han bara av tystnaden mha filter?
Senast redigerad av osnuten 2024-07-02 kl. 23:38.
Citera
2024-07-03, 13:19
Hon verkar vara kvar hos svärmor även idag. Hon drack ju inte kaffe igår innan hon for, så hon är nog rädd om tänderna som hon troligtvis blekte häromdagen.
Citera
2024-07-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
E

Så det är några stycken som kommit och gått vid det här laget. Blev vi kloka på vilken typ av bidrag vi tror att My norpar åt sig för dessa florister? För det finns ju inte en millimeters chans i rymden att hon har råd med riktiga anställda. https://arbetsformedlingen.se/for-ar...stallningsstod

Hon har i alla fall betalat ut lön 3 månader i år. Om det är till sig själv eller till ”praktikanterna” vet ingen.

https://postimg.cc/rdfhp2jM

Arbetsgivaravgiften (ca 32% av lönen) visar att hon klarat av en löneutbetalning på totalt ca 80 000:- .
Var kommer pengarna ifrån?
Citera
2024-07-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zulithelma
Hon har i alla fall betalat ut lön 3 månader i år. Om det är till sig själv eller till ”praktikanterna” vet ingen.

https://postimg.cc/rdfhp2jM

Arbetsgivaravgiften (ca 32% av lönen) visar att hon klarat av en löneutbetalning på totalt ca 80 000:- .
Var kommer pengarna ifrån?
Intressant. Inget blomstrande verksamhet vad det verkar. Om hon inte kommer att redovisa vinst/ eget uttag som egen lön.
Citera
2024-07-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grynet45
Intressant. Inget blomstrande verksamhet vad det verkar. Om hon inte kommer att redovisa vinst/ eget uttag som egen lön.
Hon har ju ett AB - eget uttag är väl mer i enskild firma. Dessutom vet hon inte än om 2024 kommer innebära någon vinst öht.
Jag tror att hon inte längre får helt gratis arbetskraft utan måste betala en viss del av ”praktikanternas” löner själv.
Men jag upprepar. Hur kan en krimskrams affär på ett dött torg i utkanten av Täby generera så stort överskott på 3 månader att det räcker för att betala ca 80 000:- i löner.
Citera
2024-07-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zulithelma
Hon har ju ett AB - eget uttag är väl mer i enskild firma. Dessutom vet hon inte än om 2024 kommer innebära någon vinst öht.
Jag tror att hon inte längre får helt gratis arbetskraft utan måste betala en viss del av ”praktikanternas” löner själv.
Men jag upprepar. Hur kan en krimskrams affär på ett dött torg i utkanten av Täby generera så stort överskott på 3 månader att det räcker för att betala ca 80 000:- i löner.
Menade aktieutdelning ev. vinst. Blir nog varken eller. Hon har gjort lite andra affärer/ fått arv som man kunnat läsa om i tråden. Kanske täcker upp andra levnadskostnader så länge så att hon kan leka affär. Ska hon börja betala full lön varje månad till sina anställda kommer det inte att funka. Hon lägger ner för få timmar själv. Plocka in en praktikant från gatan utan erfarenhet/ utbildning funkar inte i hennes verksamhet.
Citera
2024-07-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grynet45
Menade aktieutdelning ev. vinst. Blir nog varken eller. Hon har gjort lite andra affärer/ fått arv som man kunnat läsa om i tråden. Kanske täcker upp andra levnadskostnader så länge så att hon kan leka affär. Ska hon börja betala full lön varje månad till sina anställda kommer det inte att funka. Hon lägger ner för få timmar själv. Plocka in en praktikant från gatan utan erfarenhet/ utbildning funkar inte i hennes verksamhet.
Jo jag fattade det, men man kan inte ta ut aktieutdelning i förskott så arbetsgivaravgiften är endera för hennes egna löneuttag eller för hennes del av praktikanternas lön. De praktikanter (aks gratis arbetskraft) som AF verkar hjälpa henne med. Så jäkla konstigt !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in