Citat:
Ursprungligen postat av
Kungsgarden
Den som läst tråden har sett att jag har följt fallet.
Alla är inte så intresserade av hur massmedia tar upp saker utan vill helst ta del av källorna direkt. Media rapporterar inte om juridiskt intressanta saker så som exempelvis huruvida 13-åringens namn står i åtalet och domen. Framkom det i någon uppläsning?
När Th*o kidnappade en 10-årig flicka i Örgryte uppkom samma situation som med 13-åringen. Namn och bild hade varit ute i media. När han åtalades och dömdes var flickans status "Sekretess". Jag undrar alltså om Danmark skyddade 13-åringens identitet i domen. Jag hoppas det.
Definitionen av en dom är för vissa ett referat från media. Här är exempel på en dom från igår. De flickorna överlevde inte gärningsmannens sexuella våld och de nämns vid namn i domen. 13-åringen lever vidare och det finns alla möjliga stollar därute.
https://gofile.io/d/1Bso5e
Ja, du har upprepat att du vill ha källa, dvs domen.
Jag upprepar den finns i Danmark och då går det inte att återge från den.
Ja, det är många som är intresserade av liverapportering då det inte finns nåt alternativ (fup) när det gäller Danmark. Ibland får man nöja sig med mindre.
Ettt referat i media motsvarar givetvis inte domen och jag har som sagt läst domen ang Madsen som är på 175 sidor (dock inte bilagor).
I den finns personer som omgavs av sekretess och inte återgavs med namn. För att ta en jämförelse.
Däremot består namnförbud på 13-åringen.
Hon omgivs av samma höga sekretess som i Sverige för att hon är ett barn, vilket framgått i liverapporteringar.
Därför är högst troligt hennes namn och detaljer sekretessbelagd i en dom, likaväl som att det varit lyckta dörrar.
Nu har hon dock själv gjort öppen entre inför både allmänhet och media på sista dagen så jag tror hon är tillfreds med hur det fallit ut.
Föräldrarna och flickan har även tackat polis och rättsväsen:
"- Min klients mor og stedfar har bedt mig læse dette op, sagde Hari Mandic.
"Vi har svært ved at forstå, hvad der har fået en mand til at begå så grufulde handlinger. Det kommer vi aldrig til at forstå".
"Vi har dog haft
tillid til politiet og det danske retssystem, og vi er glade for, at vi er nået hertil i dag og kan vide, at han nu bliver sat bag lås og slå i mange, mange år."
"Flere har sikkert bemærket, at vores datter var med i retten i dag. Det er sket efter hendes eget ønske. Og efter nøje overvejelse fra hende selv, og de personer der er tæt på hende."
https://www.seoghoer.dk/krimi/laes-h...hendes-familie