2024-07-02, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Har han haft någon känd kärleksrelation?
Inte enligt psykutvärderingen. Han skall inte heller vara intresserad av vanlig porr eller sex enligt den.
Citera
2024-07-03, 00:32
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Lite konstigt ändå att dom så snabbt skrev att flickan blivit våldtagen.
Flickan har varit på bild med sitt namn och allt och så vet hela Europa att hon blivit våldtagen.

När menar du att det skrevs ut snabbt? I media? I pressens rapportering av domen?
Det är bland sådant som är intressant med domen (den skrivna domen i sin helhet) Var hennes identitet sekretessbelagd av byretten? Medias rapportering missar mycket.

Det var en fråga om liv och död att hitta flickan, och ren tur att hon återfanns i livet. Att hennes namn och foto kom ut i samband med sexualbrott är naturligtvis oerhört sorgligt. Hennes familj har dock valt att leva öppet och det gör de alldeles rätt i. Dottern har inte gjort något fel och ska inte behöva gömmas undan.
Citera
2024-07-03, 01:04
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friskeman
Inte enligt psykutvärderingen. Han skall inte heller vara intresserad av vanlig porr eller sex enligt den.

Märklig figur
Citera
2024-07-03, 03:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
När menar du att det skrevs ut snabbt? I media? I pressens rapportering av domen?
Det är bland sådant som är intressant med domen (den skrivna domen i sin helhet) Var hennes identitet sekretessbelagd av byretten? Medias rapportering missar mycket.

Det var en fråga om liv och död att hitta flickan, och ren tur att hon återfanns i livet. Att hennes namn och foto kom ut i samband med sexualbrott är naturligtvis oerhört sorgligt. Hennes familj har dock valt att leva öppet och det gör de alldeles rätt i. Dottern har inte gjort något fel och ska inte behöva gömmas undan.
Vad menar du att media missat?

Hon efterlystes öppet med namn och foto av både polis och familj.

Sen kom åtalspunkter som inte kan mörkläggas, info via polisens hemsida i januari om kommande åtal.

Vad som däremot skedde sen var namnförbud och uppmaningar att inte sprida intima och kränkande detaljer ur stämningsansökan som delgavs media.
Den hade dock Paludan kommit över och la ut i sin helhet varav polis stängde ner hans sida.

Sen var det kontinuerliga uppmaningar om att visa hänsyn då hon var minderårig.
I rätten har hennes ärende i huvudsak varit bakom lyckta dörrar (uppspelade förhör).

Vad tjejen själv gjorde var att delta i egen hög person sista dagen då domen skulle falla.

För att hon ville markera ett slut på det hela och visa Westh att han inte kunde förgöra henne. 👍

Det som grämde henne var dock att den fega skiten valde att inte närvara när domen lästes upp.

"För vår dotter betydde det något att hon kunde vara närvarande och höra vilket straff han fick, och se honom i ögonen och på så sätt på sätt och vis ta tillbaka makten."

”Vår dotter är en cool tjej som i framtiden inte kommer att definieras av det fruktansvärda brott hon har blivit utsatt för. Hon är helt sin egen, och vi i familjen står nu tillsammans för att hjälpa henne att vara helt sin egen. Inte ett offer för hans brott, men en vacker tjej som förmodligen kommer att hitta sin egen väg.'

https://www.bt.dk/krimi/mor-og-stedf...er-en-sej-pige
Senast redigerad av develi 2024-07-03 kl. 03:24.
Citera
2024-07-03, 09:32
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du att media missat?

Den som läst tråden har sett att jag har följt fallet.

Alla är inte så intresserade av hur massmedia tar upp saker utan vill helst ta del av källorna direkt. Media rapporterar inte om juridiskt intressanta saker så som exempelvis huruvida 13-åringens namn står i åtalet och domen. Framkom det i någon uppläsning?

När Th*o kidnappade en 10-årig flicka i Örgryte uppkom samma situation som med 13-åringen. Namn och bild hade varit ute i media. När han åtalades och dömdes var flickans status "Sekretess". Jag undrar alltså om Danmark skyddade 13-åringens identitet i domen. Jag hoppas det.

Definitionen av en dom är för vissa ett referat från media. Här är exempel på en dom från igår. De flickorna överlevde inte gärningsmannens sexuella våld och de nämns vid namn i domen. 13-åringen lever vidare och det finns alla möjliga stollar därute.

https://gofile.io/d/1Bso5e
Citera
2024-07-03, 11:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Den som läst tråden har sett att jag har följt fallet.

Alla är inte så intresserade av hur massmedia tar upp saker utan vill helst ta del av källorna direkt. Media rapporterar inte om juridiskt intressanta saker så som exempelvis huruvida 13-åringens namn står i åtalet och domen. Framkom det i någon uppläsning?

När Th*o kidnappade en 10-årig flicka i Örgryte uppkom samma situation som med 13-åringen. Namn och bild hade varit ute i media. När han åtalades och dömdes var flickans status "Sekretess". Jag undrar alltså om Danmark skyddade 13-åringens identitet i domen. Jag hoppas det.

Definitionen av en dom är för vissa ett referat från media. Här är exempel på en dom från igår. De flickorna överlevde inte gärningsmannens sexuella våld och de nämns vid namn i domen. 13-åringen lever vidare och det finns alla möjliga stollar därute.

https://gofile.io/d/1Bso5e
Ja, du har upprepat att du vill ha källa, dvs domen.
Jag upprepar den finns i Danmark och då går det inte att återge från den.

Ja, det är många som är intresserade av liverapportering då det inte finns nåt alternativ (fup) när det gäller Danmark. Ibland får man nöja sig med mindre.

Ettt referat i media motsvarar givetvis inte domen och jag har som sagt läst domen ang Madsen som är på 175 sidor (dock inte bilagor).
I den finns personer som omgavs av sekretess och inte återgavs med namn. För att ta en jämförelse.

Däremot består namnförbud på 13-åringen.
Hon omgivs av samma höga sekretess som i Sverige för att hon är ett barn, vilket framgått i liverapporteringar.
Därför är högst troligt hennes namn och detaljer sekretessbelagd i en dom, likaväl som att det varit lyckta dörrar.

Nu har hon dock själv gjort öppen entre inför både allmänhet och media på sista dagen så jag tror hon är tillfreds med hur det fallit ut.
Föräldrarna och flickan har även tackat polis och rättsväsen:

"- Min klients mor og stedfar har bedt mig læse dette op, sagde Hari Mandic.

"Vi har svært ved at forstå, hvad der har fået en mand til at begå så grufulde handlinger. Det kommer vi aldrig til at forstå".

"Vi har dog haft tillid til politiet og det danske retssystem, og vi er glade for, at vi er nået hertil i dag og kan vide, at han nu bliver sat bag lås og slå i mange, mange år."

"Flere har sikkert bemærket, at vores datter var med i retten i dag. Det er sket efter hendes eget ønske. Og efter nøje overvejelse fra hende selv, og de personer der er tæt på hende."

https://www.seoghoer.dk/krimi/laes-h...hendes-familie
Citera
2024-07-03, 12:05
Medlem
Kungsgardens avatar
Devili. Här är inlägget som jag försökte svara på:

Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Lite konstigt ändå att dom så snabbt skrev att flickan blivit våldtagen.
Flickan har varit på bild med sitt namn och allt och så vet hela Europa att hon blivit våldtagen.

Juridiskt har då inte 13-åringen blivit sammankopplad med vilka brott hon har blivit utsatt för. Att människor drar slutsatser i det privata kan ingen stoppa. Paludan har alltså inte publicerat ett åtal med 13-åringens namn i, utan brutit mot förbudet att publicera åtalet.

Det är inte sällan som journalister på Flashback delar t ex förundersökningar som privatpersoner inte tillåts hämta ut. Alternativt delar i PM med de som visar intresse. Jag har förstått att domen i Kirkerupsagen inte är offentlig och att det råder publiceringsförbud. För att komma dit behöver man fråga, eller hur?

Det innebär inte att alla domar i Danmark, eller utanför offentlighetens huvudstad Sverige, beläggs med sekretess. Jag visade det med ett konkret, färskt exempel då jag tidigare har fått ut danska, norska, finska, isländska domar i kriminalfall. I känsliga mål i Sverige sekretessas brottsoffrets identitet och detaljer som kan identifiera denne - I Danmark hanteras dessa mål annorlunda.
Citera
2024-07-03, 12:39
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, men han är som sagt socialt kompetent enligt sin omgivning, extremt blyg, noll ögonkontakt, och sitter mest och tiger i större sällskap ute.
Närmsta vännens flickvän beskrev att tog väldigt lång tid att öht etablera nån sorts kontakt.
Men sitter han mest bakom en skärm på jobbet så löser det sig väl.
Du och jag har nog läst samma intervju. Men eftersom han uppenbarligen fungerat nog i arbetslivet för att bli mellanchef, så har han nog ansträngt sig mer på jobbet än på fritiden. Jag har själv bekanta som fungerar normalt på arbetet men som liksom drar sig inom sitt skal på fritiden och antar att det är samma typ av personlighet (utan att dock vara mördare och våldtäktsmän, hoppas jag).
Citera
2024-07-03, 13:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Du och jag har nog läst samma intervju. Men eftersom han uppenbarligen fungerat nog i arbetslivet för att bli mellanchef, så har han nog ansträngt sig mer på jobbet än på fritiden. Jag har själv bekanta som fungerar normalt på arbetet men som liksom drar sig inom sitt skal på fritiden och antar att det är samma typ av personlighet (utan att dock vara mördare och våldtäktsmän, hoppas jag).
Ja, han har kanske tagit till de sista krafterna och ansträngt sig.
Resten på jobbet gick nog åt att porrsurfa, de fann en hel del där.

Det finns vissa uppgifter att han uppvisat dubbla sidor även på denna front.
De få ggr som vännerna han tidigare bodde ihop med besökte huset, så uppfattade de honom som inredningsintresserad och typ pedant.
Ses samma sak då han fotat en lgh i Slagelse. Minimalistiskt och rent.

Husrannsakan gav en annan bild. Ett rörigt hus med till och med rutten mat i en gryta...

Samma vänner såg en glimt av nåt dylikt då han påstod sig komma från jobbet (men överföll 15-åringen) och såg helt annorlunda ut ang klädsel och ostylat risigt hår.
I rätten har han varit modemedveten klädd, nyfriserad intill perfektion...
Senast redigerad av develi 2024-07-03 kl. 13:05.
Citera
2024-07-03, 13:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Devili. Här är inlägget som jag försökte svara på:

Det är inte sällan som journalister på Flashback delar t ex förundersökningar som privatpersoner inte tillåts hämta ut. Alternativt delar i PM med de som visar intresse. Jag har förstått att domen i Kirkerupsagen inte är offentlig och att det råder publiceringsförbud. För att komma dit behöver man fråga, eller hur?
Domen är väl offentlig såtillvida den hämtas ut på plats eller skickas i pappersformat?
Det gällde iaf ang Madsen.

Du får väl kontakta rätten i i Næstved och höra vad som gäller.
https://domstol.dk/alle-emner/aktindsigt/
Citera
2024-07-03, 14:56
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag får en liten spooky 👻 känslan nu när jag tittade på mitt inlägg på sidan 1

Det stämde ju rätt bra...

(FB) Filippa (13 år) försvann i Slagelse i Danmark (2023-04-15) - hittad vid liv och MGM häktad (2023-04-16)

Citera
2024-07-03, 16:24
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag får en liten spooky 👻 känslan nu när jag tittade på mitt inlägg på sidan 1

Det stämde ju rätt bra...

(FB) Filippa (13 år) försvann i Slagelse i Danmark (2023-04-15) - hittad vid liv och MGM häktad (2023-04-16)

Du har inte funderat på att bli kriminolog - eller spåman/spågumma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in